AUTOMATISEREN IN DE DISTRIBUTIE
mmt
Was het tot voor kort alleen voor grote ondernemingen met miljoenen guldens aan transportkos
ten interessant om een computer te gebruiken voor transportplanning, binnenkort is het voor
bijna elke onderneming die wat transporteert verstandig om een computer hiervoor in te zetten.
COMPUTER HELPT BIJ RITPLANNING
n de zeventiger jaren ging
Heineken over op automatische
ritplanning. Na de eerste ervarin
gen werd in 1975 een verbeterd programma
gebruikt maar ook dat voldeed niet geheel
aan de behoefte. Dat is ook niet zo verwon
derlijk. Het valt niet mee voor een leveran
cier van computerprogramma's om een
pakket op de markt te brengen dat aan alle
wensen van alle bedrijven tegemoet komt.
Het ritplanningsprogramma is oorspronke
lijk gebaseerd op het minimaliseren van het
totaal aantal te rijden kilometers maar er
zijn ook andere doelstellingen zoals:
- minimaliseren van het aantal in te zetten
auto's
- minimaliseren van de variabele kosten
- minimaliseren van de rijtijd
- maximaliseren van de beladings- c.q.
benuttingsgraad
- gelijke verdeling van werk over chauf
feurs en auto's
- maximaliseren van de service.
Bedrijven hebben echter vaak beperkingen
zoals koelladingen, gesplitste ladingen, spe
ciale aflevertijden of afleverdagen, priori
teitsleveranties of optionele leveranties,
speciale auto's etc.
RITPLANNING FABRIKANT-GROOT-
HANDEL
In de jaren dat met automatische ritplan
ning werd gewerkt, daalden de transport
kosten zonder dat dit direct toe te schrijven
was aan de invoering ervan. Het bleek dat
de automatische ritplanning niet echt beter
was dan het handwerk van een ervaren rit-
planner. Het was echter vooral de combina
tie van ervaring en automatisering die in de
loop der jaren een positief effect bleek te
hebben zowel op de transportkostenreduc
tie als op de organisatie zelf. Zelfs op zeer
drukke dagen liep alles beheerst en kon in
korte tijd een goed transportplan worden
opgeleverd. Niet in het minst werd dit
gerealiseerd door de opname van de rit
planning in een door Heineken ontwikkeld
geïntegreerd systeem ODIS (Operationeel
Distributie Informatie Systeem). Daarin
wordt van bestelling tot factuur de informa
tie automatisch verwerkt in voorraden,
afleverbonnen, ritlijsten, laadprogramma's
en dergelijke. Een onderzoek met betrek
king tot het gebruikte ritplanningspro
gramma in vergelijking tot een binnen Hei
neken in 1980 ontwikkeld programma
leverde als uitkomst op dat voor de geteste
toepassingen een verbetering van 10 tot
20% op het aspect transportkosten haal
baar was. In samenwerking met de Techni
sche Hogeschool te Eindhoven werd het
Heineken-programma operationeel toe-
Een palletleverantie bij een klant
4