De bar van de Central Station Pub. Exterieur Bij de eigenaresse van het gebouw werd gepleit voor een andere gevelindeling, zodat ook de pui het karakter van het bedrijf zou uitdragen. Dit bleek echter niet mogelijk. Erger nog, de gehele be staande, winkelunit moest ongewijzigd blijven, dus ook puien, wanden en de plafonds met ingebouwde verlich- tings/afzuigarmaturen. Timmermanskunst Daarom werd een zogenaamde „doos in doos"-constructie ontworpen, waarbij binnen de bestaande puien, houten puien werden geplaatst. Dezelfde con structie werd gebruikt bij de wanden en de kolommen; hierover werden pla- fondbalken gelegd. Het geheel werd een knap stukje timmermanskunst, waarin zo'n 2600 manuren gingen zitten. De banken, stoelen en tafels, alsmede Coffeeshop of pub Sinds enige tijd werd het gemis gevoeld aan een type bedrijf tussen zelfbedie ning en restaurant. Bij voorbeeld iets dat het midden hield tussen een coffeeshop en een bar. Babyion naderde inmiddels zijn voltooiing en een drogist op de hoek vertrok naar dat winkelcentrum (ook de horeca is in dit complex trouwens ruim aanwezig, met Franse stijl en zwier). Oriëntatie in Londen maakte het besluit definitief: op de hoek, in het pand van de drogist moest „iets Engels" komen. Omdat de warme aankleding en sfeer van de Victoriaanse tijd aansloten bij het type dat men voor ogen had, ont wierp het bouwbureau een plan in deze stijl. Hoewel kleuren en materiaalkeuze dui delijk zijn, lijkt de indeling niet op een typische pub. De hierbij vaak gebruike lijke rechte, lange „staanbar" werd ver vangen door een counter met lage krukken. Laag, om weer het midden te vinden tussen een coffeeshop en een De ..doos in doos "-constructie: dit is de buitengevel. bar. Ook het aantal zitplaatsen is bedui- het tapijt komen rechtstreeks uit Enge- dend groter. land. Vanuit een kleine keuken in de hoek wordt een redelijk assortiment lunch- menu's en snacks verzorgd. De doel groepen van dit bedrijfje zullen in ver houding zijn: 57 procent bezoekers uit omliggende kantoren, 33 procent reizigers en 10 procent bewoners uit de omgeving. Via een binnenhal is er een recht streekse verbinding met de hal van het Centraal Station. De Arend De Central Station Pub staat, zoals een pub betaamt, in een bepaald teken. In dit geval is als onderwerp gekozen voor antieke lokomotieven, waarvan de eer ste Nederlandse locomotief „de Arend" als model heeft gediend voor het ont werp van decoratie en uithangbord. De Arend reed voor het eerst op 19 sep tember 1839 van Amsterdam naar Haar lem. Een getrouwe kopie hiervan staat thans in het Spoorwegmuseum te Utrecht. Gezicht vanuit de bar. 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 21