DE PROATKOELE IN DEDEMSVAART Discotheek met een aparte sfeer Vijf jaar geleden verliet Joop Dijkstra het Heineken concern omdat hij als zelfstandig hore- ca-ondernemer een toekomst wilde opbouwen. Met een HBS-B opleiding en een tweejarige studie Nijenro- de achter de rug, was hij in 1970 in dienst gekomen bij de brouwerij. Als commercieel-assistent en later als horecavertegenwoor- diger kwam hij in nauw con tact te staan met de horeca- sector. Door zijn helder inzicht had hij duidelijk toekomstmo gelijkheden binnen het con cern. Toch trok ook hem de zelfstandigheid meer aan. mijn zoon later capabel zal zijn het be drijf over te nemen en te leiden." Discussies ,,De horeca is een mooie bedrijfstak, die mij altijd enorm heeft aangetrokken, al zitten er wel veel arbeidsuren in. Mijn vrouw is er per week zeker 60 uur mee bezig en ik kom zonder overdrijving wel aan 80 uurtjes. Gelukkig heb ik de beschikking over uit stekend personeel, waar ik een goede band mee heb. Dat geldt ook voor de part-timekrachten; allemaal studerende jongelui en dat bevalt uitstekend. Met het personeel beleg ik regelmatig vergaderingen om discussies los te ma ken ten aanzien van wat beter kan. Voor suggesties sta ik helemaal open. Ik vind het ook erg belangrijk dat mijn personeel studeert voor het horecadiploma. De kosten daaraan verbonden neem ik voor mijn rekening en bovendien begeleid ik ze bij hun studie. Dit jaar hebben 6 per soneelsleden en mijn zoon examen ge daan. Ik verlang ook dat ze er goed ver zorgd uitzien en de gasten hoffelijk te gemoet treden; de klanten vinden dat prettig en bovendien hebben ze daar recht op. Naast een goede dienstverle ning is het even belangrijk om goede kwaliteit op tafel te brengen. De mensen willen best wat meer betalen, maar dan moet het wel goed zijn." Tenslotte stellen we Ton Boersema de vraag, waar een goede horeca-onder- nemer aan moet voldoen om zijn bedrijf succesvol te kunnen exploiteren. ,,Hij moet vakbekwaam zijn, goed kunnen organiseren en vooral verstand van re kenen hebben. Bovendien moet hij veel in het bedrijf aanwezig zijn. Dat stellen de klanten bijzonder op prijs en het geeft een hechtere band, vooral met de vaste gasten." De bezoekers van Johanna's Hof hoe ven zich daar zeker niet over te bekla gen, want Ton en Marina Boersema zijn te ambitieus om daaraan voorbij te gaan! In Dedemsvaart werd hem de mogelijk heid geboden discotheek De Proatkoele over te nemen. In zijn „luidruchtige drankwinkel" zoals hij zijn bedrijf zelf noemt, heeft hij twee bars met zestig zitplaatsen, een stamta fel, banken en tevens nissen, waarin zich eveneens een aantal gezellige zitjes be vinden. In totaal kunnen er 175 gasten zitten, maar velen prefereren te staan of zoeken ontspanning op de verlichte dansvloer of rond de open haard. Oudhollands De wanden met veel hout en oude ste nen, alsmede de plavuizen op de vloer geven het bedrijf een Oudhollands sfeertje. Discjockey Willem Koster, die een eigen platenzaak heeft in Dedems vaart, bedient de knoppen van de uitste kende geluidsinstallatie en praat de plaatjes aan elkaar. Joop Dijkstra exploiteert het bedrijf met één vaste kracht, terwijl Alice Dijkstra bijspringt waar dat nodig is. De ex-Hei- nekenman heeft in de weinige uren dat hij open is een eigenlijk onvoorstelbare omzet bereikt. Het bedrijf is namelijk uit sluitend geopend tijdens de weekends en wel op zaterdag en zondag van 8 uur 's avonds tot 1 uur 's nachts en op zon dagmiddag van half 3 tot 6 uur. De jaar omzet bedraagt ƒ275.000,- en die komt voor een groot gedeelte tot stand via de (Heineken) bieromzet, 400 hl per jaar. Ook de frisdranken van Vrumona en het Hoppe gedistilleerd behoren tot het as sortiment. Joop Dijkstra daarop inhakend: „Het zijn allemaal uitstekende produkten en ge zien mijn achtergrond voel ik mij bij het concern helemaal thuis. Bovendien heb ik uitstekend contact met mijn leveran cier, de heer Berends uit Dedemsvaart. Hij staat op elk gewenst moment voor mij klaar. De prijzen heb ik bewust laag gehouden: voor een pilsje, een frisdrank of een borrel betalen de klanten ƒ1,25 en een sherry kost ƒ1,50. Er zijn mensen die zeggen dat ik daar te laag mee zit, maar ik ga ervan uit dat een grotere omzet meer winst oplevert. Snacks verkoop ik nagenoeg niet (alleen een balletje ge hakt), daar is weinig vraag naar. Bezoekers Waar komen de bezoekers, gemiddeld 1000 per weekend, in de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar, vandaan? Joop Dijk stra daarover: „Toen ik hier begon was er in Dedemsvaart maar één discotheek. Inmiddels zijn er diverse bijgekomen, maar daar merk ik weinig van. Mijn klan ten komen niet alleen uit dit plaatsje, maar ook uit de regio. Ik heb zelfs klan ten uit Genemuiden, Zwolle en Duits land. Waarom ze mijn zaak bezoeken? Ik 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 24