Horecagebied Limburg bevoorraadde parcours WK 79 Iri de vroege ochtenduren reden de transportwagens van het horecagebied Limburg af en aan om het parcours tijdig te bevoorraden. Nog maar net de drukte van de bouwva- kantie te boven gekomen, werd het schilderachtige plaatsje Valkenburg in de tweede helft van augustus nogmaals door een mensenmassa overspoeld; de ze keer door wielrenners, ploegleiders en wielrensupporters. Dit in het kader van de Wereldkampioenschappen Wiel rennen, die hier van 22 tot en met 26 augustus werden gehouden en de ge hele omgeving op stelten zetten. Echter niet tegen de zin van de Valkenburgers, die direct vol enthousiasme aan de slag gingen om hun stad in een wielrensfeer te hullen. Was men 's avonds druk doende met het ophangen van vlagge tjes, affiches en spandoeken, overdag vlogen de WK-shirts en -petjes de win kels uit. Vele winkeliers en horeca-on- dernemers plakten hele wanden in hun zaken vol met wielerfoto's, bij de drogist werd echte WK-drop verkocht en zelfs bij de juwelier in de Dorpsstraat stonden hele regimenten miniatuurwielrennertjes in de etalage. En dan zag je natuurlijk overal wielrenners. De „echte", die sa men met hun ploeggenoten onder poli- tie-escorte op de snelweg oefenden, maar eveneens de ,,wild"-renners, die men zelfs dwars door de winkelstraten zich een weg zag banen door de menig te. En zo werd er volop toegeleefd naar die woensdag 22 augustus jl., de dag waarop minister-president mr. A. A. M van Agt de WK'79 officieel opende. Horecagebied Limburg Niet alleen door wielrenenthousiastelin- gen werd er naar deze wereldkampioen schappen uitgekeken. Ook in ons con cern leefden bepaalde sectoren bijzon der naar dit evenement toe, maar niet in de eerste plaats om het fietsen dan wel om het vele extra werk dat deze WK voor verschillende afdelingen met zich mee bracht. De medewerkers van het hore cagebied Limburg kunnen hierover meepraten. Vanuit Nuth moesten maar liefst 33 verkooppunten en vier tenten langs het parcours met drank bevoor raad worden. Pachter hiervan was het party-service bedrijf van Jos den Ouden. Verder droeg de technische dienst van het horecagebied Limburg zorg voor de installatie van buffetten en tapinstallaties in de Amstel en Heineken etablissemen ten langs en in de buurt van het par cours. De bevoorrading van de verkooppunten en de tenten door het horecagebied Limburg geschiedde door middel van rolcontainers. Twee auto's brachten de ze rolcontainers woensdagochtend heel vroeg en in de nacht van vrijdag op za terdag en zaterdag op zondag naar het parcours. „We moesten namelijk om negen uur 's morgens van het parcours af zijn," aldus de heer J. L. Hameiers, hoofd distributie en technische dienst van het horecagebied Limburg. „Voor die tijd moesten we alles bevoorraad hebben met dranken, blik en staven ijs. Woensdag was het voor ons eigenlijk een voorproefje van het weekend." Za terdagavond na afloop van alles gingen de mannen van de expeditie uit Nuth het parcours weer op om alle lege en volle spullen op te halen. „Die konden we daar 's nachts niet onbeheerd laten staan," zegt de heer Hameiers. Tege lijkertijd stond er in Nuth een ploeg klaar die de rolcontainers weer vollaadde om deze zondagochtend vroeg weer naar het parcours te rijden. „Aangezien we niet alleen blikbier maar tevens tapbier verkochten, moesten er 's nachts tevens koelwagens naar het parcours gereden worden om de fusten met tapbier koel te houden." Toeristisch Ondertussen moesten eveneens de vas te horeca-bedrijven waar onze merken geschonken worden, gewoon doorbe- voorraad worden. „Normaal gaan de horeca-bedrijven uit de omgeving om- De heer A H. Heineken, voorzitter van de raad van bestuur van ons concern, in een onder onsje met minister-president mr. A. A. M. van Agt. streeks deze tijd van het jaar hun drank voorraad afbouwen," vertelt de heer Hameiers. „Dat deden ze nu niet, dus voor ons leek het net alsof het hoogsei zoen nog een paar weken voortduurde." Vanzelfsprekend is het horecagebied Limburg, waarin zo'n toeristisch gebied ligt, wel wat gewend. Tien man werden in expeditie ingezet voor de toeleve ring op het parcours. „In totaal reden er twee koelwagencombinaties van ieder dertig ton en twee rolcontainerauto's. Van Den Ouden zelf reden er nog drie party-service auto's. Verder stonden we het hele weekend paraat om indien noodzakelijk service te kunnen verle nen." Ook voor Jos den Ouden, als eigenaar van een groot party-service bedrijf toch niet voor een kleintje vervaard, waren deze wereldkampioenschappen een enerverend hoogtepunt in zijn carrière. Er was voor hem ook heel wat organisa tietalent nodig om alles goed te laten verlopen. „Honderdtachtig man had ik voor deze dagen in dienst, om al die verkooppunten te bemannen, 's Mor gens om half vier was het verzamelen geblazen en werd iedereen met touring cars naar zijn post gereden. Hierop volgden wagens volgeladen met kraampjes, zeiltjes, koelboxen en een geldwagen met het wisselgeld. Vervol gens arriveerden de wagens van het ho recagebied Nuth die voor dag en dauw alle verkooppunten kwamen bevoorra den. En dat iedere ochtend in de stro mende regen!" Enfin, het zit er weer op! En dank zij de inspanningen van de mensen uit Nuth en het party-service bedrijf van Jos den Ouden hebben al die wielrenliefhebbers gedurende de wegwedstrijden niet met droge monden en schorre kelen hun lie velingen hoeven aan te moedigen. Er was genoeg om de keel bijtijds mee te smeren! m OKANHENHANDEL RlNGHS-JANSSEN HUVBEN BV HORST 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 23