niïiTZ 7 dukt, de opdracht zélf. 'Om dat te kunnen doen is het natuurlijk wel van belang datje een goede relatie met de opdrachtgever hebt. En in het geval van de GWN loopt dat gesmeerd", geeft Ten Cate toe. Uit die wisselwerking komen niet zelden geheel nieuwe ideeën naar voren of worden be staande plannen aangepast. Hans Knotter, directeur van Ten Gate Bergmans Design wijst op bijkomende factoren: "Vaak is de tijdsdruk een element dat een zwaar stem pel drukt, evenals bijvoorbeeld conse quenties in de produktiesfeer. Wij kunnen wel een heel mooie fles bedenken, maar als die in Zoetermeer niet kan worden af gevuld, dan is dat geen realistisch voor stel". c. COMPONENTEN Inmiddels is Joep Bergmans, mede grondlegger van het bureau, aangescho ven en komt het voorbeeld van Paradisi ter sprake. Paradisi is een exotisch drankje, met een Caraïbische sfeer. "Alle compo nenten in de communicatie moetje gebrui ken om de sfeer op te roepen", vertelt hij. "De vorm van fles en capsule, het ont werp van het etiket, het kleurgebruik zijn allemaal belangrijke elementen om die sfeer-beleving te bewerkstelligenParadi si is een frisse, ietwat zure cocktail, daar hoort de kleur groen bij". Bij de koffieli keur Evita had de GWN de keus een kof fielikeur te maken met een Zuidameri kaans karakter, of een variant te creëren die wat meer op de Turkse soorten zou lij ken. Gekozen werd voor het Zuidameri- kaanse concept en dat komt in de vorm van de fles, evenals de naam, duidelijk tot ui ting. Op de fles zijn Mexicaanse figuurtjes herkenbaar, die aan de Aztekencultuur doen denken. De kleurstelling op het eti ket geeft het produkt een gloedvolle, zui delijke sfeer mee. De meeste recente in troductie, die van Lime Light, wordt ge kenmerkt door een zogenaamde "koele" fles. Bewust is bij deze cocktail een gematteerde fles gebruikt, om het koele effect te bewerkstelligen. Lime Light, een gin-lemon cocktail appelleert aan de grote belangstelling voor citrusdranken, die zo wel in de gedistilleerd- als de frismarkt be staat. Het frisse en exotische karakter van deze dranken is bij de ontwikkeling van Lime Light zoveel mogelijk benut. DGM ASSORTIMENT Ook het assortiment buitenlands gedistil leerd dat Duncan Gilbey and Matheson sinds kort via de G.W.N. op de Neder landse markt heeft gebracht, heeft een ge zicht meegekregen van Ten Cate Berg mans. Hier ging het om bestaande produk- ten waar de verpakking van diende te wor den aangepast. "Toch blijft het concept-denken het be langrijkste voor ons, het gaat niet alleen om de -letterlijke- verpakking, de creatie zélf is niet het belangrijk- j ste, het verkoopsucces is het einddoel" benadrukt Hen- «g/ drik Ten Cate. füror JeY'aft Serie schetsen Evita t f'Of' GRAM UCSW Oj

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1981 | | pagina 7