■VU op deze plaatsen voorkomende artikelen wordt door de computer voorbereid, zodat de cars steeds in één run het totale gangpad afwerken en niet tussentijds terug behoe ven te rijden. Zo worden hierbij de door tien afnemers bestelde artikelen in één rondgang verzameld. De man die het appa raat bedient heeft een rol zelfklevende eti ketten bij zich, die door de computer aan de hand van de magazijnrouting zijn be drukt met onder meer klantnummer en ar tikelnummer. Hij hoeft het artikel alleen maar uit de stelling te pakken, het etiket er op te plakken en het op de aan de Pick Car gekoppelde bandtransporteur te plaatsen. Lege pallets uit de stellingen worden direct op de Pick Car meegenomen om vervol gens vooraan het gangpad te worden afge zet, zo plaatsruimte vrijmakend voor nieu we aanvoer van artikelen. De stellingen waarbinnen de Pick Cars opereren worden vanaf de buitenzijde door speciaal voor dit doel geconstrueerde hoogbouwtrucks op nieuw gevuld. VOORDELEN Op die manier wordt wachten op aanvul ling in de magazijnstellingen zoveel moge lijk voorkomen, en daarmee manco's, dus het nee-verkopen van bepaalde artikelen. Overigens kan een artikel zonder bezwaar op een andere dan de vorige plaats worden aangevuld, omdat na de invoering van deze nieuwe plaats in de computer, automatisch rekening wordt gehouden met een aange paste routing voor de Pick Car, welke dan weer in de volgorde van de plaketiketten tot uitdrukking komt. Wanneer een conventioneel magazijn zou worden vergeleken met een magazijn dat met dit nieuwe systeem is uitgerust, kan men hierin een viermaal grotere omzet re aliseren op een vergelijkbare ruimte, aldus Albada Jelgersma. Dit grote verschil wordt gescoord omdat er hoog gewerkt kan wor den en bovendien de gangpaden aan mini male afmetingen kunnen voldoen, zodat op dezelfde oppervlakte een groter aantal stel lingen, die bovendien veel hoger zijn, kan worden geplaatst. Aan energiebesparing wordt gedaan doordat de Pick Cars met ei gen licht- en verwarmingsfaciliteiten zijn uitgerust, zodat in de gangpaden en de hal op deze zaken kan worden bespaard. BELADING De artikelen die aldus op een van de vier bandtransporteurs zijn geplaatst, komen hoog bovenin de magazijnhal tezamen op één verzamelband. Aan het einde van deze band passeren zij een laserstraal die de op het etiket geprinte klantcodering "leest" en een selectie toepast naar tien verschillende transportbanden die in de hal bij de laad- perrons uitmonden. Op zo'n transportband wordt zo automatisch de bestelling van één De Pick Car hoog tussen de stellingen en de lopende band. 41H 1/ •t i tti: <t tZSLLlM 16 Een van de reusachtige vorkheftrucks.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1982 | | pagina 16