aan de pomp kreeg, heb ik dat daadwerke lijk in praktijk gebracht en het resultaat is er dan ook naar. Toch wordt dat over het algemeen in de horeca te weinig gedaan. Neem nu die Engelse soldaat met dat bord voor mijn zaak; daarop maak ik de voor bijgangers erop attent, wat zij in mijn be drijf kunnen bestellen. Toen op een gege ven moment de ijsverkoop iets achter bleef, hebben wij dat artikel op het bord buiten vermeld en niet zonder resultaat. De mensen willen graag zien wat zij binnen kunnen bestellen. Ook mijn personeel houd ik steeds voor, dat het verkopers zijn. Als een bezoeker een kop koffie be stelt, moet hij door het personeel ook at tent gemaakt worden op het aanwezige as sortiment gebak. Als je het zo aanpakt, dan werkt dat onherroepelijk omzet ver hogend". SERVICE De heer en mevrouw Kempers werken hard in hun bedrijf. Waar nodig springen zij bij, of dat nu keukenwerk, afwassen of bedienen is. Topdrukte in de City pub is waar te nemen op donderdagavond, dan is het koopavond, vrijdagmorgen tijdens de Emmer markt en in de winter ook op za terdagmiddag. 's Avonds wordt het hore- cagebeuren meer naar de cafésfeer omge bogen. "Dan kan men niet meer terecht voor een uitgebreide maaltijd", zegt de heer Kempers. En hij vult aan: "Mensen die nog iets willen eten kunnen dan alleen maar een keuze maken uit diverse tosti's, bitterballen en saté's. Liever zouden wij in de avonduren helemaal geen etenswaren meer verkopen. Dat wij het wel doen moet uitsluitend gezien worden als een service verlening tegenover de klant. Binnenkort komt er mogelijk ook een Francaise bij ons in dienst, die ook vloeiend Spaans, Itali aans en Engels spreekt. Erg belangrijk, omdat hier veel buitenlanders komen; ook dat beschouwen wij als een soort service verlening ten opzichte van de mensen". Als aan de grote drukte nauwelijks het hoofd te bieden is, vraagt de heer Kempers zich wel eens af of hij eigenlijk niet beter een echt ouderwets café had kunnen be ginnen. Maar dat hij wel de juiste koers heeft uitgezet in mei 1980 wordt benadrukt door zijn opmerking: "Het leuke van deze zaak is, dat je steeds weer andere gezich ten ziet. Het is een gemêleerd publiek dat bij ons binnenkomt, oud en jong, arm en rijk. Daarbij houd ik er wel de stelregel op na, dat iedereen in eerste instantie van harte welkom is vanaf het moment dat de deur opengaat, als men zich maar aanpast aan de regels van het huis". VERKOPEN De heer Kempers, wijzend op de voorkant van de menukaart waarop te lezen staat "English beer on draught" zegt: "Wij ver kopen tien soorten bier. Heineken wordt uiteraard het meest verkocht, maar aan de pomp hebben we ook twee soorten Whit- bread, namelijk Brewmaster en Tankard. Er is erg veel vraag naar die bieren, vooral in het begin gingen er heel wat vaten door. Nu is dat enigszins gestabiliseerd, maar het is nog altijd een aantrekkelijke omzet. Dat komt ook, omdat hier veel Engelsen ko men, in dienst van Amerikaanse bedrijven die werken voor de NAM. Brewmaster en Tankard worden ook dikwijls gemixed ge dronken. Ik sta op het standpunt, dat je als als horeca-ondernemer ook een verkoper dient te zijn. Toen ik die Engelse bieren prijsstelling, geeft ook enige specialitei ten aan. Zoals een Cottage pie, die be staat uit aardappelpuree, gehakt, cham pignons en uien, eventueel aangevuld met appelmoes. Maar ook naar de City Snack, een eigen ontwerp van de familie Kempers, die is samengesteld uit een klein stokbroodje met boerenham, pe perham, rosbief, kaas, salade, ananas en gebakken champignons wordt veel ge vraagd. Op de menukaart treft men ook salades, saté, tosti's in diverse uitvoerin gen, kleine lunches, diverse soorten ge bak en voor de grote eters een Drentse uitsmijter aan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1981 | | pagina 23