Wat is de naam van die typisch Nederlandse drank die niet wordt gedronken maar gelepeld, gemaakt van brande wijn, verse eieren en suiker? Juist... advocaat. Ook de Gedistilleerd en Wijn- groep Nederland heeft in haar assortiment Nederlands gedistilleerd een advocaat, en wel Neerlands bekendste genaamd Zwarte Kip. Nieuw gezicht voor Zwarte Kip De totale advocaatmarkt in Nederland bedraagt 5 miljoen liter per jaar. 70% hiervan wordt afgezet via de thuisverbruik- markt. In die thuismarkt neemt het levens middelenkanaal 70% voor zijn rekening; 30% van de advocaatomzet wordt via de slijters verkocht. Een belangrijk deel van de advocaatmarkt is voor Zwarte Kip, die de omzet van 1976 tot 1983 zag verdubbe len, in beide afzetkanalen neemt Zwarte Kip een eerste plaats in. Reden van dit suc ces is in de eerste plaats de uitstekende kwaliteit: bij diverse smaaktests gehouden onder consumenten kwam Zwarte Kip als beste uit de bus. Uit een onlangs door het maandblad Tip gehouden test van zes mer ken advocaat die in de meeste supermark ten te koop zijn, werd Zwarte Kip zowel door het redactie- als het huisvrouwenpa nel op alle punten als goed gekwalificeerd. De eindconclusie over de smaak was: vol en romig, toch pittig. Ook de consequente ondersteuning draagt bij aan dit succes. Zwarte Kip heeft de grootste merkbekend heid. NIEUWE UITMONSTERING De Gedistilleerd en Wijngroep Nederland mag er best trots op zijn dat het recept van Zwarte Kip, dat al sinds 1857 wordt gebruikt en nog nooit is gewijzigd, nog steeds zo goed aan de smaak van de consu ment van deze tijd voldoet. Daarom wordt doormiddel van een nieuwe uitmonstering van de fles de ambachtelijke kwaliteit, de historie en de herkenbaarheid extra bena drukt. Na uitvoerige tests is het nieuwe eti ket ontstaan, diepzwart met op een 'advo- caatgele' ondergrond de welbekende zwarte kip afgebeeld en met een oud-Hol- lands gouden lettertje de vermelding van fabrikant, merk en inhoud. Bovendien is de uniforme artikel codering op het nieuwe etiket aangegeven (ingrediëntenlij st is voor alcoholhoudende dranken niet nodig). Het uitvoerige onderzoek dat werd gedaan om te testen of de nieuw ontworpen uit monstering bij de consument zal aanslaan bestond uit gesprekken met consumenten. Daarbij werd onder ander gevraagd naar herkenbaarheid, kwaliteitsimago en koop intentie. De getoonde fles van Zwarte Kip was voorzien van zijn nieuwe uitmonste ring. Vrijwel alle consumenten die aan dit onderzoek hebben meegedaan waren van mening dat het nieuwe etiket uitstekend was. Er waren er zelfs bij die dit nieuwe ontwerp al zo bekend voor kwam, dat zij dachten dat het 't oude etiket was! Een hoopvol gegeven dus voor Zwarte Kip die het aankomende winterseizoen hoopvol in zijn nieuwe jasje tegemoet kan gaan. Over het algemeen wordt gedacht dat advocaat een typisch vrouwendrankje is en datje er dik van wordt. Wat dat laatste betreft, in een glaasje advocaat zitten evenveel calorieën als in een glas witte wijn. Maar wist u dat advocaat ook uitstekend geschikt is als mix-drank of als toetje. Hieronder geven wij u twee recepten zodat u beide varianten eens kunt uitproberen. BLANKE VLA MET ZWARTE KIP ADVOCAAT: 1/3 deel Zwarte Kip. Daaroverheen wat nougattine of geschaafde amandelen. Daaroverheen 2 delen blanke vla en het geheel bekronen met plakjes mandarijn. SNEEUWBAL SPECIAAL: Glas voor 2/3 vullen met Zwarte Kip. Al roerend Seven-Up toevoegen. Er blijft nog net ruimte over voor een scheutje citroensap. Voor een extra feestelijk drankje gameren met kers op een prikker. OP UW GEZONDHEID! 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1983 | | pagina 6