„Kwaliteit en sfeer zijn bepalend vooreen renderend horecabedrijf" HORECA-ONDERNEMER PIERRE BRAHAM: De in Gorinchem geboren en getogen Pierre Braham mag zich rangschikken onder de categorie van vooruitstreven de horeca-ondernemers. Het begon allemaal toen hij op 25- jarige leeftijd de luchtmacht verliet en als boekhouder in dienst trad bij drankenhandel Erven A. den Uyl te Gorin chem. Terugblikkend op die tijd zegt hij daar over: „Dat zijn voor mij bijzonder leerza me jaren geweest. Van de brouwerij kreeg ik een administratief-organisatori- sche opleiding en de heer A. den Uyl verschafte mij een goed inzicht in het hele horecagebeuren. Hij bracht mij de fijne kneepjes van het vak bij en daar zal ik hem altijd dankbaar voor blijven, want Het plate-service restaurant Leuven. ik doe daar nog dagelijks mijn voordeel mee." „Ik vind namelijk dat een horeca-onder- nemer ook organisatorisch goed uit de voeten moet kunnen; daarnaast moet hij over voldoende mensenkennis beschik ken en goede omgangsvormen hebben. In de jaren dat ik bij de drankenhandel werkte, heb ik vele horecabedrijven van nabij leren kennen, mede door het feit dat de heer Den Uyl diverse eigen ex ploitaties bezit. Een belangrijk facet vind ik ook, dat ieder bedrijf een eigen sfeer moet uitstralen; er moet een bepaalde warmte van uitgaan waardoor de gasten zich er helemaal thuis kunnen voelen." Ondernemerschap „Als we praten over een goed onderne merschap in de horeca, moet mij van het hart, dat het hier en daar wel voor ver betering vatbaar is. Het juiste inzicht is niet altijd aanwezig en er wordt te weinig vooruit gedacht. Ik moet er echter wel aan toevoegen, dat er bij de jongere ge neratie horeca-ondernemers een merk bare vooruitgang valt te bespeuren. De horeca is bepaald geen eenvoudige be drijfstak al denken buitenstaanders daar dikwijls heel anders over. Als je alle uren optelt die je er per week mee bezig bent, dan heb je wel eens het gevoel dat het een roeping moet zijn. Ik heb voor mezelf echter een duidelijke lijn uitgestippeld ten aanzien van een goede exploitatie. De kwaliteit van de produk- ten, een goed gastheerschap en vakbe kwaam personeel zijn de pijlers van ieder goed bedrijf. Ik ben in de gelukkige om standigheid dat ik over uitstekend per soneel kan beschikken, daar sta ik ook helemaal middenin, want ik voel mij één met hen. Je moet het namelijk gezamenlijk doen, anders stagneert de zaak. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat zij met het wel en wee van het bedrijf op de hoogte zijn. Als er wat staat te gebeuren breng ik ze daarvan op de hoogte en mogen ze ook hun mening zeggen. Het aanbrengen van een nieuwe vloer bedekking, de inkoop van een bepaalde wijn of de verandering van de menukaart zal ik nooit op eigen houtje doen. leder een kan zijn suggesties bij mij kwijt en dat schept toch een band die in de ho reca onontbeerlijk is als je wat wilt be reiken." Start In 1973 startte Pierre Braham als zelf standig ondernemer in de „Stadsher berg" te Gorinchem, welk bedrijf hij twee jaar exploiteerde alvorens het weer af te stoten. In 1974 nam hij de exploitatie over van het wegrestaurant Leuven en in 1977 voegde hij daar een tweede bedrijf aan toe, namelijk bar De Poort in Gorinchem. Twee totaal verschillende bedrijven, maar in de praktijk heeft dat geen pro blemen opgeleverd omdat over vol doende vakbekwaam personeel kon worden beschikt. Toch gaat er veel tijd in zitten als er twee bedrijven geleid moeten worden, Pierre Braham beaamt dat: „Natuurlijk ben je er dagelijks druk mee. 's Morgens om half 7 begint mijn taak in wegrestaurant Leu ven en dan is het ook meteen pootaan spelen, want om kwart voor 7 zit de zaak helemaal vol met koffiedrinkers, die er 22 va*.- - C Overzicht van wegrestaurant Leuven

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 22