R R SNOEP directeur marketing/Verkoop bier Met ingang van 1 augustus 1979 is drs. P. P. Snoep be noemd tot directeur market ing, verkoop en distributie van bier in Nederland. In deze functie is hij uiteraard ten nauwste betrokken bij de ge beurtenissen in de Nederland se biermarkt. Reden voor de redactie hem in bijgaand arti kel aan u voor te stellen. Uitdaging Zijn kamer in de Heineken vestiging in Zoeterwoude is net zo nieuw als zijn be noeming in deze functie, die tot voor kort door drs. G. van Schaik ad interim werd waargenomen: nog niet helemaal inge richt, maar het belangrijkste is er. De heer Snoep: ,,Voor mij is het in dit stadium nog wat vroeg om een gefun deerde mening over de biersituatie in Nederland te geven, maar daar kan ik begin volgend jaar zeker meer over zeg gen." In 1973 trad de heer Snoep bij Heineken in dienst. Daarvoor heeft hij internatio nale ervaring opgedaan bij een olie maatschappij, vooral op marketing-, commercieel en financieel gebied. „Bij Heineken ben ik begonnen als hoofd marktontwikkeling van de toenmalige divisie internationaal," vertejt de heer Snoep. „Deze afdeling hield zich bezig met de marketing van alle Heineken produkten in het buitenland. Tevens werd bijgedragen tot de buitenlandse marketing-activiteiten in de export-, li centie- en deelnemingensfeer. Erg be langrijk was ook het overbrengen van de moderne marketing- en distributietech nieken en het reclame- en promotions- beleid voor Heineken en Amstel bier," aldus de heer Snoep. Vanaf 1975 is hij werkzaam geweest als groepsdirecteur export. „Mijns inziens is het belangrijk dat een aantal mensen uit de binnenlandse organisatie ook eens internationaal werken en vice versa. Het is enorm interessant; zo kun je bij voor beeld veel leren van de marketing en reclame-aanpak in landen als Canada of Amerika en van de distributietechnieken in Zweden en Zwitserland. Dat uitwisse len van ervaringen kan alleen maar nut tig zijn voor de onderneming. Via de exportgroep wordt de distributie van concernprodukten naar meer dan 150 markten over de hele wereld ver zorgd. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook via produktie-eenheden in bij voorbeeld Straatsburg en Singapore," vertelt de heer Snoep. Onze export heeft zich gedurende de laatste jaren verdrievoudigd! Heineken heeft zich de positie weten te verwerven van de grootste bierexporteur ter wereld en heeft een marktaandeel van 29 procent in verhouding tot de vijf andere grote Europese exporterende landen. Vanaf medio augustus werkt de heer Snoep in zijn nieuwe functie: „Het is een enorme uitdaging voor me, vooral ge zien de mogelijkheden maar ook de toe nemende problematiek in de Neder landse drankenmarkt. Ik doel hierbij vooral op bijvoorbeeld de verhouding alcohol en maatschappij, de relatie tus sen handel en producent, de richtlijnen voor etherreclame en de toenemende gecompliceerdheid van het fysiek-distri- butieve gebeuren. Maar wij hebben top-kwaliteiten bier en een breed assortiment produkten. Ik heb dan ook vertrouwen in de toekomst. Bovendien zie ik er met veel plezier naar uit om met onze medewerkers en han delsrelaties te werken om samen een optimaal resultaat te bereiken!!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 3