DE PAARDEMIY14RKT MN ZUIDLAREN IS DE GROOTSTE IMM EUROPA en Runü«^ Paarden-^' •AaniaH ■vm S>Y\ Tienduizenden mensen bezoeken de grootste paardenmarkt van Europa! leder jaar op de derde dinsdag van ok tober is het groot feest in het lieflijke dorp Zuidlaren met zijn 9.000 inwoners. Een traditie die zijn oorsprong al vindt in 1200, hetgeen blijkt uit het feit dat in 1975 de 775e jaarmarkt werd gehouden. En ieder jaar weer mag het evenement zich verheugen in een zeer grote be langstelling; tienduizenden mensen vooral uit Groningen, Drente en Fries land, maar ook uit andere delen van Ne derland en zelfs uit het buitenland, zoe ken er een dagje ontspanning, komen handel drijven of tonen belangstelling voor de landbouwbeurs, die onderdeel is van de jaarmarkt. De paardenmarkt (er worden echter ook runderen verhandeld) wordt 's morgens om 6.00 uur officieel door de burge meester van Zuidlaren geopend, maar op dat tijdstip zijn de eerste beesten al enige uren van eigenaar veranderd. Ook de vertierzoekers hebben er dan al een feestje opzitten, want de horecabedrij ven zijn tijdens de „nacht van Zuidlaren" geopend. De horeca vaart wel bij het hele gebeuren, want er is nauwelijks plaats genoeg om alle dorstigen te laven. Er heerst een uitstekende stemming die er in diverse zaken ingehouden wordt door een gezellig orkestje met een hoofdzakelijk populair repertoire. Het personeel komt handen te kort om aan de wensen van het publiek tegemoet te kunnen komen. Ondertussen rijden de veewagens af en aan in het nachtelijk duister. Als de nieuwe dag eenmaal daar is, nemen de duizenden ontspanning zoekers bezit van het dorp, traag schui felend langs de vele marktkraampjes. De kermisattracties vinden gretig aftrek bij de jeugd en het door vader of moeder opgestelde budget wordt er danig door aangetast, maar het mag de pret alle maal niet drukken. Het Heineken bier glijdt door vele dor stige kelen en ook in de reclame-uitin gen is het concern goed vertegenwoor digd. Op de invalswegen naar Zuidlaren zijn parkeerborden en richtingaanwij zers rijkelijk voorzien van het Heineken vignet en men treft er tevens de nodige Heineken spandoeken aan. In de hore cabedrijven wordt het pilsje, waar dat door de drukte nog mogelijk is, geser veerd op een speciaal voor de jaarmarkt door Heineken ontworpen bierviltje. Rond de middagklok gaan de eerste be zoekers al weer op huis aan, gepakt en bezakt met een bloemetje, fruit of wat dan ook, maar in de middag komen daar nieuwe mensen (veelal de echte feest vierders) voor in de plaats. Als je je schuifelend door het marktge woel begeeft, een duwtje hier een schop daar incasserend, komt het gevoel bij je op om eens te informeren wat de men sen er nu toe brengt om deze dag in Zuidlaren door te brengen. Een echt paar uit de stad Groningen is daar heel concreet in; „Wij doen dit ieder jaar en we zouden dit evenement niet graag wil len missen, het is vooral de sfeer en de traditie." Op dezelfde vraag aan enige jonge mensen is het antwoord: „We gaan hier op zoek naar een leuk meisje, want die zijn er genoeg vandaag!" Maar dat er ook mensen komen om za ken te doen besef je maar al te goed als twee veehandelaren passeren en de een tegen de andere zegt: „Zo, de dag kan niet meer kapot, we hebben de kost ge lukkig weer verdiend." Het is ze aan te zien. Ook dat is de markt in Zuidlaren, een evenement dat zeker de moeite waard is om ook eens te bezoeken! Onze medewerkers de heren E. Piest en G. Ruiter hebben een zeer groot aandeel gehad in het welslagen van de Heineken presentatie. Speciale viltjes werden voor dit evenement ontworpen. 33

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 73