firma Visser het depot Enschede. In vroeger jaren waren de "bier-omstan digheden" in de treinen niet zo best: de noodzakelijke koeling van het bier kon niet worden gerealiseerd en het bier werd geserveerd met een ondoorzichtig plastic bekertje. Dat is natuurlijk geen ideale situatie om een glas bier te drinken, reden waarom Heineken in die periode niet veel moeite heeft gedaan haar produkt in de trein te verkopen. Inmiddels is er veel ver anderd. Met de intrede van de zogenaam de "mini-bar" - een klein karretje waarmee de stewards door de trein kunnen lopen en de reizigers op hun plaats bedienen- werd ook een aantal faciliteiten in de treinen verbeterd. Zo is de koeling nu beter verzorgd en krijgt men bij een blikje bier een hard-plastic doorzichtig "glas". Voor de bierdrinker waren dat belangrijke verbeteringen die ook bij Heineken de interesse om aan Wagons-Lits te leveren aanzienlijk vergrootte. OMZETSTIJGING De heer G.A. van Hilten, directeur van de treindivisie van Wagons-Lits, geeft graag toe dat de vraag naar Heineken een be langrijk motief voor hem is geweest:'Wij proberen in onze verkoopbegeleiding van de treinstewards te streven naar een stijging van de omzet. En iedere keer als wij daarop hameren, krijgen wij van de stewards te horen dat we ze moeten voorzien van produkten waar de reizigers naar vragen. Het Heineken bier is daar een van de meest concrete voorbeelden van. Wij zijn dan ook erg benieuwd of we door het voeren van Heineken bier inderdaad een omzetstijging kunnen bewerkstelligen. Eerlijk gezegd verwach ten we dat wel". De ruim 180 trein stewards hebben de komst van Heineken "met gejuich begroet" vertelt mevrouw C. Schreurs, hoofd exploitatie bij Wagons-Lits. "In feite kan Wagons-Lits zich niet permitteren om gèèn merkartike len te verkopen: de treinreizigers zijn gesteld op kwaliteit. Daarnaast is het C. Schreurs. 4 voeren van sterke en bekende merken natuurlijk ook goed voor het imago van Wagons-Lits". BIER GOEDE TWEEDE Bier is - na koffie - het meest verkochte artikel op de Nederlandse treinen. Brood jes en frisdranken maken de top 4 com pleet. Bij de frisdranken is de laatste tijd de vraag naar mineraalwater enorm gestegen. Een blikje bier kost f 1,95 in de trein. Is dat niet erg duur? "Je moet deze prijs natuurlijk niet vergelijken met de prijs die je vooreen blikje bier in de super markt betaalt," zegt mevrouw Schreurs. "Deze prijs moet vergeleken worden met de horecaprijzen en dan is f 1,95 niet overdreven duur." OOK INTERNATIONAL De samenwerking tussen Wagons-Lits en Heineken leidt ertoe dat behalve op alle Nederlandse Intercity treinen, het bier ook op de internationale treinen wordt ver kocht. De vanuit Nederland opererende internationale (slaap)treinen worden ook door Wagons-Lits bevoorraad. De vakan tiegangers in de trein naar bijvoorbeeld Ljubljana kunnen deze zomer ook daar een Heineken pilsje drinken "In de Nederlandse treinen is de situatie voor veel reizigers vaak onduidelijk" zegt mevrouw Schreurs. "De mensen weten meestal niet dat de stewards in zogenaamd "stroomlijn materieel" niet door de hele trein kunnen lopen met hun mini-bar. Deze treinen bestaan namelijk uit meerde re stellen en de steward is dan gebonden aan één treinstel. En dan hoor je later nog De heer Visser, van drankenhandel Visser in Enschede, reageert en thousiast als hem gevraagd wordt naar zijn mening over het contract tussen Wagons-Lits en Heineken. 'Ik vind het een heel positieve ont wikkeling. Wij zijn natuurlijk blij met het feit dat wij de leverantie in Enschede kunnen verzorgen. Wagons-Lits is al een klant van ons voor wat betreft de frisdranken. Nu kunnen wij dat mooi combineren met de bierleverantie. - Heeft deze ontwikkeling een positief effect op de positie van Heineken in Twente? - "Kijk", zegt de heer Visser, "ik verwacht natuurlijk niet dat opeens m'n omzet met 25% stijgt. Van de andere kant is het natuurlijk wel zo. dat het feit dat er Heineken op de treinen verkocht wordt, óók voor deze regio een positieve werking heeft. Het zal indirect best invloed op de verkoop hebben.' "Twintig jaar geleden werd er practisch helemaal geen Heineken in dit gebied verkocht. Door reclamevoering en het ondernemen van tal van activiteiten heeft Heineken zijn positie in Twente weten te verbeteren. In die zin beschouw ik de verkoop van Heineken op de treinen dan ook duidelijk als een ondersteuning van onze verkoopactiviteiten." Treinsteward Jan van der Lem - al meer dan 25 jaar in dienst bij Wagons-Lits - is blij met Heineken bier op de trein. "Voor ons stewards is het ideaal om met goede merkprodukten te werken, dat verkoopt het beste." Jan van der Lem weet waar hij over praat: vroeger had hij zelf een café. "In mijn tijd was het verschrikkelijk hard werken in het cafébedrijf. Van 's morgens acht tot 's nachts twee, en dat iedere dag weer. Dat zag ik op een gegeven moment niet meer zitten en ben toen naar Wagons-Lits overgestapt!" Uit zijn Itoreca- ervaring weet Jan van der Lem dat je het beste een merk kunt voeren dat veel reklame naar het publiek toe maakt. "Dat komt je als verkoper altijd ten goede. Daarom ben ik blij dat Wagons-Lits nu overstapt op Heineken bier." Op "zijn" lijn Amsterdam-Vlissingen merkt Jan van der Lem dat de trein- restauratie de functie van het café gaat overnemen. "Mensen die nog moeten reizen stappen na het werk niet snel een café binnen. Die spreken af in de trein. Op een bepaalde tijd ontmoet men elkaar in de restauratie. En dan wordt er natuurlijk vaak een pilsje ge dronken." wel eens klachten van reizigers die zeggen dat er nooit met koffie wordt rondgegaan" De Nederlandse Spoorwegen heeft sinds kort een aantal nieuwe treinstellen besteld. Zogenaamde "3-wagen stellen" die onderling doorgekoppeld kunnen worden. "Wij zijn heel blij met deze nieuwe treinstellen" betoogt mevrouw Schreurs. "Nu kan de steward weer door de hele trein lopen, net zoals dat het geval is bij de "getrokken treinen" (treinen die door een locomotief worden getrokken). Het scheelt natuurlijk aanmerkelijk in de verkoop als de steward de hele trein kan bestrijken". En dat dat nodig is blijkt wel uit het feit dat de "klantenkring" van Wagons-Lits zo'n acht miljoen mensen per jaar bedraagt. Miljoenen broodjes, koppen koffie en blikjes bier. Heineken bier sinds 1 januari 1980. Zowel Wagons- Lits als Heineken hoopt op een samen werking die "loopt als een trein"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1980 | | pagina 4