fie, vuurmakers enzovoort, noodzakelijk door het nijpende gebrek aan grond stoffen en produkten. Een positieve ontwikkeling in die tijd was dat de ac tieve ondernemers van het eerste uur zich gingen bezinnen op wat er na de oorlog gebeuren moest. Zo ontstond het vrijwillig filiaalbedrijf Verkoop-Ge meenschap, afgekort VéGé. Kraan Van Kuyk startte in die dagen met 26 aangesloten kruideniers. Dat een en ander niet zomaar lukte zal duidelijk zijn, maar door de bijzondere verstand houding onderling werd het steeds weer opnieuw geprobeerd en gestreefd naar een steeds betere opzet. Dat werd zichtbaar in steeds hogere omzetten en betere resultaten. Een uit Amerika over gewaaide vorm binnen de distributie van levensmiddelen, het zelfbedie- nings-systeem, bracht de ontwikkeling in een stroomversnelling. Vestigings wetten werden gewijzigd, branchever vaging was het gevolg en zo verdwenen oude distributiepatronen en kregen nieuwe vormen een kans. De consu ment raakte verwend, kocht niet meer zomaar bij de oude vertrouwde kruide nier op de hoek, maar ging op zoek naar andere winkels. In- en verkopen werden steeds ingewikkelder, er werden andere eisen gesteld aan het vakmanschap van de kruidenier, er kwamen met steeds grotere aantallen nieuwe produkten op de markt. De groothandel moest zich, samen met de detaillist aanpassen, specialisten werden aangetrokken, nieuwe diensten opgezet. Eén ding bleef, de noodzaak om binnen een sfeer van vertrouwen en wederzijdse samen werking verder te gaan. Kraan Van Kuyk groeide in omzet, kreeg steeds meer afnemers en in 1968 werd A. J. B. Helmers B V. te Weesp overgenomen in 1969 gevolgd door Jager's Handelson derneming B.V. te Hoorn, 1976 Han delsmaatschappij Wildervank te Wil- dervank en Van Stekelenburg groot handel B.V. te Helmond. Naast schaal vergroting binnen het traditionele seg ment hield Kraan Van Kuyk de ont wikkeling van de zelfbedieningsgroot handel nauwlettend in het oog. In 1966 werd in Apeldoorn met de eerste vesti ging onder de naam KaVeKa van start gegaan, al snel gevolgd door vestigin- Een van de vele afnemers van Kraan Van Kuyk: een Végé-vestiging in Zaandam. gen in De Meern bij Utrecht en in Leeu warden. De driekoppige directie bleef vooruit kijken en was van oordeel dat, wilde men voldoende inzicht houden in de wensen en eisen van de detaillist, erva ring moest worden opgedaan in het zelf leiden van supermarkten. De ervaring leerde al snel dat het vaak beter was om nieuwe vestigingen enige jaren zelf in Vers vlees en vleeswaren vormen een onmis baar onderdeel van het assortiment in de su permarkt van vandaag. voor gedistilleerd en wijn werd inges peeld met de vestiging van Disty-slijte- rijen. Ondanks deze groei werd niet uit het oog verloren dat het menselijk ele ment binnen een bedrijf de voornaamste basis vormt voor het welslagen van plannen en daden. Kraan Van Kuyk heeft 647 mensen in dienst die ervan overtuigd zijn dat te allen tijde de deur van het grote directiekantoor openstaat voor opbouwende kritiek, voor vragen en opmerkingen. Het bewijs van het succesvolle en op de expansie gerichte beleid van de driehoofdige directie en haar staf van geschoolde medewerkers is terug te vinden in een uitstekende werksfeer binnen de beheermaatschap pij en de aangesloten B.V.'s en wordt geboekstaafd door het vergelijken van de omzet: in 1935 1.1 miljoen gulden en de verwachting dat in 1978 de 270 mil joen gulden zal worden bereikt (groot handel 200, detailhandel 70 miljoen). Ondanks alle onzekerheden zijn de heren Nz van de Haar, A. H. C. Boers en W. J. A. Boers van één ding overtuigd: Goed opgeleid personeel voorkomt lange wachttijden en ergernis van de consument aan de check-out. beheer te houden om ze dan, voorzien van een goede basis om mee verder te gaan, in handen te geven van een zelf standige ondernemer. De oprichting van Habo B.V. was hiervan het gevolg, eigen supermarkten onder de naam Korti- markt ontstonden en zelfs op de markt Door samenwerking tussen groothandel en detaillist, maar ook met de fabrikant, in staat te zullen zijn nieuwe ontwikke ling te onderkennen en te accepteren en oplossingen te vinden. Dat alles met maar één motto „gereed zijn voor mor gen". a H't J), 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 57