folders en advertenties. In al deze uitin gen wordt getracht het imago van deze speciaalzaken, „verse kwaliteitspro- dukten, verkocht door een vakman", onder de aandacht van de consument te brengen. Steeds weer wordt het eigen beeldmerk bij deze uitingen gebruikt. In de ruim twee jaar dat het groothan delsbedrijf op deze weg voortgaat zijn er, naast het bestaande bestand van SRV-afnemers, 55 detaillisten die als Wanneer door de detaillist aan een aantal redelijke voorwaarden wordt vol daan, zoals het consequent naar buiten optreden onder één van de beide na men, het voldoen aan een aantal nor men ten aanzien van assortiment en in richting van de winkel, krijgt hij daar voor in ruil een aantal niet mis te ver stane voordelen terug. Hij is en bfijft zelfstandig ondernemer en werkt met een beschermde naam in een beschermd rayon. DIENSTEN PAKKET In de showroom, waar informatie gegeven wordt over wijn en vleeswaren. De Gulle Kaasboer Bij De Gulle Kaasboer is het versge- beuren gelijk aan dat van Boerderijpro- dukten maar er worden tevens wijnen verkocht. In tegenstelling tot de andere zaak voert men er een zo uitgebreid mogelijk assortiment delicatessen. Binnen het groothandelsbedrijf werden specialisten aangetrokken op allerlei niveaus om aan de beginnende en ge vorderde detaillisten advies te kunnen geven op het gebied van het assorti ment, de reclame-mogelijkheden, de naamstelling en het imago van het be drijf. Er werden speciale acties ontwikkeld ter ondersteuning van de verkoop en er is een daadwerkelijke begeleiding op het vlak van presentatie en assortiment. Men organiseert regelmatig cursussen Het magazijn, waar vleeswaren, patés en salades bij een temperatuur van 4-6 °C worden bewaard. op allerlei gebied om de vakbekwaam heid van de ondernemer, en niet te ver geten zijn medewerkers, op een zo hoog mogelijk peil te brengen en te houden. Omdat beide typen speciaalzaken zich duidelijk willen onderscheiden in de markt, zijn de volgende reclame-uitin gen ontwikkeld en beschikbaar. Reclame In en op de winkel: lichtbakken, vlag gen, prijskaarten, raambiljetten en aan duidingen van de verschillende assorti mentsonderdelen, maar ook verpakkin gen, briefpapier, enveloppen enzovoort. Voor de reclame vanuit de winkel naar de consument toe wordt gebruik ge maakt van themafolders, prijs-thema- speciaalzaak onder de naam Boerderij- produkten of De Gulle Kaasboer opere ren, en een tiental die onder eigen vrije naam het assortiment van Van Bilsen betrekt. Zo heeft zich binnen de SRV-groothan- del, een apart en in de levensmiddelen groothandel uniek, tweede bedrijf ont wikkeld: Volledig gespecialiseerd in de al eerder genoemde produkten, met een eigen distributiesysteem, een eigen fi losofie en een eigen begeleiding. De activiteiten strekken zich al buiten de regio van de SRV-groothandel uit en men is ook in staat andere typen bedrij ven zoals slijterijen en reformzaken van advies te voorzien en een pasklaar as sortiment te leveren. Hij bespaart aanmerkelijk op promotio nele-en actiekosten en krijgt deskundig advies op het vlak van promoties, ver koop, administratie en opleiding, resul terend in het bereiken van continuïteit en winst. Dat de enkele jaren geleden ingeslagen weg en de gevonden vorm van samen werking met de detaillist, een succes volle blijkt te zijn illustreert niet alleen het aantal zaken dat zich heeft aange sloten, maar ook de ontwikkeling in de omzet die in 1976, 29 miljoen guldenbe droeg, terwijl A. van Bilsen B V. in 1979 een omzet van 40 miljoen gulden ver wacht te bereiken. Een voorbeeld van boerderijprodukten. 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 17