1 vertrouwen in Vrumona" te 76 eisen van winstgevendheid en rentabiliteit, aldus het BBM verslag. Moeilijke tijden voor de Nederlandse frisdrankenin dustrie en dus ook voor Vrumona. ACTIEF Hoe kijkt Algemeen Directeur Rottier daar tegen aan? "De belangrijkste pijlers waarop we kunnen rusten zijn produktontwikkeling en export. Het laatste jaar is Vrumona zeer actief geweest om de export uit te breiden. Er is hard aan gewerkt en de resultaten zijn direct zichtbaar geworden; van 1981 tot 1983 is de export van onze produkten verviervoudigd." Traditioneel exporteert Vrumona naar West-Afrika. Maar ook het Midden Oosten blijkt een markt met groeikansen. Maar het is niet alleen in het export segment dat het "bruist van de activiteit", aldus de heer Rottier. "We hebben vanuit het verleden leergeld betaald met de ontwikkelingen in Nederland waar we niet alert genoeg op hebben gereageerd. Adequaat inspelen op de behoeften en wensen uit de markt is van belang. Dat betekent dat ook, meer dan vroeger, kleinschalig gedacht moet worden. Flexibel reage ren is een noodzaak gewor den." Als voorbeeld van de activitei ten in de sfeer van de produkt ontwikkeling noemt de heer Rottier Sourcy. "We hebben nu sinds kort een cassis-variant, dat is een unieke smaak in het bronwatersegment. Het is een geweldige operatie waar met man en macht aan gewerkt wordt." Maar niet alleen Sourcy staat in de belangstel ling. Joy werd geïntroduceerd en een onlangs gehouden onderzoek van een van de levensmiddelenvakbladen wees uit dat een grote groep detaillisten Joy tot een van de meest succesvolle introducties van het vorige jaar rekent. En ook Royal Club heeft er een nieuwe smaak bijgekregen: Grapefruit. "Er zijn nog kansen genoeg in de frismarkt. Dan moet niet alleen gedacht worden aan nieuwe smaken maar ook aan de verpakking. Nieuwe vor men, betere presentatie, daar liggen zeker mogelijkheden en er moet creativiteit worden aangewend om deze kansen op te pakken", betoogt een enthousiaste Rottier. BELEID De structurele problemen waar de frisdrankenindustrie mee te kampen heeft kunnen zeker niet alleen worden opgelost door "naar buiten" te kijken en in de markt activiteiten te ondernemen. Ook de BBM is daar duidelijk in als zij in het jaarverslag constateert dat "de voortdurende stijging van de totale import de aanwijzing geeft dat in een markt met een zeer felle concurrentie de kos ten van de Nederlandse fabri kant te hoog zijn". Kostenbe heersing, een woord dat de Bunnikse medewerkers niet vreemd in de oren klinkt. De heer Rottier: "Om onze positie in de Nederlandse markt te handhaven is het zaak dat we een uiterst sober beleid voeren. We werken al een aantal jaren met een stringent kostenbe- heersingsprogramma dat nu Het verpakken van de flessen B3 jus d'orange. Pepsi. op weg naar de consument.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1983 | | pagina 9