HOE TAP EN SCHAP 101S1AND KOMT a "Wordt het niet 'ns tijd om Tap en Schap een nieuw gezicht te geven?'; zeiden we te gen elkaar. "Het zou niet zo gek zijn het blad een face-lift te geven en aan te passen aan deze tijd.Dat was zo ongeveer het begin. Daarna is er maanden hard gewerkt om tot een uitvoering te komen waarin iedereen zich kon vinden. Dit kerstnummer van Tap en Schap is het resultaat ervan. In het hierna volgende artikel willen wij u wat meer over het nieuwe ontwerp vertellen. Misschien vindt u het ook interessant te weten hoe het blad in de verschillende fasen tot stand komt. Daar wijden we het tweede gedeelte van dit artikel aan. Degenen die ons hier alles over kunnen vertellen zijn Hans Primowees en Cary Obbes van het bureau Ad Productions, een adviesbureau voor reclame en bedrijfs communicatie. Primowees verzorgt de produktie en de begeleiding van Tap en Schap en Obbes is de creatieve man. We vroegen aan hem hoe je aan zo'n nieuw ontwerp begint. Obbes: "Wij hebben van Heineken een briefing gekregen; naar aanleiding hiervan wordt het ontwerp gemaakt. Het eisenpak ket zet je in je achterhoofd vast en van daaruit begin je te werken. Als alles goed gaat kom je dan op een gegeven moment tot een sluitend geheel. LETTERTYPEN "In de briefing stond dat Heineken een tijdloze, neutrale letter zocht, die aansloot bij willekeurig welke (voorpagina) foto grafie. De letter die we met ingang van dit nummer gebruiken is zakelijk en toch ge zellig; hij heeft ronde hoeken, waardoor de scherpe kantjes er letterlijk van zijn af gehaald. Eigenlijk is het heel verwonderlijk. Er zijn duizenden verschillende lettertypen op de wereld. Maar zoals dat zo vaak gaat, vind je op dat moment net niet wat je zoekt! Uiteindelijk heb ik een nieuw lettertype ontwikkeld en daarvan een compleet nieuw alfabet gemaakt. Hierdoor wordt het eigen gezicht en de herkenbaarheid van Tap en Schap nog eens extra bena drukt." Maar niet alleen de voorpagina van Tap en Schap is veranderd. Als je het blad open slaat valt het op dat de opmaak van de pa gina's veel evenwichtiger is en dat de pa gina's onderling, door de consequente lay-out, een eenheid vormen. De ontwerper zegt hierover:" De foto's heb ik bewust niet meer over de pagina's gestrooid. Dat heeft namelijk als nadeel, datje al lezend steeds een sprongetje moet maken over de illustraties. Dat is storend. Je moet het de mensen die het blad lezen zo makkelijk mogelijk maken. Ik vind dat de kopregel kort en pakkend moet zijn. Dat is de eerste uitnodiging tot lezen. Dan krijgt je een inleiding, die in 'n groter corps grootte van de letter) dan de rest van de tekst gezet wordt. Dat is de uitnodiging tot verder lezen. Hierna zijn de mensen waarschijnlijk zó geïnteres- De zetter kan op een beeldscherm de tekst con troleren. seerd dat ze de moeite willen nemen het artikel ook uit te lezen," aldus Obbes. KIJKBLAD Zoals u in dit nummer zelf kunt zien, wor den de foto's bij elkaar op de pagina's ge plaatst, waardoor de tekst ononderbroken gelezen kan worden. De foto's zijn tevens wat groter opgespeeldzodat Tap en Schap ook een lekker kijkblad wordt. Obbes:" Aan alle nieuwe dingen moetje wennen. Je kunt 't ook niet alle mensen naar de zin maken. Toen het nieuwe bank papier 'n paar jaar geleden verscheen, vonden heel veel mensen het niet mooi. Toch is het grafisch enorm fijn vormgege ven. Ik vind 't het allermooiste bankpapier van de wereld! Het moet bij de mensen in geburgerd raken. Zo is het met de nieuwe lay-out van Tap en Schap ook: Je haalt een vertrouwd beeld weg en zet er iets nieuws voor in de plaats. Je kunt niet verwachten dat iedereen 't ook meteen mooi vindt. Het lay-outen, het opmaken van de pagi na's dus, gaat bij mij voor een groot ge deelte gevoelsmatig. Op een vastgesteld aantal pagina's moet je een hoeveelheid tekst en foto's kwijt kunnen. Aan de hand van de strekking van het artikel leg je ac centen in de lay-out. Binnen een stramien moetje kunnen afwijken, anders verval je H. Primowees. C. Obbes. 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 4