KOSTENBESPARING Een belangrijk onderdeel van de horeca is de serviceverlening, een moeilijk facet vanwege de steeds maar stijgende kosten. De heer Stoop: "Daarom heb ik ook geko zen voor het zelfbedieningssysteem, dat werkt duidelijk kosten-besparend en dat is nodig ook, want hogere kosten kan je niet altijd opvangen via een omzetstijging in je bedrijf. Dan denk ik toch meer in de rich ting van een ideale prijsstelling, maar die is niet altijd te verwezenlijken. Gelukkig heb ik de beschikking over goedwillende en hardwerkende medewerkers. Zij wer ken in twee ploegendiensten, de eerste van negen tot vier en de tweede van vier tot elf. Je moet de mensen waarmee je werkt ver antwoordelijkheid durven geven en ver trouwen schenken, dat motiveert en is heel erg belangrijkIk heb wel eens de indruk dat bij de opleiding van horecapersoneel te genwoordig te weinig nadruk wordt ge legd op de hygiène. Vroeger werd je als beginneling opgescheept met de nederig ste werkzaamheden. Veel jonge horeca- «■Et- mensen van' nu hebben die ervaring ge mist, heel jammer. Ik moet zeggen dat het niet altijd meevalt om goede medewerkers te vinden, maar ik mag over het algemeen toch niet klagen, mede een gevolg van het feit dat ik al zo lang in Scheveningen werkzaam ben. Maar om op de hygiène terug te komen, er wordt hier uitsluitend gewerkt met plastic, ook voor bier en andere dranken. Dat ben je gewoon ver plicht tegenover de bezoekers. Er worden nooit aanmerkingen over gemaakt, want de mensen hebben begrip voor de situatie. Iedereen loopt hier op blote voeten en bij breuk van glaswerk levert dat gevaar op. We streven er echter voortdurend naar om de mensen een zo goed mogelijke con sumptie voor te zetten. Ze zijn niet ver plicht om hun drankje aan de bar op te drinken, ze kunnen het rustig meenemen door het hele bad. Je moet het golfbad ei genlijk zien als een strandbedrijf onder een dak. Weetje waar dit object ook voor gebruikt wordt? Voor partijen in de Zuid- Amerikaanse sfeer: zwemmen, eten en vermaak. Veel bedrijven zijn hier al geweest, we zijn ingesteld op de ont vangst van 500 tot 600 mensen, niet méér, anders trekje de verhoudingen scheef. We kunnen voldoen aan iedere wens, of het gaat om een uitgebreid diner of een koud buffet. De mensen die ervaring met ons hebben opgedaan reageren allemaal ui terst positief' SOUPLESSE Wat bezielt een man van zestig jaar om als exploitant te gaan optreden van zo'n druk bedrijf? Hij zegt daarover:"Ik ben een ge boren Rotterdammer en begonnen als monteur bij een Rotterdams bedrijf. Dooi de oorlogsomstandigheden ben ik bij mijn vader in de zaak terecht gekomen. Hij ex ploiteerde toen café klein Odeon in Rotter dam. Later kocht ik in die stad een eigen bedrijf. In verband met mijn gezondheid ben ik in 1953 naar Scheveningen vertrok ken en heb ik Paviljoen Golfslag gekocht. In de loop van de jaren heb ik dat regelma tig kunnen uitbreiden. In de wintermaan moest er altijd heel wat aan opgeknapt worden, schilderen, timmeren, noem maar op. Door mijn technische inslag was dat voor mij geen probleem. Op een gege ven ijioment heb ik de zaak overgedaan aan mijn medewerkers, goede mensen die bereid waren om hard te werken. Ik vind het nog steeds een heerlijk bedrijf en zo denken ook de vele bezoekers er gelukkig over. Dat ik toch weer begonnen ben als exploitant van het horecagedeelte van het Golfbad Scheveningen moet je zien als een uitdaging. Ik heb mijn hele leven altijd heel hard moeten werken, zeven dagen per week van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en in verhouding met die tijd heb ik nu eigenlijk een herenleventje. Een dag per week ben ik vrij en de andere dagen werk ik hooguit tien uur per dag, komt ook om dat ik een grote steun heb aan mijn rechter hand, de heerPex. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik mijn toekomst heb gezocht in de horeca ook al schieten je hobby's er dikwijls bij in. Lezen, zeilen en knutselen doe ik graag, maar er blijft zo weinig tijd voor over. Wie in de horecasector zijn brood wil verdienen moet een beetje die nend kunnen zijn en over de nodige sou plesse beschikken. De mensen hebben recht op een goede bediening en kwali- teitsprodukten, dat heb ik altijd voor ogen gehouden. Men denkt wel eens dat werken in de horecasector alleen maar betekent geld incasseren en leuk leven, maar zo is het echt niet. Als je zaken doet moetje er bij zijn en de bereidheid bezitten om hard te werken. VERANDERDE MENTALITEIT De mentaliteit van de mensen is de laatste jaren veranderd. Er wordt meer buiten de deur gegeten en veel jonge mensen ver langen ook niet meer de service van vroe ger, ze zijn gemakkelijker in het gebruik om het maar eens populair te zeggen. Maar ik moetje ook eerlijk bekennen dat ik het over het algemeen genomen niet meer zo gezellig vind als vroeger". De hêer Stoop, er straalt nog steeds een enorme bezieldheid van hem uit, kan terugzien op een zeer geslaagd zakenle ven. Daarvoor heb je diverse peilers nodig zoals hard werken en een goed zakelijk in zicht, maar in de horecasector moetje ook van mensen kunnen houden en er dienst baar voor kunnen zijn. De heer Stoop heeft daar geen moeite mee, hetgeen mag blijken uit zijn slotopmerking: "Is het niet prachtig om dagelijks met mensen om te gaan. Ik zou daar niet buiten kunnen, dat mag je gerust weten". Golfbad Scheve ningen biedt hem daartoe in ruime mate de gelegenheid. a-.-f 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1980 | | pagina 21