7
wees: "De moederfilms blijven bij de
lithograaf voor verdere verwerking later.
De proefdrukken waar we het over gehad
hebben worden de 'vuile lithoproeven' ge
noemd omdat de randen en dergelijke er
nog aan zitten. Deze drukken worden ge
controleerd aan de hand van het model,
waarna eventuele kleurcorrecties worden
doorgegeven aan de lithograaf."
Dan worden de lay-outs compleet ge
maakt en gefotokopieërd voor de redactie
en redactiecommissie. De redactie corri
geert deze redactieproeven op tekst aan de
hand van de ingeleverde kopij. Op de ver
gadering met de redactiecommissie wor
den de laatste wijzigingen aangebracht en
doorgegeven aan Ad Productions.
Vervolgens gaat de zetterij 'schoon zet
werk' uitdraaien. We komen weer bij
Obbes terug, want nu is het moment aan
gebroken dat de werktekening gemaakt
kan worden. Hij vertelt: "De lay-out is
eigenlijk de ruwe plaatsing, waarbij 't op
dat moment nog niet zoveel uitmaakt of de
tekst precies recht staat. Maar op de werk
tekening moet het allemaal lijnen. Dat wil
zeggen, er mag niets uitsteken; alles moet
exact haaks gemonteerd worden. Op de
plaatsen waar de foto's komen wordt een
rode, transparante zelfklevende film ge
plakt, Ulano genaamd. Dat is nodig om
straks een open ruimte te krijgen op de
plaats waar op een gegeven moment de
moederfilms ingemonteerd worden."
REVISIE
De gereedgekomen werktekeningen wor
den nog één keer als laatste revisiecheck
aan de redactie getoond om te beoordelen
of het blad zo gedrukt kan worden. Daarna
gaan de werktekeningen, voorzien van in
structies naar de lithograaf.
Langs fotografische weg worden de werk
tekeningen op negatieffilm gezet, die nu
als standfilm gebruikt wordt in de 'klein
montage'. Dat wil zeggen: op transparan
te folie over de negatieffilm worden de
moederfilms gemonteerd, uiteraard per
kleur. Dit is een uiterst secuur werk, aan
gezien alles moet sluiten. Om sluitver-
schillen te voorkomen werkt men met pas-
kruisen en ponsgaten.
De montages worden 'gecontact' en zo
ontstaat er van iedere kleur een schone
film van twee tegenover elkaar liggende
pagina's. Deze schone films worden bij
Ad Productions gecontroleerd en vervol
gens afgeleverd bij de drukkerij. Voor de
ze fase in de totstandkoming van Tap en
Schap gaan we naar drukkerij Jacob van
Hier gaan de offsetplaten in de pers.
krijgen. De inkt is gebaseerd op de Euro-
paschaal; van iedere kleur wordt de inkt-
dikte op het papier gemeten met een densi
tometer, die per kleur een bepaalde vast
gestelde waarde aangeeft. Ook wordt op
hetzelfde papier als de drukker gebruikt
gedrukt.
Het is onvoorstelbaar hoe snel de grafi
sche technieken zich ten aanzien van off
set hebben ontwikkeld. De grafische we
reld heeft onder meer geprofiteerd van de
research, die op het gebied van de ruimte
vaart gedaan is, vooral wat betreft de foto-
technische ontwikkelingen.
REDACTIEPROEVEN
Schone films.
Voorbeeld van de stand van de rasters, (850%
vergroot).
Grootmontage.
Terug bij Ad Productions vertelt Primo-
Ook hier gebruikt men de densitometer.