fl I?.yuj s .allerlei VEN VIERT FEEST (1,2) In mei heeft de oudste zelfbedieningsgroothan del in ons land, de Haar lemse vestiging van Ven Groothandelcentrum B.V. haar vijfentwintig jarig jubi leum gevierd. Bij de toenmali ge start in 1957 kreeg deze eerste zelfbedieningsgroothan del heel wat aandacht en bekijks, want men kende alleen de traditionele groot handel, waar orders voor de verschillende produkten werden genoteerd, die later in de winkel van de klant werden afgeleverd. Menige leverancier en/of afnemer bekeek met enige argwaan het Ven-pakhuis waar op een paar honderd vierkante meter het assorti ment artikelen, voorzien van een inkoopprijs, was uitgestald. Die inkoopprijs voor de detaillist werd verkregen door over de prijs die Ven voor de artikelen betaalde een opslag percentage van vier procent te berekenen. Een systeem dat in eerste instantie nogal wat onbegrip ontmoette bij de Haarlemse winkeliers en als gevolg hiervan slechts moei zaam werd geaccepteerd. Maar zelfbediening bleek op den duur een succesformule. Het beperkte assortiment van de eerste jaren groeide uit tot zo'n vijftienduizend food en non-food artikelen en de detailhandel in Haarlem en wijde omgeving wist steeds beter de weg naar Ven's zelfbedieningsgroothandel te vinden. Vijfentwintig jaar zelfbediening op groothan delsniveau werd in Haarlem gevierd met een week van feestelijke en aantrekkelijke aanbiedingen, met als hoogte punt een optreden van de populaire zangeres Vanessa op een groot buitenpodium voor het Ven bedrijfspand. Slijtersgezellen (3,4) Op maandag 24 mei is de vereniging "Slijtersgezel len" tijdens een informatiedag op bezoek geweest bij Heineken in Zoeterwoude en de Gedistilleerd en Wijn Groep te Zoetermeer. De "Slijtersgezellen" is een ver eniging van zo'n vijftig zelf standige ondernemers uit de slijtersbranche. Deze groep ontplooit (nog) geen gezamen lijke in- en/of verkoopactivitei ten, maar heeft als voornaam ste doelstelling het in groeps verband opdoen van kennis en informatie met betrekking tot de verschillende produkten die zij in hun slijterijen verkopen. In de ontvangstruimte te Zoeterwoude werd aan de 2 hand van een diaserie uitvoerig informatie verstrekt over het assortiment buitenlandse bieren dat door Heineken op de Nederlandse markt wordt gebracht, gevolgd door het proeven van de verschillende soorten en merken (foto 3). Na een ondrbreking voor de lunch, is de dag voortgezet bij de Gedistilleerd en Wijn Groep te Zoetermeer, waar in de ontvangstruimte een proe- verij van verschillende wijnen uit het assortiment van Reuch- lin was georganiseerd (foto 4). Met amstel naar ATHENE (5) Eind vorig jaar organi seerde de Unigro organi satie voor de circa zeshonderd bij haar aangesloten VIVO-de- taillisten een grote Amstel presentatiewedstrijd. De deelnemers dienden het bieras sortiment van Amstel op een opvallende wijze in hun bedrijf 3 te pousseren, waarbij de eigen creativiteit als voornaamste beoordelingsfactor heeft gegolden. Er is met groot enthousiasme op deze presen tatiewedstrijd ingehaakt, mede omdat er bijzonder aantrekke lijke prijzen op het spel ston den. Voor ieder VlVO-district, er zijn er vijf, was voor de makers van de prijswinnende presentatie een negendaagse reis, geheel verzorgd en voor twee personen, naar Grieken land, ter beschikking gesteld. In januari heeft de jury, die de deelnemende presentatie's aan de hand van foto's heeft beoordeeld, de vijf prijswin naars aangewezen. Op 25 april was het zover, en vertrok de groep per vliegtuig naar Athe ne. In het reisprogramma was, naast bezoeken aan de ver schillende toeristische attracties in- en om Athene, ook een excursie bij de Amstel brou werij in deze plaats opgeno men. Hier heeft men kennis kunnen maken met het in Griekenland gebrouwen Amstel bier. Gezien de totale deelname en de reacties van de prijswinnaars mag zeker van een voor de volle honderd procent geslaagde Amstel presentatiewedstrijd worden gesproken. 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1982 | | pagina 23