Het kan niet vaak genoeg worden benadrukt: tapbier is een produkt dat veel zorg vraagt. De omstandigheden waaronder wordt getapt zijn van doorslaggevend belang voor de kwaliteit van het glas bier dat de consument krijgt voorgezet. Heineken Nederland B.V. vindt daarom de bierverzorging een zéér belangrijke zaak. Vandaar dat, toen in 1982 de Bierwacht ophield te bestaan, er een eigen servicedienst in het leven werd geroepen: de Horeca Tap Service. Horeca Ihp Service, bierverzorging is een vak Het takenpakket van de Horeca Tap Ser vice werd uitgebreider dan dat van de Bierwacht. Heineken Nederland B.V. vond het namelijk noodzakelijk dat deze dienst naast het reinigen van leidingen, zich ook met preventief onderhoud zou bezig houden. Hierdoor zou het optreden van storingen op de meest ongelegen momen ten, kunnen worden voorkomen. PRAKTIJK Voor de mensen die deel gingen uitmaken van de Horeca Tap Service was, mede door deze nieuwe opzet, een speciale training nodig. Er werd daarom voor hen een bij zonder leerpakket samengesteld met de nadruk op 'communicatie'. Immers de communicatieve taak van de H.T.S.-erzou net zo zwaar gaan tellen als de technische en de administratieve. Voor de horeca ondernemer is toch de H.T.S.-er een belangrijk Heineken contact en worden zijn gedrag en woorden beschouwd als maatstaf voor het hele bedrijf. Er waren twee afdelingen binnen Heine ken Nederland B.V. de Centrale Training en Vorming en de Centraal Commercieel Technische Dienst die in samenwerking met het Adviesbureau 'Confluente Leer- systemen' een bijzonder leerpakket samen stelden. Het cursusprogramma bestond onder meer uit de onderdelen: het reinigen van tapbier- en frisdrankeninstallaties, pro- duktkennis en brouwproces, administra tieve procedures en omgaan met klanten. De H.T.S.-ers kwamen steeds in groepjes bij elkaar en werden door de desbetref fende chef getraind. Deze was natuurlijk zelf eerst vooraf opgeleid. De hele cursus was samengesteld uit materiaal dat 'uit het leven gegrepen was'. Dat wil zeggen dat allerlei vak-specialisten zoals van de reeds eerder genoemde Commercieel Techni sche Dienst hebben meegewerkt aan de les stof. Het waren ook eigen mensen die op video gesprekssituaties hebben nage speeld. De H.T.S.-ers herkenden hierin dan ook de dagelijks voorkomende zaken. De rol van de trainer/chef bij de opleiding was groot, niet alleen omdat hij de kennis overdroeg maar vooral omdat hij een luis terend oor had voor de problemen uit het veld en in de praktijk de groep verder kon blijven begeleiden. SUCCES Alle H.T.S.-ers hebben inmiddels de oplei ding voltooid. Dat zij het geleerde op uit stekende wijze in praktijk brengen is al gebleken. We hebben het al eens in een eerder nummer geschreven (maar we zijn er dan ook trots op): bij een onderzoek naar het functioneren van de diverse bedrijven die met de H .T.S. samenwerken, kwam de Horeca Tap Service uitstekend uit de bus en kreeg een hoge waardering van de caféhouders. Ter afsluiting van hun opleiding èn om het gehele brouwproces nog eens met eigen ogen te aanschouwen onderdeelproduktkennis) kwam de voltallige bemanning begin april in de brouwerij in 's-Hertogenbosch bijeen. Omdat dit niet vaak zal voorkomen werd de gehele Horeca Tap Service op de gevoelige plaat vastgelegd. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1984 | | pagina 11