troductie van het zogenaamde "bier-dri ve" systeem: kunststof bollen met plastic zakken daarin, bevatten het bier dat onder koolzuurdruk naar het tappunt Werd ge stuwd. In Engeland maakte men zich op dat moment echter los van deze ontwikke lingen en brouwerijen schakelden over op roestvrij stalen vaten zonder plastic zak. Heineken Nederland maakte pas op de plaats. Er bestond nog te weinig vertrou wen in de beheersing van de kwaliteits aspecten rondom de bier- (en dan met na me pils-) verzorging. In het buitenland werkten de systemen voornamelijk met andere biersoorten dan pils. Het onder zoek van Heineken is er de afgelopen jaren Uit: Tap Schap juli 1969 BIER IN BULK AAN BOORD VAN H.M. „POOLSTER" dan ook op gericht geweest om een sys teem te ontwikkelen dat alle voordelen van een tanksysteem in zich had, zonder de risico's daarvan. KELDERBIER: KWALITEIT GE WAARBORGD Met het Kelderbiersysteem wordt een per fect glas tapbier verzekerd. Vanaf het af vullen in de brouwkelder tot en met de tap bevindt het bier zich onder een constante temperatuur. Daarmee blijft het in dezelf de conditie als in de brouwerij en het sys teem is dan ook een logische aansluiting op de gehele bierbehandeling in de brouwe rij Het feit dat rechtstreeks aan het hore cabedrijf in een groot vat wordt geleverd, betekent dat de eindverpakking pas tot stand komt in het horecabedrijf. Daarmee ontstaat een nieuwe serie verantwoorde lijkheden ten aanzien van de kwaliteitsbe heersing van het produkt. Dat stelt met na me hoge eisen aan het systeem en de wer king daarvan. Maar het schept voor de ho- reca-ondernemer ook de verplichting om de installatie goed te bedienen. DE FEITEN 1 xn aantal belangrijke feiten rond het Kel derbier-systeem op een rij: De Kelderbiervaten zijn gemaakt van hoogwaardig roestvrij staal De vaten staan in principe verticaal en hebben een inhoud van 1000 liter. Het systeem is echter flexibel zodat ook hori zontale plaatsing mogelijk is en toepas sing kan geschieden met kleinere in houd. Bij een plaatsing is het al eens mogelijk 12 Vanuit een speciale tankwagen wordt het bier aan boord van de Poolster" gepompt. De Koninklijke Marine heeft lange tijd gezocht naar een oplossing voor het grote probleem van de bier- emballage aan boord van de schepen. Onze marine vaartuigen zijn nu eenmaal niet gebouwd op het trans port van enige duizenden dozen bier, die mee gaan wanneer een schip een langere reis maakt. De afdeling bouwbureau van het ministerie van defensie heeft met gebruikmaking van de kennis van de Heineken technici een eerste proel genomen met een biertank installatie aan boord van het bevoorradingsschip H.M. ..Poolster" Deze tankinstallatie bestaat uit 10 tanks van 8 hl elk. Alvorens het bier vanuit een speciaal daar toe geconstrueerde tankwagen in de tanks van de ..Poolster" te pompen, worden deze eerst voorzien van steriele plastic zakken. Via bierlcidingen (tot zelfs 65 m lang) wordt ons bier getapt in de onderofficieren-, korporaals- en manschappenverblijven. Bij de eerste proefvaart is gebleken dat de tankinstallatie geheel voldoet aan de gestelde eisen. Het is bekend, dat de marinemensen grote liefhebbers zijn van een goed glas bier en het spreekt vanzelf dat het enthousiasme voor een goed getapt glas Heineken aan boord van de H.M. ..Poolster", waar ook ter wereld, enorm groot is

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1982 | | pagina 12