7 wees: "De moederfilms blijven bij de lithograaf voor verdere verwerking later. De proefdrukken waar we het over gehad hebben worden de 'vuile lithoproeven' ge noemd omdat de randen en dergelijke er nog aan zitten. Deze drukken worden ge controleerd aan de hand van het model, waarna eventuele kleurcorrecties worden doorgegeven aan de lithograaf." Dan worden de lay-outs compleet ge maakt en gefotokopieërd voor de redactie en redactiecommissie. De redactie corri geert deze redactieproeven op tekst aan de hand van de ingeleverde kopij. Op de ver gadering met de redactiecommissie wor den de laatste wijzigingen aangebracht en doorgegeven aan Ad Productions. Vervolgens gaat de zetterij 'schoon zet werk' uitdraaien. We komen weer bij Obbes terug, want nu is het moment aan gebroken dat de werktekening gemaakt kan worden. Hij vertelt: "De lay-out is eigenlijk de ruwe plaatsing, waarbij 't op dat moment nog niet zoveel uitmaakt of de tekst precies recht staat. Maar op de werk tekening moet het allemaal lijnen. Dat wil zeggen, er mag niets uitsteken; alles moet exact haaks gemonteerd worden. Op de plaatsen waar de foto's komen wordt een rode, transparante zelfklevende film ge plakt, Ulano genaamd. Dat is nodig om straks een open ruimte te krijgen op de plaats waar op een gegeven moment de moederfilms ingemonteerd worden." REVISIE De gereedgekomen werktekeningen wor den nog één keer als laatste revisiecheck aan de redactie getoond om te beoordelen of het blad zo gedrukt kan worden. Daarna gaan de werktekeningen, voorzien van in structies naar de lithograaf. Langs fotografische weg worden de werk tekeningen op negatieffilm gezet, die nu als standfilm gebruikt wordt in de 'klein montage'. Dat wil zeggen: op transparan te folie over de negatieffilm worden de moederfilms gemonteerd, uiteraard per kleur. Dit is een uiterst secuur werk, aan gezien alles moet sluiten. Om sluitver- schillen te voorkomen werkt men met pas- kruisen en ponsgaten. De montages worden 'gecontact' en zo ontstaat er van iedere kleur een schone film van twee tegenover elkaar liggende pagina's. Deze schone films worden bij Ad Productions gecontroleerd en vervol gens afgeleverd bij de drukkerij. Voor de ze fase in de totstandkoming van Tap en Schap gaan we naar drukkerij Jacob van Hier gaan de offsetplaten in de pers. krijgen. De inkt is gebaseerd op de Euro- paschaal; van iedere kleur wordt de inkt- dikte op het papier gemeten met een densi tometer, die per kleur een bepaalde vast gestelde waarde aangeeft. Ook wordt op hetzelfde papier als de drukker gebruikt gedrukt. Het is onvoorstelbaar hoe snel de grafi sche technieken zich ten aanzien van off set hebben ontwikkeld. De grafische we reld heeft onder meer geprofiteerd van de research, die op het gebied van de ruimte vaart gedaan is, vooral wat betreft de foto- technische ontwikkelingen. REDACTIEPROEVEN Schone films. Voorbeeld van de stand van de rasters, (850% vergroot). Grootmontage. Terug bij Ad Productions vertelt Primo- Ook hier gebruikt men de densitometer.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 7