AANVAARDBARE PRIJZEN "Dat geldt trouwens ook voor de prijsstel ling, die alleszins redelijk is", vervolgt de heer Van Hoorn. "Er zijn mensen die re gelmatig buiten de deur eten en wij hebben hen liever eenmaal per week als gasten in huis dan eens per maand. Dat kun je alleen maar bewerkstelligen als ze niet afgeschrikt worden door te hoge prijzen. Toch zijn er nog steeds mensen die een drempelvrees koesteren, omdat zij denken dat wij duur zijn. Dagelijks zie je mensen naar binnen kijken, die echter niet binnen komen. Om dat te ondervangen komt er binnenkort een prijslijst voor het raam te hangen". Een blik op de menukaart wijst inderdaad uit, dat de prijzen zeer aanvaardbaar zijn. Een kleine indicatie maakt dat duidelijk: een ui ensoep voor f 4,50, wijngaardslakken op zijn Frans f 9,50, een varkenshaasje f 19,50, een tournedos f 21,50, gekookte mosselen per pan f 12,50, een dame blanche f 4,50 en diverse uitsmijters f 5,50. Het is maar een kleine greep uit de vele heerlijke gerechten die op de menukaart voorkomen. Ook de wijnkaart biedt een ruime variatie in iedere prijs. BEKENDHEID "Toen wij de zaak openden", zegt de heer Van Hoorn, "hebben wij dat met enige ad vertenties ter kennis gebracht aan het pu bliek. Nu komen er ook veel mensen bin nen die van "De Branderij" gehoord heb ben door de mond tot mondreclame. Het is duidelijk een zaak met een lokale en regi onale functie. Dat merken wij aan de men sen die binnenkomen. Aanstaande zomer gaan wij ook de mensen in de badplaatsen attent maken op "De Branderij". Wij over wegen dat te doen met strooifolders, die tussen de ruitewissers van de auto's worden gestopt en bovendien zullen wij de VW kantoren van informatie voorzien. Veel mensen, die voor het eerst binnenko men kijken de eerste minuten verrast in het rond. Ook komt het nog wel eens voor, dat gasten 's avonds om een uur of zeven ko men eten en daarna een paar uur verpozing zoeken in het café. Over het algemeen zijn het de iets ouderen die onze zaak bezoe ken, waaronder veel zakenmensen, mid denstanders en studenten. Maar sinds kort treffen wij hier 's morgens ook regelmatig verpleegsters en andere mensen uit de nachtdienst aan, die dan komen ontbijten. Want ook dat kan in "De Branderij". De zaak is dagelijks geopend van tien uur 's morgens tot één uur 's nachts. Op vrijdag en zaterdag ligt de sluitingstijd een uur la ter; de grote keuken is om half elf gesloten. TREFPUNT "Waar maken wat we te bieden hebben en een prettige bediening, is onze stelregel", zegt de heer Van Hoorn en vervolgt: "Men sen die voor hun genoegen uit zijn en lek ker zitten te eten, moeten niet geïrriteerd worden door een onvriendelijk gezicht van het personeel. Wij prijzen ons gelukkig goed gemotiveerde mensen in dienst te hebben. Een goed horecabedrijf moet bo vendien voldoen aan bepaalde voorwaar den. Sfeer en kwaliteit zijn daarbij erg be langrijk, maar ook het achtergrondmuziek je. Eigenlijk heeft een goed café geen mu ziek nodig, want het is vooral een trefpunt voor mensen die met elkaar willen praten". PERSOONLIJKE BELANGSTELLING De heer Van Hoorn is bij toeval in de hore ca terecht gekomen. In de Nieuwstraat kocht hij een pandje, met de bedoeling om erin te gaan wonen. Toen hij zijn kantoor baan kwijtraakte en het zoeken naar een nieuwe werkgever vruchteloos verliep, kwam hij op de gedachte om in het pand een horecabedrijf te gaan exploiteren. "Op zekere dag ben ik een winkel binnengestapt om een zaag, hamer en spijkers te kopen", licht de heer Van Hoorn toe. "Vervolgens ben ik gaan timmeren naar eigen ideeën. Een jaar ben ik bezig geweest en ondertus sen haalde ik ook mijn horecapapieren. Toen kon ik "De Uyl van Hoogland" ope nen, een bruin café, dat vooral door jonge ren wordt bezocht. Voordat ik in het hore- cavak werkte heb ik eigenlijk nooit gewe ten dat het zo arbeidsintensief zou zijn, als je het tenminste goed wilt doen. Je moet als ondernemer veel in de zaak zijn. De men sen vinden dat prettig; zij willen graag her kend worden. Bovendien kun je dan bijstu ren als er iets mis dreigt te gaan. Dan leef ik mij uit in mijn hobby's, zeezeilen en vlie gen. Als je dat niet doet, is het niet vol te houden". BANDEN MET HEINEKEN Toen de heer Van Hoorn zijn eerste bedrijf ging exploiteren is hij in zee gegaan met het Heineken concern en die relatie is ook in stand gebleven toen "De Branderij" ge reedgekomen was. "Ik heb zuiver uit com mercieel oogpunt voor Heineken bier ge kozen", motiveert de heer Van Hoorn de relatie. "Heineken heeft een goede naam. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, dat het bier niet lekker is. Ook de frisdranken van Vrumona en het gedistilleerd van Hop pe en Bokma hebben wij in ons assorti ment. Ook dat zijn produkten van het Heineken concern. Bovendien prijzen wij ons gelukkig met drankenhandel Lafeber, onze leverancier. Daar hebben wij een uit stekende verhouding mee en ook dat is erg belangrijk". 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1982 | | pagina 17