nadrukkelijk, goed in je totale plan pas sen." KNIPOOG Hoe gaat de GWN de televisie gebruiken voor de verschillende produkten? Jagermeister komt op televisie. Het al ja ren bekende, ijzersterke thema uit de ad vertenties wordt op televisie als het ware tot leven gebracht. De ooit in Duitsland, onder het motto "Jagermeister, Eine fin- Alle" ontwikkelde campagne is sinds 1976 "vertaald" voor de Nederlandse markt. Een tijdschriften-campagne waar nu in Ne derland al meer dan 750 verschillende ad vertenties van zijn geplaatst. Een tijd schriften-campagne die ook in 1983 voort gezet zal worden, met daarnaast dan televi sie om ook de Jagermeister-campagne een nieuwe injectie te geven. In spotjes van 20 seconden gaan mensen-van-de-straat ver tellen "Ik drink Jagermeister, omdat..." Bewust zijn geen professionele modellen gebruikt, omdat de communicatie-met- een-knipoog er dan veel natuurlijker uit komt. Óp een oproepadvertentie voor mo dellen reageerden ruim driehonderd men sen. Twee zaterdagen waren er vervolgens nodig om tot een selectie van zestig model len te komen voor de tv-spotjes. Aardig detail: Jim Prins, bureaudirecteur en tekstschrijver van de Jagermeister cam pagne, deed een van de modellen voor, hoe de tekst voor te dragen. Bij het bekij ken van de videoband bleek hij dat zo leuk gedaan te hebben, dat straks op de televisie ook hij zal vertellen "Ik drink Jagermeis ter, omdat..." MERKBEKENDHEID Cijfers wijzen uit dat televisie het hoogst scoort als het erom gaat de merkbekend heid van gedistilleerd produkten te verho gen. GWN heeft televisie dan ook centraal staan in haar mediabeleid en is met meer dan 200 spots in 1983 de grootste adver teerder voor alcoholhoudende dranken op de buis. Om de merkbekendheid van Hoppe duide- lijk op te voeren komen er ook Hoppe- commercials op de televisie. Het thema van het afgelopen anderhalf jaar, "Als ze geen Hoppe hebben, ga ik naar huis" wordt in de tv-filmpjes voortgezet. Daarin wordt ook de humoristische toon uit de tij dschriften-advertenties vastgehouden Die dan juist goed past bij de sympathieke kwaliteitsborrel die Hoppe is. Niet alleen Hoppe en Jagermeister zijn op televisie, maar ook GWN produkten als Zwarte Kip, Paradisi en Evita. Voor Bokma wordt al jaren van het medium televisie gebruik gemaakt. NIET ALLEEN TELEVISIE De GWN gaat in 1983 op een breed front aan de slag. Televisie mag dan een centrale plaats innemen, het is zeker niet het enige middel dat gebruikt gaat worden bij het on dernemen van activiteiten. Het onbetwist sterkste merk van de GWN, Bokma, krijgt het al in 1982 benadrukte stempel van graanjenever mee. Bokma ge bruikt voor de jenever uitsluitend uit gra nen gestookte alcohol en onderscheidt zich daarmee van andere jenevers. Juist in een tijd waar kwaliteit in relatie tot de te beta len prijs zwaarder gaat tellen, heeft Bokma hiermee een sterke troef in handen. In een aantal activiteiten zal de GWN deze kwali tatieve meerwaarde naar handel en consu ment gaan uitdragen. Een van de meest succesvolle gedistilleerd campagnes van de laatste jaren is zonder twijfel die van Coebergh. Óok in reclame kringen is de originele en creatieve aanpak van deze tijdschriftadvertenties geroemd. De GWN zou de GWN niet zijn als ook de Coebergh campagne niet aan een kritische evaluatie zal worden blootgesteld. Er zal in 1983 bekeken worden wat wat eraan verbe terd zou kunnen worden. Het principe er van blijft gehandhaafd, er zal vooral in de sfeer van de beeldvorming gezocht worden naar een optimale aanpak. Voor de produkten Paradisi en Evita wor den advertenties in "print" voortgezet en vooral ook demonstraties op braderieën en beurzen om de consument daadwerkelijk met het produkt kennis te laten maken. Juist bij de introduktie van een nieuwe drank is "sampling" van het produkt be langrijk, de consument er van laten proe ven en daarmee tot een aankoop stimule ren. Voor de GWN wordt 1983 het jaar van ac tie en wellicht ook van het succes. Aan de goede plannen en het enthousiasme zal het in ieder geval niet liggen! 11 I HOPPE 1 2, „Wij drinken Jagermeister omdat we al jaren een urgentiebewijs hebben, maar nog steeds in een houten kast wonen? EIStULT

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1983 | | pagina 11