Over enkele weken komt de grote stroom van vakantiegangers weer op gang. Miljoe nen mensen in binnen- en buitenland trekken er weer op uit en verruilen hun vaste woon- en verblijfplaats voor een tijdelijk plaatsje onder de, hopelijk warm schijnende zon. De campingbedrijven worden weer gezellig druk, hotels en pensions hangen het bordje "vol" aan de deur, en de verkoop van allerlei, seizoengevoelige, produkten stijgt met sprongen. Dat is ongetwijfeld ook het geval met de omzetten in bier en frisdranken die in allerlei formaten en verpakkingen hun weg naar dorstige consumenten zullen vinden. Maar die extra omzet brengt óók extra werk en extra kosten mee. Een deel van die ongewenste extra problemen kan wor den voorkomen, door tevoren de presen tatie van bier en frisdranken in de winkels van uw afnemers aan te passen aan de hogere vraag, hoewel wij ons realiseren dat voor het "ruimte tekort" vaak moeilijk een oplossing te bedenken valt. In dit artikel willen wij wat vuistregels geven vóór het aanpassen van de presen tatie in de winkel. U kunt hiermee uw afnemers op uw beurt van advies dienen. BIERPRESENTATIE Een optimale bierpresentatie bestaat uit: - Losse flessenpresentatie (schap) - Permanente krattenpresentatie Alléén een schappresentatie heeft nade len; voor kopers van kratten moet steeds naar het magazijn worden gelopen en de aankoop van kratten of trays wordt er zeker niet door gestimuleerd. Bovendien brengt dat extra kosten met zich mee. Alléén een permanente krattenpresentatie heeft eveneens nadelen. Kopers van losse flessen nemen hun aankoop uit de kratten, met als gevolg aangebroken of lege krat ten en een rommelige indruk van de winkel. De kopers van een volle krat moe ten vaak andere kratten verzetten om een volle krat te pakken te krijgen. Er zijn zelfs klanten die aarzelen om een volle krat aan te breken en dus zonder te kopen zullen doorlopen. Presentatie van bier in het schap én in een permanente krattenpresentatie is dus de ideale manier. FRISDRANKEN PRESENTATIE Na bier zijn de frisdranken de grootste om- 14 zetmakers. Voor de presentatie hiervan gelden andere regels, omdat - er zoveel verschillende frisdranken zijn, - er maar weinig frisdranken met hele kratten tegelijk worden verkocht. Wat dit laatste betreft: een uitzondering hierop is Royal Club Shandy. De meeste frisdranken worden dus, voorzover zij in kratten uitgestald worden, uit kratten verkocht. Display van frisdranken in krat ten heeft gewoonlijk alleen zin als het grote smaken betreft, d.w.z. cola, lemon lime en sinas. En natuurlijk Royal Club Shandy! Daarnaast is het wel degelijk van belang, dat deze smaken naast alle andere, kleinere smaken in het schap worden ge presenteerd. Als u globaal de landelijke verdeling per smaak - op basis van geldomzet - hanteert, kan de volgende verdeling van de schap ruimte worden geadviseerd: Sinas ca 25% Overige vruchtenlimonades ca 4% Cola's 28% Lemon lime 21% Spa citron 5% Overige gazeuses 3% Tonic bitter lemon ginger ale 4% Mineraal- en sodawater 5% Shandy 5% Houdt u er vooral rekening mee dat de blikverpakking 's zomers erg hard loopt. Bij de meeste smaken is ook de keuze van de merken van essentieel belang. Bij de cola's zijn Coca-Cola en Pepsi-Cola samen goed voor bijna 75% van de geld omzet. Seven-Up is met z'n volume-aan deel van rond 40% en zijn geld-aandeel van ca. 55% het grootste lemon lime merk. Royal Club Tonic en Bitter Lemon zijn de uitgesproken marktleiders in hun segmen ten (beide met een aandeel van ruim 60%). Kortom, het voeren van sterke merken komt de omzet duidelijk ten goede. Voor het opvangen van die extra vakantie- omzet kan een zogenaamde tijdelijke pre sentatie van kratten/trays de oplossing bieden. Deze display, die als extra in de winkel wordt geplaatst heeft bovendien het voordeel dat zij, mits op een opvallende plaats neergezet, extra stimu lerend voor de verkoop kan werken. Er zijn bovendien allerlei combinatie-moge lijkheden met andere artikelen mogelijk. Denkt u maar eens aan een produkt als bier of fris in blik in combinatie met artikelen voor de barbecue, het strand enzovoort. Minimaal moet 2/3 deel van de weekom- zet in de winkel geplaatst worden. Opti maal zou zijn, en wij gaan uit van een be- leveringsfrequentie van één keer per week, wanneer de omzet van één week in de winkel wordt geplaatst. Er zijn twee vuistregels waarom minimaal 2/3 deel van de weekomzet in de winkel moet worden geplaatst. Op vrijdag en zaterdag wordt 2/3 deel van de totale weekomzet in bier en frisdranken verkocht. Bovendien is het bijvullen op die dagen door de drukte erg moeilijk. 2/3 weekomzet geeft bovendien de mogelijkheid tot een behoorlijk assorti ment in de presentatie. Ieder assortimentsonderdeel heeft mini male ruimte nodig, bijvoorbeeld een rij kratten of een pallet. Een optimale situatie is die waarbij de winkelvoorraad bier/fris dranken meegaat tot de volgende leve rantie. BIER- EN FRISDRANKEN PRESENTATIE OP ZOMERPEIL

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1980 | | pagina 14