Vrumona optimistisch ondanks trage groei frisdrankenconsumptie ffPSICOU Ondanks de tegenvallende omzetten in de zomermaanden, is 1978 voor de frisdranken- industrie een alleszins redelijk jaar geworden. De totale consumptie, 848 miljoen liter, lag 7,6 procent hoger dan die in 1977 (788 miljoen liter), waarmee het niveau van het goede fris drankenjaar 1976 (850 miljoen liter) vrijwel werd geëvenaard. Vrumona zag in 1978 haar omzet zelfs met 9,5 procent toenemen, waardoor haar aandeel in de totaalmarkt groeide tot een niveau van 18,6 procent. Deze positieve ontwikkelingen worden helaas enigszins overschaduwd door de nog steeds structureel te lage prijzen in de frisdranken- markt. Hiertegenover staat, dat de hoger ge prijsde sterke merken hun positie over de hele linie zagen verbeteren. Hiermee is eens te meerde kracht van een goed merkartikelbeleid aangetoond. -:'.«ONAOE MET ïstufbne Zorgwekkend is ook de ontwikkeling van de gemiddelde consumentenprijs per li terfrisdrank in de levensmiddelensector, zeker als deze wordt vergeleken met de ontwikkeling van het CBS-prijsindexcij- fer (zie grafiek 2). Toch biedt deze markt, zeker voor de handel, nog steeds perspectieven. Wie nauwkeurig volgt hoe de verschillende smaken zich ontwikkelen (zie grafiek 3), is zeker in staat een optimaal renderend frisdrankenassortiment samen te stellen. Ontwikkelingen in de totaalmarkt 1978 mag dan een beter frisdrankenjaar zijn geweest dan 1977, wie verder te rugkijkt moet constateren, dat van spectaculaire groeicijfers over een lan gere periode nauwelijks sprake is. Van 1973 tot en met 1978 lag de gemiddelde groei per jaar amper boven de drie pro cent (zie grafiek 1 Van merkentrouw is nauwelijks meer sprake. Het grootste sinasmerk had in 1978 nog geen twaalf procent markt aandeel, ondanks z'n lage prijs. In dat licht bezien heeft het duurdere Vrumona merk Sisi het met z'n aandeel van tussen de vier en vijf procent in de sector thuis- verbruik zeker niet slecht gedaan. Sisi Ontwikkelingen in de levensmiddelensector Volgens Nielsen groeide het via de le vensmiddelensector verkochte frisdran kenvolume van circa 450 miljoen liter in 1977 naar 499 miljoen liter in 1978: Een toename van 11 procent dus. De ont wikkeling van de smaaksegmenten blijkt uit grafiek 4. Duidelijk is, dat vruchtenlimonades (vooral sinas) nog steeds in populariteit afnemen, terwijl de aandelen van tonic en lemon-lime zich stabiliseren. Cola en mineraalwater blijken de groeiers te zijn. Vruchtenlimonades: rendement door beperking Ruim 80 procent van het in de levens middelensector verkochte vruchtenli- monadevolume bestaat uit sinas. Van de overige smaken is cassis veruit de be langrijkste. Grafiek 5 toont aan, hoe sterk het sinas- segment terugvalt, ondanks steeds la gere consumentenprijzen. De consu ment keert zich steeds meer van sinas af, mede omdat het (ondanks de inflatie) dalende prijsniveau van dit produkt het nodige wantrouwen opwekt. Toch is si nas nog steeds goed voor rond 25 pro cent van het totale frisdrankenvolume! (Grafieken: zie pagina 8)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 7