1 wêêêêë de mensen in dat bedrijf ook terecht kunnen voor een a la carte maaltijd. Tij dens de ochtenduren en in het weekend, worden de bowlingbanen gebruikt door clubs die deelnemen aan de landelijke competitie." Ontspanning In Nederland kom je steeds meer bow lingexploitaties tegen, dat heeft natuur lijk te maken met het feit dat de mensen bowlen een leuke ontspanning vinden. Maar raakt de markt niet wat verzadigd? De heer Den Hollander heeft daar zijn eigen visie op: ,,lk ben van mening, dat er in Noord- en Zuid-Holland voldoende banen zijn, maar in het oosten en noorden van ons land, alsmede in Zee land, liggen nog wel mogelijkheden. Ik ga ervan uit, dat een bowlingcentrum mensen aantrekt die wonen in een straal van 15 km rond het bedrijf. Als je in een stad een bowlingcentrum gaat vestigen, dan moet je het aantal banen projecteren tegen het aantal in woners dat het gebied in een straal van 15 km bevat, daar is een verdeelsleutel voor. In Engeland en Japan is er momenteel een overcapaciteit en veel exploitaties leiden een noodlijdend bestaan. Een bowlingexploitatie vergt een grote investering en als je een goede service aan de klanten wilt geven is het boven dien nog arbeidsintensief ook. Daarom is het erg belangrijk om je oren en ogen goed open te houden, te kijken wat an deren doen, aandacht voor de prijsstel ling te hebben en de markt te blijven volgen ten aanzien van nieuwe produk- ten. Als wij iets nieuws ontdekken, pro beren wij altijd de eerste te zijn." Personeel De heer Den Hollander kent weinig per soneelsproblemen. In Alphen werkt hij met zeven vaste mensen en zeven part timers. In Woerden heeft hij momenteel vier mensen in vaste dienst, aangevuld met drie part-time krachten. Het streven is er echter op gericht, dat bestand uit de breiden tot twaalf vaste en tien part time krachten. De directie wordt gevormd door de heer Den Hollander en zijn echtgenote, die Een van de zeven zitkuilen. Het Bowlingcentrum in Woerden heeft twaalf banen. de algehele leiding heeft over de keu ken, de bediening en tevens is belast met de klantenservice. De inkoop, de administratie en de algehele organisatie is in handen van de heer Den Hollander, die daarover zegt: ,,lk heb veel hobby's: reizen, lezen, sportvliegen en zeilen doe ik graag, maar je kunt er nauwelijks tijd voor vrij maken. In vijf jaar ben ik twee maal een week met vakantie geweest. Mijn vrouw en ik maken ieder 80 uur per week. Als je niet helemaal op zou gaan in je werk, zou het niet vol te houden zijn, maar ik moet stellen, dat we het met veel plezier doen. We hebben een goede band met de klanten en het personeel. Ik sta altijd open voor suggesties van de mensen die bij mij werken, je hebt el kaar nodig. Als ik het heb over een goede relatie, dan wil ik daarbij graag het Heineken concern noemen, dat mijn drankenas sortiment verzorgt. Naast Heineken bier verkopen wij ook Hoppe en Bokma ge distilleerd en de frisdranken van Vru- mona." Bezoekers De heer Den Hollander schat het aantal bezoekers aan zijn bedrijf in Alphen aan den Rijn op 60 tot 70.000. Het nieuwe bedrijf in Woerden moet nog groeien, maar ook daar verwacht hij zo'n aantal tot stand te brengen. De entourage met veel schoon metsel werk, hout en plavuizen, alsmede con ventioneel meubilair is bijzonder sfeer vol en doet uitnodigend aan. De maaltijden worden opgediend vanuit een zeer ruime en moderne bedrijfs- keuken. De gasten kunnen terecht in het barbe cue- en fonduerestaurant, dat is voor zien van zeven ruime zitkuilen, waar door een intieme sfeer ontstaat Maar er zijn ook ruimten gecreëerd voor een a la carte menu, vergaderingen en feesten. Wie een aperitief wil drinken aan de bar, kan plaats nemen op een van de veertig barkrukken. De heer Den Hollander ten slotte: „Wij hebben er alles aan gedaan om het de mensen die ons bedrijf bezoeken naar de zin te maken qua interieur. Service verlening en het serveren van kwaliteitsprodukten moeten het geheel completeren." Wij zijn het helemaal met hem eens en kunnen alleen maar concluderen, dat die zienswijze de pijler is van het succes van de familie Den Hollander! J. Reppel Het a la carte restaurant. 29

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 29