dering van de dinsdag. Over belang stelling hebben we niet te klagen; veel families, personeelsverenigingen, groepjes zakenmensen en in het begin van de week de vaste clubs, maken er graag gebruik van'. DANCING MET BRUIN CAFÉ De disco-dancing is geopend op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van acht tot één uur en op zondag is er bovendien een matinee van half drie tot zes uur. De jonge bezoekers kun nen zich zowel vermaken in de disco dancing als in de kelder en in de weekends treden er altijd twee orkes ten op. De elf bars die zijn onderge bracht in zeven afdelingen zijn zo op gesteld, dat de dansvloer goed zicht baar is. De dansvloer bestaat uit Chi nees marmer, het podium is voorzien van een grondverlichting en grote spie gels bedekken de wanden van de disco dancing. Een bruin café is daar een onderdeel van. Martin Olde Dubbelink daarover: 'Echte oude Denekampers komen daar op zondagmorgen een praatje maken en een borrel drinken. Over het algemeen mensen op leeftijd die altijd gewend geweest zijn niet veel voor een consumptie te betalen. Daarom han teren we op zondagmorgen een prijs van één gulden per drankje. Die prij zen liggen in de disco-dancing natuur lijk hoger, een pilsje kost daar één gulden vijftig. VOLLEDIG GEAUTOMATISEERDE ADMINISTRATIE 'De Kul' zet per jaar meer dan 2200 hl Heineken bier om en daarnaast nog eens een aanzienlijke hoeveelheid fris dranken van Vrumona. Waarom deze Twentse horeca-ondernemer zaken doet met het Heineken concern? 'Een kwestie van vertrouwen', zegt Martin Olde Dubbelink, 'de produkten zijn goed en gewild bij het publiek. Het bouwbureau en de technische dienst van Heineken hebben mij altijd goede adviezen gegeven en over mijn leve rancier ben ik vol lof, die man staat altijd voor me klaar. Bovendien wordt mijn administratie, die geheel geauto matiseerd is, verwerkt bij het Heine ken Rekencentrum. Dat werkt kosten besparend en je hebt meteen een goed inzicht in de geldomzet en het aantal produkten dat per afdeling wordt ver kocht. Momenteel werken we met drie vaste mensen en negentig ambulanten. Iedere afdeling heeft een chef die ver antwoordelijk is voor de personeels planning, bevoorrading en het schoon houden van zijn afdeling. De omzet- provisie van de mensen achter de bar wordt ook via de computer uitgere kend'. Veel bedrijven maken een moeilijke tijd door, dat geldt echter niet voor 'De Kul'. We vragen aan Martin Olde Dubbelink wat daar de oorzaak van is. 'Je moet als horeca-ondernemer niet verstarren in je vak, met vakmanschap alleen kom je er niet. Belangrijk is, dat je opereert vanuit de markt. Telkens weer moet je je afvragen wat de men sen willen en wat ze daarvoor overheb ben, maar veel horeca-ondernemers zijn niet bereid de plat getreden paden te verlaten. Wij richten ons op de iets oudere jeugd omdat die groep de be reidheid heeft om meer uit te gaan en bovendien over veel geld beschikt. De jeugd wil graag leeftijdgenoten ont moeten in een eigentijdse sfeer; die sfeer moet je aanvoelen en als dat nodig is jezelf bijsturen. Om een zo groot mogelijk marktaandeel te krij gen moet je ook voortdurend orkesten laten optreden in verschillende genres. Jonge mensen zijn namelijk erg kri tisch'. WATERBADKOELERS De enorme drankomzet in 'De Kul' moet in een korte tijdspanne gereali seerd worden. Dat maakte het nood zakelijk een systeem te ontwerpen waardoor dat ook zonder problemen mogelijk is. De heer W. Stolte, chef technische dienst bij Heineken zegt daarover: "Door de grote omzet bier en fris die in 'De Kul' verwerkt wordt, was het nodig alle koelmachines die veel warmte produceren uit het bedrijf weg te halen en elders op te stellen. In de enige aanwezige kelder staan nu 10 water- badkoelers met een verhoogde capa citeit, elk voorzien van zogenaamde pythonleidingen die naar elf tappunten lopen. Het voordeel van dit systeem is, dat zowel de kelder als de ruimte onder de bars niet meer verwarmd wordt, waardoor de duurzaamheid van de apparatuur verlengd wordt. Tevens kan er in korte tijd optimaal getapt worden omdat het bier in de kelder door het waterbad gekoeld wordt en met dit water, door middel van pom pen, via een geïsoleerde leiding naar de tappunten wordt gestuwd. Het fris drankensysteem bestaat uit zoge naamde sodacircuits, dat wil zeggen dat het water in de kelder wordt ge koeld en koolzuurhoudend wordt ge maakt, waarna het gebundeld met de siroop naar alle tappunten loopt, zodat deze bij wijze van spreken uit één tank tappen. Het niet gebruikte water gaat terug naar de kelder, daar wordt het opnieuw gekoeld en koolzuurhoudend gemaakt'. 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1981 | | pagina 21