bij het bedrijf een gedeeltelijk overdekte parkeergarage en een ruime parkeerplaats tegenover het hotel. De ligging van de zaak. 100 meter van het station, is zonder meer voortreffelijk. PERSONEELSBESTAND Hotel Wientjes heeft een personeelsbe stand van 35 medewerkers, onder wie zes koks en tien mensen voor de bediening. Het management ligt in handen van de heer en mevrouw Wientjes. De heer Wientjes daarover:' Mijn vrouw heeft de leiding over de vrouwelijke medewerkers, met uitzondering van de receptionistes ter wijl ik mij bezig houd met de organisatie in het algemeen, de bediening, de public- relations en de inkoop. Ten aanzien van de inkopen voor de keu ken overleg ik altijd met de chef-kok. Wij kennen weinig personeelsverloop. Als wij mensen aannemen wordt er vooral gelet op het feit of ze passen in onze sfeer. Zij moeten de gasten vriendelijk tegemoet willen treden en bovendien moeten zij vakbekwaam zijn. De huidige generatie gasten vraagt niet meer om onderdanige bediening. Zij heb ben wel recht op een attente benadering. Ik zou het overigens niet tolereren als mijn medewerkers door de gasten worden ge floten of geknipt, dat past helemaal niet meer in deze tijd. Vooral het uiterlijk van mijn bedrijf heeft een gedaanteverwisseling ondergaan. Vroeger was het ondenkbaar, dat de gas- Het plate-service restaurant. ten zonder das of jasje binnenkwamen, nu is dat heel normaal geworden," aldus de heer Wientjes. VISIE Waarom koos de heer Wientjes voor de horeca? Het is bepaald geen eenvoudige zaak om een horecabedrijf momenteel goed te leiden. De heer Wientjes geeft daar graag zijn visie op: "Inderdaad moet je in deze tijd vooral zakelijk zijn ingesteld en pas daarna kun je aan de serviceverle ning denken. Toen mijn vader begon, stel de hij dat je er met hard werken altijd kwam. Dat geldt nu ook nog wel, maar daarnaast moetje economisch denken. Ik heb een grote investering gedaan om deze zaak geheel te renoveren en ik ben mij er terdege van bewust, dat er heel wat werk verzet moet worden. Mijn vrouw en ik hebben alles goed over wogen en we vonden ons nog jong genoeg om het vele werk aan te kunnen. We zien het als een uitdaging. Bovendien hebben wij dit ook voor twee van de drie zonen ge daan; zij hebben gekozen voor de horeca, zodat het later een familiebedrijf kan blij ven. GOEDEN TULIP Hotel Wientjes is een van de hotels die aangesloten zijn bij de Golden Tulip-keten, biedt dat voordelen? "Kijk", zo gaat de heer Wientjes verder, "Je moet het zien als een vrijwillig filiaalsysteem. Er is geen economische binding. De directies zijn geheel vrij in hun doen en laten, maar ten aanzien van de public-relations zijn al die zaken gebundeld. In deze tijd kent men de neiging van vele horeca-ondernemers om zich bij een keten aan te sluiten en daar zijn stellig voordelen aan verbonden. Na melijk het vertrouwen dat uitstraalt van zo'n keten. Alle Golden Tulip-hotels heb ben een zelfde prijsstelling en streven ook een gelijk gerichte service na. Ik vind het erg belangrijk dat onze gasten een stukje huiselijkheid terugvinden als zij door zakelijke beslommeringen meer dan een dag van huis zijn. Ik probeer ook zo veel mogelijk in mijn bedrijf aanwezig te zijn. Een persoonlijke benadering wordt door de gasten gewaardeerd. Ook een goede sfeer tussen collega's is erg belang rijk. In Golden Tulip-verband heb ik goed contact met hen en ook in de stad Zwolle zelf. Vooral met de naderende festivitei ten in verband met het 750-jarig bestaan van Zwolle in 1980 is dat van belang. HEINEKEN Als je van een goed contact spreekt, dan geldt dat ook ten aanzien van de leveran ciers. Met het Heineken concern heb ik prettige ervaringen. We overlopen elkaar niet, maar als het nodig is kunnen we op elkaar rekenen. Bovendien zijn de gele verde produkten van een goede kwaliteit. Zolang ik mijn bedrijf exploiteer heb ik al tijd zaken gedaan met dit concern.- Wij hebben in ons assortiment naast het Heine ken bier dan ook de frisdranken van Vru- mona en het gedistilleerd van Bokma, twee dochtermaatschappijen van Heine ken. Er zijn nog altijd mensen, die denken dat de prijs in Hotel Wientjes niet voor hun beurs bestemd is. Maar die tijd is echt wel voorbij. Een blik op de menukaart is vol doende om tot andere gedachten te ko men. Er is vooral veel keus uit diverse soorten vis. De heer Wientjes, die als lid van de European Hotelmanagers Associ ations en International Hotel Associations weet waarover hij spreekt (bij eerstge noemde organisatie zijn slechts vier Ne derlanders aangesloten) zegt:" Ik zorg er altijd voor dat mijn gasten kunnen genie ten van goede kwaliteitsprodukten tegen een redelijke prijs, die uiteraard gebonden is aan kwaliteit. MOED Op 53-jarige leeftijd een geheel nieuwe start maken vereist veel moed. Tijd voor hobby's (africhten van honden voor de jacht, jagen en watersport in het alge meen) was er de laatste jaren nauwelijks. Maar wel belangrijk was en is de conditie. De heer Wientjes:" Al was het nog zo druk, daar ben ik altijd aandacht aan blij ven besteden. Regelmatig zwemmen en de sauna houden je fit en bovendien ver star je dan niet in de problematiek van ie bedrijf!" m 33 De gezellige Railway bar.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 33