ONTWIKKELING COLA 240 TOTAAL COLA PEPSI COLA 220 209 199 200 192 180 172 160 146 140 120 Index 1972 100 117 1973 1974 1975 1976 1977 SHANDV COLA De colamarkt, waarin Coca-Cola en Pepsi-Cola samen zo'n tweederde van het totale volume voor hun rekening ne men vertoont een vergelijkbaar beeld. De colaconsumptie is gedurende de af gelopen vijf jaar met meer dan 10 pro cent per jaar toegenomen. De stijgende lijn lijkt zich in dit jaar te handhaven. In de winkelsector heeft Coca-Cola mo menteel een aandeel van iets boven de 38 procent, Pepsi-Cola van even boven de 15 procent; samen zijn ze dus goed voor ruim de helft van de winkelomzet in cola. Echter, dank zij het feit dat cola in de horecasector veruit de grootste smaak is (er gaat hier jaarlijks een kleine 60 miljoen liter om), valt het totaalbeeld voor de beide merken nog gunstiger uit, waardoor ze zoals reeds gezegd teza men goed zijn voor bijna tweederde van de totale colaplas. De gemiddelde prijs voor een literfles Coca-Cola ligt momenteel op even boven ƒ1,20, die voor een liter Pepsi- Cola op even onder ƒ1,10 en die van de overige merken variëren van ongeveer ƒ0,65 tot zo'n ƒ0,87 per liter. Het feit, dat Coca-Cola en Pepsi-Cola zich ondanks het toch vrij aanzienlijke prijsverschil met andere merken goed weten te handhaven, bewijst eens te meer de kracht van een sterk merkarti kel. Hiermee kan het overzicht van de „gro te" smaken in de frisdrankenmarkt vruchtenlimonades, lemon-lime dran ken en cola's worden afgesloten. Sa men zijn ze goed voor ruim 85 procent van de winkelomzet in frisdranken en ruim driekwart van de horeca-omzet. OVERIGE SEGMENTEN De overige segmenten waarop wij hier nog willen ingaan zijn tonic, bitter le mon, de gazeuses en bronwater. Het aandeel van de tonics in de totaal markt schommelt jaarlijks tussen de drie a vier procent. Over langere termijn bezien is dit aandeel vrij stabiel. Maar tonic is nu eenmaal een sterk weerge- voelig produkt. Door de slechte zomer van '77 daalde het tonic-volume ten op zichte van het zonnige jaar 1976 met zo'n 25 procent! In de tonic-markt maken twee merken de dienst uit. Ruim 55 procent van de winkelomzet en 60 procent van de ho reca-omzet is voor Royal-Club. Het aandeel van London is in de winkelsec tor de laatste jaren sterk gedaald en be draagt circa 23 procent, terwijl dit merk in de horecasector geen rol speelt. Het totale tonicvolume ligt gemiddeld op ongeveer 30 miljoen liter per jaar, maar dat cijfer moet, gezien de grote jaarlijkse schommelingen, met enige voorzichtigheid worden gehanteerd. Het bitter lemon volume ligt globaal ge zien op ongeveer een derde van dat van tonic: rond de 9 miljoen liter. Tabel 2 toont de ontwikkelingen van de marktaandelen van de diverse merken in het bitter lemon segment op basis van vergelijkbare juni/juli perioden, waaruit duidelijk de groei van Royal Club bitter lemon naar voren komt. Pepsi is nog steeds de sneist groeiende cola, zoals uit deze grafiek blijkt. "">ur kuiai "OYal Cl UB SHANDY 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 10