"Dagelijks onze150.000gasten tevreden houden" s. M.A.M. JACOBS, DIRECTEUR VAN HECKE MCAB.V.: Vm Hecke: Groot door uitgesproken filosofie "W ij zijn de dagelijkse gastheer van 150.000 mensen. Daar zitten makkelijke en moeilijke klanten bijHet is onze taak om er voor te zorgen dat al deze gasten elke dag weer tevreden zijnDaar is een groot gevoel voor service voor nodig." Aan het woord is M.A.M. Jacobs, alge meen directeur van Van Hecke MCA B. V. de grootste caterer van Nederland, met een omzet van 130 miljoen gulden in '84. "De cultuur van ons bedrijf straalt heel sterk dat service-gevoel uit. Dat wordt overgebracht op de mensen waar wij voor werken. Dat is een belangrijk element in de groei van ons bedrijf." OPEN-BOEK De groei van Van Hecke MCA kwam in een stroomversnelling toen aan het eind van de 60-er jaren de toenmalige eigenaar/direc teur Van Hecke de zogenaamde 'open- boek' formule invoerde. Onder invloed van vooral Amerikaanse bedrijven die zich in Nederland vestigden, besteedden steeds meer ondernemingen het beheer van hun bedrijfsrestaurant of kantine uit. De 'open- boek' formule sloeg aan: immers, de opdrachtgevers bepaalden zélf het beleid, Van Hecke voerde uit en berekende alleen gemaakte kosten, verhoogd met een servi cevergoeding, door. Al vanaf het begin van de 50-er jaren exploiteerde het bedrijf kan tines. Dat leverde vaak echter tegenstrij dige belangen op met de bedrijven waar voor gewerkt werd. Beheren volgens duide lijke afspraken bleek meer toekomst in zich te bergen. BEDRIJF VAN MENSEN In 1973 beheerde Van Hecke MCA, dat in 1976 geheel werd overgenomen door de Engelse Trusthouses-Forte Groep, 33 bedrijfsrestaurants. Anno 1985 zijn dat er 400, waarmee een aandeel van 40% van de Nederlandse markt wordt ingenomen. De snelle groei kreeg mede gestalte door de overname van APCO in 1983. Dit onder deel van Ahold was ook actief in het beheer van bedrijfsrestaurants. Door de overname breidde Van Hecke het aantal opdrachtge vers met zo'n honderd uit. "AH-Grootver- bruik had als leverancier niet veel ruimte bij de Nederlandse caterers vanwege de concurrentiepositie met APCO. In onze onderhandelingen met Ahold is een soort ruil overeengekomen: Door deze verkoop opende Ahold de cateringmarkt voor haar grootverbruikleverancier. "De integratie van APCO in onze eigen organisatie verloopt inmiddels goed. Ope rationele en sociale verschillen hebben we getracht op te lossen. Wij zijn een bedrijf van mensen en investeren daar ook veel in. Enthousiasme, een goede onderlinge wis selwerking, een goede vakmatige oplei ding; het draagt er allemaal toe bij dat we als een goed opererende serviceorganisatie voor onze opdrachtgevers kunnen werken." MOORDENDE CONCURRENTIE In Nederland hebben rond 5.500 bedrijven en instellingen een bedrijfsrestaurant. Meer dan duizend daarvan zijn uitbesteed aan derden. "Het uitbesteden heeft veel Algemeen directeur M.A.M. Jacobs van Van Hecke (midden) in gesprek met Vrumona-verkoopleider Speciale Markten P. van Nugteren (links) en Tap en Schap-redacteur E. Bouwmeester. my gjL - IIIIIHp -1- 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 14