De colamarkt groeit 1 kelijk verkopen kon. Daarna zou dan een eventueel definitieve overeenkomst gesloten worden... Inmiddels had men in Nederland het grote nieuws gehoord. Enthousiast gingen de vertegenwoordi gers van de KAD op stap met. één flesje Pepsi-Cola in hun tas. De voor verkoop was begonnen! Maar dit was natuurlijk niet de manier om een produkt dat volslagen onbekend was te introduceren. Verkoopmaatschappij Met Amerika was afgesproken een verkoopmaatschappij op te richten in het westen van het land, die uitsluitend het merk Pepsi-Cola gespecialiseerd zou voeren. Nu rees de grote vraag welke aandeel houders bereid waren dit risico te ne men. Er moest namelijk nogal fors geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld speciaal in Pepsi kleuren beschilderde vrachtwagens. PEPSI-COLA "ONADE MET COLA-EX^ LMMttEGAZBSE EOFfaeOUOBD PHostm Het Pepsi-Cola assortiment anno 1979. Uiteindelijk besloten vijf drankenhan dels in Den Haag de grote stapte wagen: Van de Akker, Van Keulen, Boekenstijn, Van de Veer en Tubantia verenigden zich in de N V. Calypso en legden zich uitsluitend toe op de verkoop van Pep si-Cola. De heer Schulenberg werd na een aantal jaren verkoopleider/be drijfsleider toen de heer Corver als achttienjarige knaap binnenkwam. Cor ver: „Aanvankelijk ben ik bij Calypso aangenomen op kantoor. Maar toen een van de verkoper/chauffeurs (vroeger was je allebei tegelijk) ziek was vroegen ze of ik wilde invallen. Dat beviel van beide kanten zo goed, dat ik dat maar meteen gebleven ben. Het was wel een grappig gezicht iedere morgen. De Pepsi-Cola vrachtwagens stonden keurig op een rij te wachten om erop uit te trekken. Na de dagelijkse ochtendmeeting spoedden de verko pers, gekleed in een keurig blauwgrijs kostuum voorzien van een Pepsi em bleem, zich naar de wagens en begaven zich op weg naar de eerste klanten. Quality...quantity De beide heren raken niet uitgepraat over de begintijd. Telkens komen weer andere belevenissen naar boven. Schulenberg: „We begonnen met de slogan 'quality...quantity', die we over genomen hadden uit Amerika. Maar de ze kreet sloeg bij het Nederlandse pu bliek niet aan. Daarom zijn we overge gaan op 'Pepsi-Cola, meer en beter' en die miste zijn uitwerking niet." Soms moesten ze wel twintig keer bij dezelfde klant binnenkomen voor er één keer verkocht werd en als er drie kisten tegelijk verkocht werden was het veel... Tegenwoordig is dat wel anders. ,,ln de hal van Calypso hing een grote spiegel. Voordat de vertegenwoordigers op pad gingen moesten ze hiervoor stil staan. 'Zo ziet de klant u' luidde het op schrift. 'Is uw haar gekamd, das en boord naar behoren, handen verzorgd, vouw in de broek en schoenen ge poetst?' Ja, men stelde strenge eisen aan het uiterlijk van de verkoper/chauf feur; op grond van het feit dat je een snor had kon een sollicitatiegesprek afstui ten!" aldus Corver. Bottling agreement Het ging steeds beter met de verkoop van Pepsi-Cola; de omzet ontwikkelde zich positief. Pepsico in Amerika raakte ervan overtuigd dat Nederland in staat was op grotere schaal Pepsi-Cola te verkopen. Op grond van de uitstekende prestaties sloten de firma Pepsico en de inmiddels van naam veranderde KAD (in Vrumona) op 21 juni 1954 het officiële bottling agreement. De introductie begon met de 284 cc fles, die begin 1960, mede op verzoek van de horecasector, vervangen werd door de 192 cc fles. In 1958 bracht Vrumona de 750 cc fles op de markt. In 1970 werd overgegaan op het huidige bekende 200 cc flesje. Calypso verkocht niet alleen aan hore cabedrijven en winkels, maar leverde ook aan de paviljoens langs de stran den. Corver: „Aangezien wij vlak bij het Scheveningse strand zaten, gingen we met speciale handkarren en jukken langs de consumptietenten. Dat was natuurlijk ontzettend zwaar, met die kar of dat juk door het mulle zand, maar we verkochten wel enorm goed." Pepsi richtte zich bovendien speciaal op de evenementensector. Als er bij voorbeeld een bloemencorso door de straten zou trekken, gingen de verte genwoordigers kort tevoren de route langs, zodat als de stoet voorbij kwam iedereen met een Pepsi vlaggetje stond te zwaaien! Het einde van Calypso Eigenlijk ging het té goed met Calypso. Andere agenten, eveneens aandeel houder van Vrumona, zagen deze ont wikkeling met lede ogen aan, daar Ca lypso een concurrent van hun eigen omzet werd. De agenten in de onmid dellijke omgeving wilden Pepsi liever zelf verkopen. (Na het bottling agree- 240 220 200 120 Index 1972 100 255 TOTAAL COLA PEPSI COLA 222y 220 209/ 19 /l92 jr 199 i72 146 133^^^^ //iM 1973 1974 1975 1976 1977 1978 De afgelopen zes jaar is de cola- markt jaarlijks met meer dan 10 procent toegenomen. Naast deze voorspoedige ontwikkeling voor het cola- segment blijkt Pepsi zijn positie zelfs aanmerkelijk te heb ben versterkt (zie bijgaande gra fiek). Van het totale cola-volume gaat ongeveer 70 procent naar thuis- verbruik-kanalen en de overige 30 procent naar de horeca. In het thuisverbruik-segment nemen Pepsi en Coke samen ongeveer tweederde van het volume voor hun rekening, terwijl dit aandeel in de horecamarkt zelfs ruim 80 pro cent is. De grote voorkeur voor de A- merken Pepsi en Coke bewijst eens te meer dat de consument uiteindelijk toch kiest voor een merk dat hij kent en vertrouwt. Ongetwijfeld zal deze ontwikke ling zich voorlopig nog voortzet ten wat wil zeggen dat u de ko mende tijd nog vaak met Pepsi- Cola geconfronteerd zult worden. ment gaan ook de agenten in den lande Pepsi-Cola verkopen, maar door de kracht van Calypso heeft het voor de agenten in de omgeving van Den Haag geen zin.) Om de situatie te schetsen: van de totale Nederlandse omzet ver kocht Calypso 81 procent en de rest van Nederland slechts 19 procent! In 1967 werd dan ook op de algemene aandeel houdersvergadering besloten de N V. Calypso op te heffen en de werknemers onder te brengen bij andere dranken handels. Vanaf dat moment werden de plaatselijke activiteiten stopgezet en kreeg het produkt Pepsi-Cola een cen trale aanpak met een landelijke organi satie: Vrumona zelf. Pepsi groeide dus voorspoedig. Maar de huidige, enorme omzet wordt pas na 1975 bereikt, toen de winkeliers zich steeds meer gingen groeperen in com merciële organisaties en Vrumona zijn verkoopaanpak steeds meer ging rich ten naar de wensen van deze afnemers. Deze groei had zelfs tot gevolg dat Vru mona momenteel meer dan 50 miljoen liter Pepsi-Cola per jaar verkoopt. 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 6