ONMI1KS BEPERKTE GROEI POLDOENDE PERSPECTIEVEN Vrumona voorzichtig optimistisch over ontwikkelingen inde frisdrankenmarkt Het zat de frisdrankenhandel in 1978 niet mee. Want wederom liet de zomerzon verstek gaan, waardoor de prijzen van frisdranken nog ster ker onder druk kwamen te staan. Vier fabri kanten in deze sector moesten hierdoor hun poorten sluiten. Desondanks wisten juist de fabrikanten van bekende en gemiddeld dui delijk hoger geprijsde merkartikelen hun positie te handhaven en zelfs te verbeteren. Seven-Up, een produkt dat in licentie wordt gebotteld door Vrumona in Bunnik en Winters in Maarheeze, realiseerde dit jaar een volume van ongeveer 100 miljoen liter. En Vrumona kon melden, dat in 1978 voor het eerst meer dan 50 miljoen liter Pepsi-Cola werd afgezet. Naar schatting zal in 1978 ruim 800 mil joen liter frisdrank worden afgezet, ofwel circa 60 liter per hoofd van de bevolking. Bij alle minder optimistische geluiden over de frisdrankenindustrie als ge heel, is het voor Vrumona uiteraard prettig te kunnen melden, dat er dit jaar meer dan 50miljoen liter Pepsi zal worden afgezet en (samen met Winters, Maarheeze) een kleine 100 miljoen liter Seven-Up. Ook ons merk Royal Club ontwikkelt zich voorspoedig; met name Royal Club Shandy blijkt een voltreffer. Toch zijn wij ons er voortdurend van bewust, dat wij on danks en misschien wel juist door onze leidende positie kwetsbaar zijn. Ons huidige marktaandeel van circa 19 procent geeft velen wellicht de indruk, dat er voor ons weinig problemen zijn. Dat wij bijvoorbeeld weinig last hebben van het lage ge middelde prijsniveau in de frisdran- kenmarkt. Die conclusie is zeker niét gerechtvaardigd. Het feit dat ook wij er niet in voldoende mate in geslaagd zijn onze prijzen in de afgelopen jaren aan te passen aan de ontwikkeling van het prijsindexcijfer mag daarvoor een aanwijzing zijn. Uiteraard is dat In feite houdt dit in, dat de frisdranken- markt gedurende de afgelopen zes jaar nauwelijks meer is gegroeid. Door K. Brandt, marketing manager Vrumona feit op de korte termijn gunstig voor handel en consument. Maar als wij dan zien, hoeveel arbeidsplaatsen in het recente verleden verloren zijn gegaan door bedrijfssluitingen (al leen al in 1978 vier bedrijven) en in krimpingen in onze sector, dan vra gen wij ons wel af wie daar op langere termijn voordeel van heeft. Vrumona verkeert nog in een relatief gunstige uitgangspositie door haar conse quent volgehouden merkartikelenbe- leid, en ook omdat wij het Heineken concern achter ons weten. Mede door deze sterke uitgangspunten be horen wij nog tot de weinige onder nemingen in onze sector die nieuwe produkten kunnen ontwikkelen iets wat onze grote aandacht heeft, om dat de frisdrankenmarkt daarvoor nog wel degelijk ruimte biedt. Kort om: ook wij voelen voortdurend de druk die de huidige situatie in de frisdrankenmarkt ons oplegt. Maar wij kunnen desondanks de toekomst nog met het nodige vertrouwen tege moet zien. Deze conclusie is echter maar ten dele juist. Een goede zomer in het komende jaar kan het beeld al meteen veel posi tiever doen uitvallen. Maar meer dan een gemiddelde groei van circa twee procent per jaar zit er voor de frisdrankenmarkt in de komende vijf jaar nauwelijks meer in. Frisdranken zijn goed voor ongeveer 2,6 procent van de geldomzet in de levens middelensector (bron: Nielsen). En binnen de frisdrankenmarkt vinden ontwikkelingen plaats, die het voor de individuele groothandelaar of winkelier mogelijk maken de groei van zijn fris- drankenomzet in de pas te laten lopen met de groei van zijn totale omzet. Ontwikkeling totaalmarkt frisdranken 1972-1977 900 800 700 600 500 400 300 200 100 8 )9 50 7 47 7 716 1972 1973 1974 1975 1976 1977 Grafiek 1 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 48