"Wij zijn ondernemers. Vanuit dat on dernemersschap zijn wij in deze regio be zig met een zo effectief mogelijke distri butie. We reageren alert, zonder te lange denkwegen, ik denk dat wij daar ons succes aan te danken hebben". Het is dui delijk: in Barneveld wordt goed nage dacht maar vooral ook gedaan. Onder lei ding van de openhartige en joyeuze direc teur Luiten opereert de B. V. Barneveldse Drankenhandel in een gebied dat aan de zuidkant wordt begrensd door Wage- ningen en Heelsum en aan de noordzijde door Nunspeet. De Utrechtse Heuvelrug en de noordwest Veluwe zijn het terrein waar hij met Amstel en sinds 1980 ook met Heineken bier, werkt. AMSTEL EN HEINEKEN De Barneveldse Drankenhandel heeft met de beide merken een sterke positie in het beschreven gebied. De uitbreiding van de traditionele klantenkring heeft vooral de laatste acht jaar plaatsgevonden. In die periode werden een viertal agenten over genomen en toen in 1980 een Heineken agent door de Barneveldse Drankenhan del werd ingelijfd, kon men vanaf dat mo- Links de heer Nieuw stad (bedrijfsleider) en rechts de heer Luiten voor het bedrijf. een goede samenwerking met collega's" zegt de mede-oprichter van de Drako, die in 1983 het 20-jarig bestaan viert. "Een goed commercieel samenwerkingsver band zoals wij dat binnen de Drako kennen levert veel op. We wisselen gege vens uit, vergelijken financiële ontwikke lingen, kunnen een sterke positie innemen door gezamenlijke inkoop en assorti mentsbepaling en maken bedrijfsvergelij- kingen. Juist ook met het oog op de toe komst maakt dat je als drankengroothan del sterk". Wat de heer Luiten betreft blijft de samenwerking niet beperkt tot al leen collega's: ook met de fabrikanten kan know-how worden uitgewisseld. "Een goed voorbeeld daarvan is de door Heineken aangepaste kratstapeling. Ik vind dat een positieve zaak. Heineken heeft getoond oog te hebben voor de tech nische ontwikkelingen in de dranken groothandel. We hebben daar wel flink voor aan de bel moeten trekken, maar de kratstapeling is gewijzigd". De Barneveldse Drankenhandel vervult voor de dertig aangesloten leden van de Drako de functie van Centraal Magazijn. Dat betekent het beheer van twee extra magazijnen -één voor de niet veraccijnsde goederen- en een apart wagenpark. Kort om. er is heel wat activiteit op het ruim 5000 vierkante meter grote complex op het Barneveldse industrieterrein. En het ziet er naar uit dat die activiteiten de ko mende jaren niet minder zullen worden. In tegendeel, in Barneveld wordt de toe komst met optimisme tegemoet gezien. De plannen zijn ernaar. De heer Luiten: "Ook voor ons bedrijf geldt dat er nieuwe ontwikkelingen aangepakt kunnen wor den. Zo willen wij over niet al te lange tijd de overstap naar het order-entry-systeem maken en in de wat verdere toekomst het beladen van vrachtwagens via laadper- rons doen Waarmee het vertrouwen in de toekomst is uitgesproken. En hoe moei lijk die toekomst ook zal worden: de heer Luiten blijft zaken doen met een glim lach. Het voltallige personeel van de Barneveldse Drankenhandel op bezoek bij de brouwerij in s-Hertogenbosch. Daar werd na een uitgebreide rondleiding het glas geheven op driekwart eeuw Amstel agentschap. ment ook het Heineken agentschap voe ren. Desalniettemin blijft het merk Amstel zijn historisch sterke positie be houden. In dorpen als Terschuur en Ach terveld heeft men een 100% Amstel be lang. Maar het is zeker niet alleen bier wat de klok slaat. "Wij willen een totaal pakket aan onze horeca-afnemers kunnen aanbieden. Dat betekent dat naast het drankenpakket ook koel- en diepvries produkten, zoetwaren en rookwaren deel uitmaken van ons assortiment". "Ik denk dat daar de toekomst voor de drankenhandel ligt. Dat blijkt ook uit de ervaringen die we in Drako verband op doen. Food- en non-food artikelen gaan een steeds belangrijkere plaats naast het drankenassortiment innemen. Voor ons eigen bedrijf geldt dat dat "bij"-pakket nu al 9% van onze totale omzet uitmaakt, terwijl dat cijfer voor fustbier op 29% ligt". SAMENWERKING Het woord Drako is gevallen. En daarmee komt een tweede sleutel in de ontwikke lingen van de drankengroothandel op tafel: samenwerking. "Ik blijf geloven in Mechanisch opstapelen van de pallets in het magazijn. 7 [AM ST Eu

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1983 | | pagina 7