Toekomst Menukeuze Sport maal ook nog klaargemaakt moet wor den. Wij werken namelijk niet met halffabri katen en daardoor duurt het iets langer. Toch bemerk je, dat ons systeem beter aanslaat dan het zelfbedieningssysteem, een maaltijd die geserveerd wordt geeft veel meer sfeer." De Poort Bar De Poort treft men in Gorinchem aan op het mooiste plekje van de stad, na melijk buiten de waterpoort, waar men een fantastisch uitzicht heeft op rivier de Merwede. Het bedrijf biedt plaats aan 70 gasten, waarvan er 15 aan de gezellige bar kunnen zitten, terwijl de meer op ro mantiek gestelde gasten zich kunnen nestelen in de zitjes rondom de open haard. Op het terras, het enige ter plek ke, kunnen in de zomermaanden nog eens 40 gasten worden bediend. Pierre Braham is van oordeel dat er op het gebied van watertoerisme in Gorin chem nog wel het een en ander aan schort: ,,De bruggen en sluizen zijn zondags gesloten en dat is voor de mid denstand bepaald geen goede zaak. Gelukkig ben ik er met mijn bar niet van afhankelijk, want er komt een vaste klantenkring van jong en oud, die bij een achtergrondmuziekje rustig met elkaar kunnen babbelen. Opvallend daarbij is, dat er veel over de oude tijd wordt ge sproken." Bitteruur Bijzonder gezellig is meestentijds het bitteruur, rond de klok van vijf uur. ,,lk heb er vrijdags een vaste gewoonte van gemaakt om tijdens het bitteruur de gasten een hartig hapje aan te bieden. Dat varieert van een nieuwe haring of een portie mosselen tot een salade, stamppot of bittergarnituur. Die geste wordt door de klanten bijzonder ge waardeerd. Je moet als horeca-ondernemer altijd bezig zijn om de gasten ook helemaal het gevoel te geven, dat ze gast zijn en daarom moetje het zo gezellig mogelijk voor ze maken!" Festiviteiten „Van tijd tot tijd organiseren wij ook een wijn- of mosselavond, een bierfeest of iets dergelijks en eens per maand staat de zaak in het teken van de jazzmuziek. Geloof me, dan hangen de mensen met de benen buiten. Natuurlijk brengt dat wel de nodige kos ten met zich mee, maar de praktijk heeft bewezen dat het financieel een haalbare kaart is. Erg belangrijk vind ik ook, dat mensen die bij voorbeeld de schouwburg hebben bezocht nog .een stukje kunnen eten. Daartoe bestond in Gorinchem geen gelegenheid. Sinds kort hebben wij de keuken in de bar uitgebreid en nu kan men naast de gangbare snacks desge wenst bij ons ook terecht voor een tour- nedos of varkenshaasje, geserveerd met diverse sauzen, zes verschillende soor ten salades en stokbrood." Heeft Pierre Braham een mening over het bestedingspatroon van de horeca- bezoekers in Gorinchem of een grote plaats? „Nu je dat zo vraagt, moet ik zeggen dat ik mij daar inderdaad wel eens in verdiept heb en daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de mensen in de grote stad aan de bar-veel gemakke lijker overgaan tot het bestellen van een cocktail of een longdrink. Bij mij in de zaak ligt het accent duidelijk op bier, sherry, rosé of een borrel, een aanwijs bare reden hiervoor kan ik echter niet geven." Hoe ziet deze actieve en jonge onderne mer de toekomst van de horeca? „Die zie ik zeker niet somber in, mits je ervoor zorgt dat er sfeer hangt in je bedrijf, de klanten altijd vriendelijk en galant te woord worden gestaan en je kwaliteits- produkten verkoopt. Nagenoeg mijn he le drankenpakket is afkomstig van het Heineken concern en daar ben ik bij zonder tevreden over. Ik vind het niet noodzakelijk dat ik altijd in mijn bedrijven aanwezig ben. Als je vakbekwaam en betrouwbaar personeel hebt, moet je ook wat aan hen durven overlaten. Wel belangrijk vind ik een goede relatie met de collega-ondernemers ter plaatse. Daarom vind ik het zo prettig, dat ik vooral een goed contact heb met Gerard Romijn, de bedrijfsleider van het bedrijf dat naast mijn bar ligt." Een stilzitter is Pierre Braham zeker niet en daarom houdt hij zijn blik gericht op de toekomst, die mogelijk ruimte over laat voor nog meer bedrijven. Hij zelf zegt daarover: „Stil blijven staan bete kent achteruitgang; je moet altijd in be weging zijn als je als ondernemer wilt Slagen!" J. Reppel Vooral tijdens het bitteruur is het gezellig in De Poort. Zitje rondom de open haard in De Poort. In het plate-service restaurant kunnen 125 gasten een plaatsje vinden, terwijl 40 gasten voor een maaltijd a la carte te recht kunnen in de eetzaal op de boven- etage. Voor iedereen is er een ruime keuzemogelijkheid. Pierre Braham daarover: „Ik weet dat de meningen daarover verschillen, maar ik vind dat mijn gasten recht hebben op een ruime menukeuze. Ik mag zonder overdrijving stellen, dat wij wegrestau rant Leuven hebben opgebouwd door wat voor de klanten over te hebben. Er wordt wel eens negatief over de bedie ning in de Nederlandse horecabedrijven gesproken, maar wat ik er zo van zie hier en daar valt het best mee. Wij hoeven zeker niet onder te doen voor het bui tenland." „Er is de laatste jaren echter wel een mentaliteitsverandering waar te nemen bij de gasten, ledereen heeft haast en de mensen vergeten wel eens, dat het alle- meestal ook nog een bal gehakt bij nut tigen. Per week verkoop ik 1400 tot 1800 gehaktballen, bepaald geen gering aan tal." „Meestal is het middernacht als ik weer thuis kom. Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen, dat er dagen bij zijn dat ik het wat rustiger aan doe. Met mijn vrouw ga ik er echt wel eens een dagje tussenuit; bovendien maak ik ook tijd vrij voor de sport. Ik ben momenteel leider van een elftal van de v.v. Unitas en dat doe ik graag want hét ontspant mij vol ledig." „Het dient echter gezegd te worden, dat die ontspanning mede mogelijk wordt gemaakt door de grote inzet van mijn vrouw. Het is in de horeca erg belangrijk dat man en vrouw goed op elkaar zijn- ingespeeld en dat merk je pas echt als de vrouw door ziekte wegvalt. Mijn vrouw verzorgt de administratie en houdt te vens toezicht op de huishoudelijke be slommeringen in de bedrijven. Zelf ben ik belast met de organisatie, inkoop en het personeelsbeleid." In het wegrestaurant Leuven, dat op de weekdagen is geopend van 6 uur 's morgens tot 11 uur 's avonds (in het weekend van 8 uur 's morgens tot 9 uur 's avonds) werken twaalf personeelsle den, zeven in de bediening en vijf in de keuken. 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 23