HOE TAP EN SCHAP 101S1AND KOMT
a
"Wordt het niet 'ns tijd om Tap en Schap een nieuw gezicht te geven?'; zeiden we te
gen elkaar. "Het zou niet zo gek zijn het blad een face-lift te geven en aan te passen aan
deze tijd.Dat was zo ongeveer het begin. Daarna is er maanden hard gewerkt om tot
een uitvoering te komen waarin iedereen zich kon vinden. Dit kerstnummer van Tap en
Schap is het resultaat ervan. In het hierna volgende artikel willen wij u wat meer over
het nieuwe ontwerp vertellen. Misschien vindt u het ook interessant te weten hoe het
blad in de verschillende fasen tot stand komt. Daar wijden we het tweede gedeelte van
dit artikel aan.
Degenen die ons hier alles over kunnen
vertellen zijn Hans Primowees en Cary
Obbes van het bureau Ad Productions, een
adviesbureau voor reclame en bedrijfs
communicatie. Primowees verzorgt de
produktie en de begeleiding van Tap en
Schap en Obbes is de creatieve man. We
vroegen aan hem hoe je aan zo'n nieuw
ontwerp begint.
Obbes: "Wij hebben van Heineken een
briefing gekregen; naar aanleiding hiervan
wordt het ontwerp gemaakt. Het eisenpak
ket zet je in je achterhoofd vast en van
daaruit begin je te werken. Als alles goed
gaat kom je dan op een gegeven moment
tot een sluitend geheel.
LETTERTYPEN
"In de briefing stond dat Heineken een
tijdloze, neutrale letter zocht, die aansloot
bij willekeurig welke (voorpagina) foto
grafie. De letter die we met ingang van dit
nummer gebruiken is zakelijk en toch ge
zellig; hij heeft ronde hoeken, waardoor
de scherpe kantjes er letterlijk van zijn af
gehaald.
Eigenlijk is het heel verwonderlijk. Er zijn
duizenden verschillende lettertypen op de
wereld. Maar zoals dat zo vaak gaat, vind
je op dat moment net niet wat je zoekt!
Uiteindelijk heb ik een nieuw lettertype
ontwikkeld en daarvan een compleet
nieuw alfabet gemaakt. Hierdoor wordt
het eigen gezicht en de herkenbaarheid
van Tap en Schap nog eens extra bena
drukt."
Maar niet alleen de voorpagina van Tap en
Schap is veranderd. Als je het blad open
slaat valt het op dat de opmaak van de pa
gina's veel evenwichtiger is en dat de pa
gina's onderling, door de consequente
lay-out, een eenheid vormen.
De ontwerper zegt hierover:" De foto's
heb ik bewust niet meer over de pagina's
gestrooid. Dat heeft namelijk als nadeel,
datje al lezend steeds een sprongetje moet
maken over de illustraties. Dat is storend.
Je moet het de mensen die het blad lezen
zo makkelijk mogelijk maken.
Ik vind dat de kopregel kort en pakkend
moet zijn. Dat is de eerste uitnodiging tot
lezen. Dan krijgt je een inleiding, die in 'n
groter corps grootte van de letter) dan
de rest van de tekst gezet wordt. Dat is de
uitnodiging tot verder lezen. Hierna zijn
de mensen waarschijnlijk zó geïnteres-
De zetter kan op een beeldscherm de tekst con
troleren.
seerd dat ze de moeite willen nemen het
artikel ook uit te lezen," aldus Obbes.
KIJKBLAD
Zoals u in dit nummer zelf kunt zien, wor
den de foto's bij elkaar op de pagina's ge
plaatst, waardoor de tekst ononderbroken
gelezen kan worden. De foto's zijn tevens
wat groter opgespeeldzodat Tap en Schap
ook een lekker kijkblad wordt.
Obbes:" Aan alle nieuwe dingen moetje
wennen. Je kunt 't ook niet alle mensen
naar de zin maken. Toen het nieuwe bank
papier 'n paar jaar geleden verscheen,
vonden heel veel mensen het niet mooi.
Toch is het grafisch enorm fijn vormgege
ven. Ik vind 't het allermooiste bankpapier
van de wereld! Het moet bij de mensen in
geburgerd raken. Zo is het met de nieuwe
lay-out van Tap en Schap ook: Je haalt een
vertrouwd beeld weg en zet er iets nieuws
voor in de plaats. Je kunt niet verwachten
dat iedereen 't ook meteen mooi vindt.
Het lay-outen, het opmaken van de pagi
na's dus, gaat bij mij voor een groot ge
deelte gevoelsmatig. Op een vastgesteld
aantal pagina's moet je een hoeveelheid
tekst en foto's kwijt kunnen. Aan de hand
van de strekking van het artikel leg je ac
centen in de lay-out. Binnen een stramien
moetje kunnen afwijken, anders verval je
H. Primowees.
C. Obbes.
4