meer door een kritisch uitbouwen van het assortiment van de supermarkt op zich. Om deze doelstelling te realiseren wordt een aantal supermarkten op korte termijn belangrijk vergroot en zal nog meer aandacht aan het assortiment worden ge geven. Dat in deze filosofie de versgroepen een belangrijke plaats innemen is bij een bezoek aan een van de supermarkten dui delijk te zien. Men gelooft in deze opzet te kunnen slagen door te voldoen aan een aantal nor men. Volgens de heer M. de Jong, commercieel assortiment in de breedte, veel aandacht voor de versgroepen waarbij kwaliteit voorop dient te staan, een ruim assorti ment non-food artikelen en aantrekkelijke prijzen, waarbij hij nadrukkelijk stelt dat goedkoop zijn ten koste van de kwaliteit in geen geval mag voorkomen. Daarbij dient het totale assortiment artike len aan de consument te worden gepresen teerd in een omgeving waar het plezierig winkelen is, reden waarom veel aandacht wordt besteed aan de inrichting van de supermarkten en slijterijen. De heer de Jong prijst zich gelukkig dat de groothandel kan beschikken over een team van specialisten op allerlei gebied, die bij zoveel mogelijk zaken betrokken worden en de vrije hand krijgen in het werken binnen hun specialiteit. Hij zegt het gevoel te hebben dat deze mensen zich betrokken voelen bij Gebr. de Jong B. V. en het bedrijf een beetje als een eigen zaak beschouwen. En dat juichen wij alleen maar toe, omdat wij als management-team zeker niet de pretentie hebben het in allerlei zaken beter te weten. Wij zijn bijzonder blij dat wij het met onze "specialisten" goed getroffen hebben. Ook vindt hij een optimale samenwerking met de leverende fabrikanten bijzonder belangrijk. Wij, de handel en de industrie, moeten nog meer samenwerken. Hij ge looft dat dit een noodzaak is, gezien de ontwikkeling van onze economie en het wederzijds belang hierbij van beide groe peringen. SNELLE GROEI Ruim vijftig jaar geleden is het bedrijf van start gegaan toen Willem de Jong startte met de verkoop van zuivelproduk- ten. Een paar jaar later kwam zijn broer Arie erbij en Gebr. de Jong was een feit. Geleidelijk aan werd van de markthandel overgeschakeld naar vaste verkooppunten en werd in 1943 de eerste winkel aan de Goudsesingel in Rotterdam geopend. Na de beëindiging van de oorlog in 1945 zette de groei al snel in; met de regelmaat van de klok werden nieuwe filialen geo pend in Rotterdam, Schiedam en Capelle a/d IJssel. Toen in de vijftiger jaren het zelfbedie ningssysteem opgang deed, schakelde Gebr. de Jong hierop over en na de opening van de eerste supermarkt in 1965 werden kleinere zaken opgeheven en de lijn voortgezet naar grotere supermarkten. Vooral de laatste tien jaar is de omvang van deze verkooppunten sterk toegeno men en de hiermee gepaard gaande omzet bijzonder snel gegroeid. In 1931 sprak men over een eenmansbe drijfje met een omzet van nog geen 15.000 gulden. Nu in 1980 is Gebr. de Jong B.V. uitgegroeid tot een werkgever met zo'n 800 medewerkers en verwacht men in de komende jaren te groeien naar 200 miljoen omzet. Een getal waarbij tijdens de officiële ope ning uitvoerig is stilgestaan en een reden te meer dat er in die eerste week van mei feest gevierd werd. Pallets meteen in de vrachtwagen Met de speciale reachtrucks is het mogelijk op grote hoogte te werken De trailer waarmee 52 rolcontainers per keer worden vervoerd. 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1980 | | pagina 7