Iepen in de bouwerij
Activiteiten van het Heineken Bouwbureau
In mei van dit jaar heeft een restauratie plaatsgevonden op het le perron van het Centraal Stati
on te Amsterdam. Dit kwam voort uit de reeds lang bestaande plannen van de N.S. om de toe
gangswegen van dit station te verbeteren.
rrrrrr
men wenst en daarbij andere gedeelten
overslaan. Dit bewerkstelligt een snelle
doorstroming van bezoekers welke via
twee kassa's het restaurant bereiken. In en
boven de buffetten is duidelijk en doeltref
fend zichtbaar waar de diverse assortimen
ten te vinden zijn. De kok in de open keu
ken produceert direct het gevraagde me
nu. wat de klant vrijwel onmiddellijk mee
kan nemen. Vooral in een exploitatie als
een stationsrestauratie heeft dit systeem
een aantal voordelen, waarbij de snelle
vrije keuze uit de overzichtelijke vitrines
onafhankelijk van bediening functioneel is
voor de haastige reiziger. Het grote assorti
ment en de sfeer van het restaurant maken
echter ook een langer oponthoud plezie
rig. Onnodig te zeggen dat door de grote
vrije keuze de omzet wordt gestimuleerd.
HET RESTAURANT
Het restaurant telt 206 zitplaatsen en is
door middel van verrijdbare plantenbak
ken te verkleinen als het minder druk is.
Het interieur is warm van toon met veel
vaste banken en sierlijke verlichtingsorna-
menten. Vrijwel alle wanden werden met
grote keramiek-elementen bekleed die
een klassieke vormgeving combineren met
goed onderhoud. De overgang van restau
rant naar free flow wordt begrensd door
een speelse schulprand. met verlichtings
elementen bedoeld om de lichtniveaus van
beide gedeelten decoratief te scheiden. In
de ruimte valt een aantal groepen op van
elk 5 pilaren. De middelste daarvan is de
oorspronkelijke steunpilaar van het vroe
gere hoge plafond.
De ruimte was toen zo hoog dat deze ge
makkelijk in tweeën te delen was
waardoor nu boven een zalencentrum is
ontstaan. Het kapiteel van deze zuil is in
het zalengedeelte in het zicht gebleven. De
vier buitenste kolommen wa ren noodza-
De inbedrijfstelling van de nieuwe restau
ratie gebeurde in alle stilte op een ander
gedeelte van het perron dan waar tot dan
toe, de nog in vrijwel oorspronkelijke staat
verkerende stationswachtkamer tot tevre
denheid van de meeste bezoekers de ver
moeide reizigers had gespijsd en gelaafd.
De geruisloze ingebruikname was geheel
in tegenstelling met alle rumoer rond de
voorgenomen sluiting van de oude restau
ratie en de zeer tijdrovende en minutieuze
voorbereiding van dit nieuwe free flow res
taurant.
VOORGESCHIEDENIS
sloot de directie van "Servex" ook hier de
hulp te vragen van ons Bouwbureau.
PLAN EN ALTERNATIEF
Tijdens het overleg over de plannen bleek
al spoedig dat de wensen van Monumen
tenzorg niet verenigbaar waren met de ge
dachten om op deze plaats een exploitatie
te realiseren die economisch haalbaar zou
zijn. Voorgesteld werd dan ook, een ge
heel nieuwe restauratie te maken in aan
hetzelfde perron gelegen, ruimten in het
hoofdgebouw. Hier kon men niet alleen de
nodige verbouwingen uitvoeren, maar was
ook de mogelijkheid aanwezig voor het
maken van een aantal vergaderzalen op
een nieuw aan te brengen tussenverdie-
ping. Heineken Bouwbureau maakte hier
voor een plan, wat in mei 1976 werd voor
gelegd, en na veel overleg in maart 1978
werd afgerond. Gezien de aan dit plan ver
bonden kosten werd ons gevraagd, toch
een alternatief plan te maken voor de be
staande restauratieruimten. Uiteindelijk
werd toch door de N.S. gekozen voor het
oorspronkelijke voorstel. Daarna begon
een periode van uitwerken van de plannen
in nauwe samenwerking met de architec
ten en technici van de N.S., waarbij ook
het maken van het interieur-ontwerp aan
ons werd opgedragen. De uitvoering start
te in januari 1981, terwijl het geheel be
drijfsklaar werd opgeleverd medio mei
1982.
EXPLOITATIEVORM
Reeds gedurende vele jaren bestonden er
bij de N.S. plannen om de toegangswegen
in dit station, met zijn grote aantallen reizi
gers een van de drukste van ons land, in
grijpend te verbeteren. In 1975 namen de
ze plannen vaste vorm aan, en werden ze
op papier gezet. Daarbij kwam vast te
staan, dat ten gevolge van de uitbreiding
van de stationshal de op dit niveau gelegen
keuken en magazijnen van de restauratie
op het le perron zouden moeten verdwij
nen. De exploitatiemaatschappij "Servex"
BVdochter van de NSkwam voor het
feit te staan dat voor deze ruimten een
nieuwe plaats in het gebouw gevonden
diende te worden, uiteraard zo dicht mo
gelijk bij de restauratie. Een groot pro
bleem daarbij was, dat aan de eigenlijke
restauratieruimten, bestaande uit de
wachtkamer "2e klas", wachtkamer "le
klas", en het zeer fraaie, antieke restau
rant met "eetzaaltje" niets gewijzigd
mocht worden, daar deze waren geplaatst
onder de bescherming van Monumenten
zorg. Gezien de al eerder door Servex
B.V. opgedane ervaringen met het
Heineken Bouwbureau, o.a. bij de inrich
ting van de stationsrestauraties Rotterdam
C.S. (1970 en 1980), Den Haag Centraal
(1971 en 1979) en Utrecht C.S. (1972), be-
In vervolg op de ervaringen opgedaan on
dermeer in C.S. Rotterdam werd ook hier
gekozen voor een zogenoemd free flow
restaurant. In deze vorm van zelfbediening
is men, in tegenstelling tot een lijnbuffet,
niet gedwongen een vaste route te volgen.
Na het betreden van de uitgifteruimte kan
men direct naar het artikel toegaan dat
Stationsrestauratie Centraal Station