Dat maakt het op zich al de moeite waard Royal Club Shandy dit najaar wat extra de aandacht te geven. Nog los van het feit, dat de marge op dit produkt bijzonder aantrek kelijk is. OPVALLENDE ONDERSTEUNING Deze actie wordt met paginagrote kleuren- advertenties aangekondigd in veelgelezen weekbladen als Panorama, Veronica, Viva, Weekend, Libelle en Margriet. Voorts zijn alle Royal Club Shandy flesjes tijdelijk voorzien van een actiebalk. En uiteraard worden er op grote schaal formulieren opgehangen aan de schappen en de kratten met Royal Club Shandy, waarop de voorwaarden staan tot deel name aan de wedstrijd. Honderdduizenden Royal Club Shandy flesjes zullen door de winkelvertegen woordigers van Vrumona van een speciale halsomhanger met actie-informatie wor den voorzien. Alle levensmiddelendetaillisten in Neder land worden per brief over deze grootse consumentenpromotie ingelicht. BELANGRIJK Sinds 2 augustus j.l. zijn de Royal Club Shandy flesjes met actie-opdruk uitgele verd. Daarmee wordt doorgegaan tot eind oktober. Echter tijdens en na de Royal Club Shandy actie van vorig jaar is gebleken, dat er zeer veel flesjes met actie-opdruk nog lang na afloop van de promotie in omloop blijven, wat tot tal van vragen van detaillisten en consumentenzijde aanleiding heeft gege ven. Duidelijk is, dat de doorstroming van Royal Club Shandy flesjes op basis van "first in, first out" van groot belang is om dit soort problemen te voorkomen. DE SHANDY-MARKT Het is inmiddels duidelijk, dat de shandy- markt - na een enorme groei tot en met 1980 - nu inkrimpt. Opvallend is daarnaast, dat Royal Club Shandy zich qua volumeaandeel (65%) goed weet te handhaven, ondanks de toe nemende prijsconcurrentie in dit segment. Vrumona is dan ook vast van plan Royal Club Shandy te blijven ondersteunen. Daar is ook de handel bij gebaat, omdat dit produkt nog steeds een hoogst aantrekke lijke marge biedt. Echter, de omvang van de shandymarkt is nu zodanig, dat het voor de handel nauwe lijks meer zinvol is meer dan één shandy- merk te voeren. Royal Club Shandy blijft dan - met name op grond van z'n hoge marge, maar ook gezien de blijvende ondersteuning - de voor de hand liggende keus. 'Doe de Pepsi Proef. Laat üw smaak beslissen..." is het thema waarmee Pepsi-Cola in juni dit jaar is gestart. Een uitdagend thema, inderdaad. Want wat zijn de resultaten als je de consu ment openlijk uitdaagt tot het doen van een smaaktest, ook in het openbaar? Pepsi vraag de consument: "Doe de Pepsi Proef. Laatüw smaak beslissen...". Waar het om gaat, is een blinde smaaktest tussen Pepsi-Cola en Coca-Cola. Die boodschap wordt regelmatig uitge dragen via de televisie, de radio, in de bioscopen en door middel van openbare smaaktests in winkelcentra, bij evenemen ten enz. Inmiddels hebben enkele tienduizenden consumenten de Pepsi Proef gedaan. En velen daarvan moesten - vaak tot hun eigen verbazing - concluderen, dat zij Pepsi in derdaad als lekkerste aanwezen. Dat was bij iets meer dan de helft van de proefper sonen het geval. Op 5 jul idrie weken na de start van de pu blieke smaaktests, waren de resultaten als volgt: Voorkeur Pepsi-Cola 54% Voorkeur Coca-Cola 43% Geen voorkeur 3% En wat minstens zo belangrijk is: de beide "Pepsi Proef" teams die deze smaaktests in het openbaar verzorgen, blijken vrijwel uitsluitend enthousiaste reacties van het publiek te krijgen. Deze openlijke con frontatie wordt zeer op prijs gesteld en levert Pepsi veel goodwill. DE CONSUMENTENPROMOTIE Na een aanvankelijk trage start, hebben de consumenten massaal gebruik gemaakt van de mogelijkheid zich een certificaat van aandeel in de Pepsi prijzenpot van f 75.000,- te verwerven. Op het moment van verschijnen van deze Tap en Schap worden de prijzen aan de deelnemers overgemaakt. De response op deze actie heeft alle ver wachtingen overtroffen. PEPSI GAAT DOOR Uiteraard gaat Pepsi door met deze nieuwe aanpak. Want de goede ervaringen ermee in het buitenland worden nu ook in Neder land bevestigd. Op dit moment worden de activiteiten voor 1983 voorbereid. En hoewel het hier niet de plaats is hierop nu al in details in te gaan, kan wel gesteld worden, dat het to tale programma weer grootser wordt aan gepakt. Dit jaar wordt de basis gelegd; volgend jaar moet de Pepsi Proef een begrip worden. Via de televisie, via de radio, via de publieke smaaktests en met behulp van promoties die optimaal op dit uitdagende thema inhaken. Nu meer dan ooit vaststaat, dat Pepsi-Cola qua smaak beter scoort dan de andere be kende cola, is Vrumona vastbesloten er alles aan te doen Pepsi's marktpositie daarmee in overeenstemming te brengen. 15 Eerste resultaten 'Pepsi Proef' campagne veelbelovend

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1982 | | pagina 15