leuen in de bouuiErii Vrachfaufotenfrum aan de Waalhaven HORECA VOORZIENING VOOR CHAUFFEURS Toen in 1962 de Rotterdamse Kamer van Koophandel het initiatief nam activiteiten te ontwikkelen om tot realisering van een vrachtautocentrum te komen, kon niemand ver moeden dat deze plannen pas 18 jaar later na vele ups en downs konden worden verwerkelijkt. Reeds vanaf het begin werd onderkend dat de vergelijking met het voorbeeld van de Duitse Autohöfe niet geheel opging in de Rotterdamse situatie. Deze Höfe zijn meestal gesitueerd aan doorgaande snel wegen met groot verkeersaanbod en daar door gemakkelijk bereikbaar. Het Rotter damse vrachtautocentrum ligt niet aan een snelweg en fungeert als eindpunt voor het wegvervoer. Besloten werd om van de 4.8 hectare wel ke door de gemeente ter beschikking werd gesteld in eerste fase slechts 2.7 hectare te verharden. Contacten werden gelegd met bedrijven die in staat waren mee te den ken, elk op hun eigen specialistisch gebied: Van Gorp Automobielbedrijven-service station, Heineken-horecavoorziening, Shell-motorbrandstof station. Ook de bebouwing moest eenvoudig wor den en zodanig dat in een tweede fase uit breiding mogelijk was, na gebleken le vensvatbaarheid van het centrum. Voorde café-restaurant accommodatie werd geko zen voor houtbouw. Niettemin bleek ge durende een reeks van jaren een rendabele opzet niet mogelijk. Inmiddels werd de behoefte aan een accommodatie voor vrachtwagens en chauffeurs echter steeds sterker gevoeld. In 1972 was nog alleen het servicebedrijf van Van Gorp gerealiseerd. Nieuwe bere keningen toonden aan dat indien het ge hele terrein compleet werd uitgevoerd een sluitende exploitatie mogelijk moest wor den geacht. Opnieuw werden vergelijkba re objecten bezocht en werden de plannen getoetst. Naast servicestation, brandstof station en café-restaurant bleek behoefte aan slaapgelegenheid en expeditiekanto ren. Het Heineken Bouwbureau maakte het schetsontwerp voor het gebouw zoals het thans is gebouwd. Op 1 maart 1974 werd hiervoor bouwvergunning verleend. Het duurde echter nog 5 jaren voordat de eerste paal kon worden geslagen. MARKTVERKENNING Mede doordat bij de aanvang van de bouw nog geen exploitant bekend was werden vele voorzieningen zo universeel mogelijk gemaakt zodat in een later stadium nog op wensen kon worden ingespeeld. Bezoe ken aan vergelijkbare bedrijven leerden dat nadruk moest worden gelegd op een aantal zaken: dag en nacht geopend, 7 dagen populaire prijzen vriendelijke, gastvrije bediening goede wasgelegenheid speciaal voor de niet-motelgebruikers. Oriëntatie in de omgeving leerde dat er bij de aangrenzende industrie en in het haven gebied gevestigde bedrijven behoefte be stond aan een "beter" restaurant. EXPLOITATIEVORM Tijdens de bouw werd in de persoon van mevrouw K. Plasmans-Kerver een exploi tant gevonden. Terzijde gestaan door haar bedrijfsleider en chef-kok kwam het con cept voor de exploitatie snel tot stand. De opzet chauffeurs-café-restaurant gedeelte bistro, bleek zowel qua keukenpgrogram- ma als bemanning haalbaar te zijn. De in deling van de ruimten kreeg nu definitief gestalte en enthousiast is de laatste maan den gewerkt aan de verdere detaillering. Precies op tijd was het gebouw gereed zo- 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1980 | | pagina 16