RITPLANNING GROOTHANDEL
AFNEMER
Heineken heeft een onderzoek gedaan
naar het extern transport van een aantal
drankenhandels. Met behulp van automati
sche ritplanning en tijdstudies werden de
transportkosten per afnemer vastgesteld.
Door middel van simulaties (naspelen van
het transport met het programma waarin de
autotypes en losmethoden en dergelijke
steeds werden veranderd) werd onderzocht
waardoor de transportkosten worden ver
oorzaakt en welke acties genomen zouden
kunnen worden om deze kosten te verla
gen. Daarbij mag niet uit het oog worden
verloren dat de transportkosten een deel
vormen van het totale commerciële pakket.
Een in het oog springende conclusie is dat
wanneer de drankenhandels geheel op leve
ring via rolcontainers zouden overgaan en
aflevering voor de deur zou worden geac
cepteerd, de transportkosten gehalveerd
worden in vergelijking met het conventio
nele vervoer. Hoewel dit een fictieve situa
tie is, wordt duidelijk dat rolcontainerver-
voer ook in minder optimale omstandighe
den voordeliger is dan het conventionele
vervoer. Verder bleek een groot aantal afne
mers van de drankenhandels voldoende
opslagruimte te hebben voor een verlaging
van de leverfrequentie. Bij wat grotere
afnemers wordt de palletleverantie al gauw
interessant: vanaf 50 colli is palletleverantie
te prefereren boven rolcontainers. Een
belangrijk aspect van het onderzoek is dat
per afnemer inzicht wordt verkregen in de
transportkosten. Soms zijn deze hoger dan
de marge. Bij contracten met nieuwe afne
mers is het van belang de distributiekosten-
formule als een onderdeel van de gesprek
ken te hanteren.
pasbaar gemaakt en al gauw bleek dat voor
verschillende toepassingen (bijvoorbeeld
bier en fris) verschillende programma's
wenselijk waren. Ritplanning bleek maat
werk te zijn. Met dit maatwerk werden
geheel nieuwe ontwikkelingen mogelijk.
Er werd een programma ontwikkeld samen
met de TH in Eindhoven waarmee tevens
voorraadbeheersing kon worden uitge
voerd.
Het ontwikkelde programma bepaalt niet
alleen op welke rit een afnemer ingepland
wordt, maar tevens vanuit welk voorraad-
punt deze rit het beste kan vertrekken. Met
dit programma kan een landelijk voorraad
beheer worden uitgevoerd dat rekening
houdt met dc leeftijd van produkten en dat
zo resulteert in een zo goed mogelijk
afvoerschema.
Een rolcontainerleverantie bij een klant
TEN SLOTTE
Voor structuurstudies in de drankengroot
handel is automatische ritplanning een nut
tig hulpmiddel. Een volgende stap kan een
dagelijkse automatische ritplanning zijn.
Dit stelt echter eisen aan de flexibiliteit van
de organisatie. Een mogelijke invoering
ervan vraagt om een zorgvuldige voorberei
ding. Zeker is dat dit soort systemen steeds
meer gebruikt zullen gaan worden om het
kwaliteitsprodukt tegen een redelijke prijs
bij de afnemer te krijgen. Heineken is
bereid haar afnemers hierin te helpen en
wil opgedane kennis en ervaring delen met
relaties in de groothandel.
5