voordelen", zegt de heer Jacobs: "Het is een zorg minder voor het bedrijf. De kos ten liggen lager dan bij eigen exploitatie, wij bieden een grote flexibiliteit -denk maar aan het personeelsprobleem- en wij bieden een echt professioneel beheer. Dat komt naar voren in onze medewerkers, in een betere inkoop en in wat we noemen de 'food-service'Dat is de aandacht die wij aan de maaltijden geven. Met allerlei acties houden we het produkt aantrekkelijk, brengen we steeds nieuwe dingen op het gebied van eten en drinken onder de aan dacht van de mensen." Jacobs: "De cate rers zijn onderling niet altijd even verstan dig bezig. Er is een moordende concurren tie in de prijsslag om de huidige duizend bedrijven. In plaats daarvan zou men zich meer moeten richten op het bewerken van de rest van de markt. Eén van onze plannen voor 1985 is het formuleren van een pas send aanbod voor kleinere bedrijven. .gevoel voor service. Bedrijven met tussen de 25 en 100 mede werkers die zich geen eigen restaurant kun nen veroorloven kunnen ook bediend gaan worden. Voor de kleinste bedrijven valt te denken aan een lunch-box-service, een kant-en-klaar lunchpakket dat afgeleverd wordt. Verder bestuderen we de mogelijk heden van een semi-geautomatiseerde kan- tinedienst waarin automaten met een uitge breid aanbod van koffie, fris en snacks een belangrijke rol spelen. Naarmate het bedrijf groter wordt is een dergelijke ser vice uit te breiden met hostessen en een omvangrijker assortiment. Dat zijn projek- ten waarin wij graag samenwerken met leveranciers van automaten en de leveran ciers van de artikelen. Zo kunnen we een joint-effort realiseren." uitgesproken filosofie. LEVERANCIERS Over de inkoop zegt de heer Jacobs, als hem wordt gevraagd naar zijn samenwer king met leveranciers: "Wij werken met leverancierslijsten op landelijk, regionaal en plaatselijk niveau. Een groot deel van het gehele houdbare pakket kan centraal ingekocht worden. Regionaal en plaatselijk werken we met meerdere leveranciers voor de dagverse produkten. Er moet een fijn afstemming zijn tussen scherp inkopen en gastheerschap." "Voor ons is belangrijk dat de leveranciers niet alleen een goed produkt tegen een goede prijs kunnen leveren, er moet ook continuïteit kunnen worden gegarandeerd. En uiteindelijk streven we dan naar een zo beperkt mogelijk aantal leveranciers. Dat is uit zowel inkooptechnische als admini stratieve overwegingen interessant." Het samenspel met de toeleveringsbedrij ven levert niet zelden vernieuwingen op. Nieuwe produkten, uitbreiding van het assortiment, het gevarieerd aanbieden van een goed produkt. De acties die bijvoor beeld met kip zijn gevoerd hebben veel suc ces gehad. "Vandaag de dag is het gezondheidsaspect in de voeding heel belangrijk. Zonder daar drammerig over te doen proberen wij daar in de door ons beheerde restaurants veel aandacht aan te schenken. Zo hebben we niet lang geleden een promotie samen met de Hartstichting gevoerd." DIVERSIFICATIE Uit het gastheerschap naar vele tienduizen den werkende mensen zijn andere activitei ten binnen Van Hecke gegroeid. "We zoe ken bewust naar diversificatie die dicht bij onze hoofdactiviteit ligt. Zo hebben we een onderdeel dat zich met party-service bezig houdt en is aan het eind van de 70-er jaren Van Hecke Equip in het leven geroepen. Deze groep is ontstaan uit onze bemidde lende rol tussen bedrijven en de leveran ciers van keukeninstallaties. En dan is er MCA Consultants, een zelfstandige advies groep die horeca, instellingen en bedrijven adviseert op het gebied van dranken- en voedselverstrekking. Want er blijven altijd bedrijven die de catering zelf willen doen. Vaak is er dan wel behoefte aan adviezen en in dat gebied werkt onze Consultants- groep. Die werkt daarmee tegelijk aan het imago van deskundigheid van Van Hecke" voegt de heer Jacobs er aan toe. Service en deskundigheid komen in het gesprek met directeur Jacobs steeds opnieuw naar vorenHet zij n zonder twijfel de belangrijke pijlers waarop het succes van Van Hecke is gebouwd. Met 2400 werkne mers en een omzet van 130 miljoen gulden in 1984 weet Jacobs zich aan het hoofd van een grote, gezonde organisatie. Maar: "De service wordt in het veld gegeven. Daarom bij ons geen 'hoofd'kantoor met dure jon gens en grote auto's. Het centraal kantoor hoort net zo goed bij onze mensen die dage lijks het gastheerschap uitdragen als omge keerd. We moeten onze gasten tevreden houden, daar gaat 't om." Naast Van Hecke MCA B.V. zijn in Nederland Eurest en Holland Cate ring Specialisten actief in het beheer van bedrijfsrestaurants. Daarnaast zijn er vier stichtingen, waarvan er twee zijn voortgekomen uit de Volks bond tegen het Drankmisbruik. Samen met nog twee andere stichtin gen op ideële grondslag (de Stichting Alcoholvrije Bedrijven en de Spoor wegen Onthouders Vereniging) bestrijken zij een deel van de bedrijfsrestaurant markt. De betrokkenheid van deze stichtin gen met catering dateert uit het eind van de vorige eeuw. De betaalmees ters in de Amsterdamse en Rotter damse haven hadden de gewoonte om de lonen in de café's uit te beta len. Om tegen te gaan dat de net ont vangen klinkende munt werd omge zet in alcoholische dorstlessers, stichtte de Volksbond tegen het Drankmisbruik toen koffiehuizen waar de uitbetaling plaatsvond. 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 15