.Sal Club SHAN0Y Nieuwe omzetrecords voor Royal Club Shandy in 78 Alweer heeft de omzet van Royal Club Shandy alle toch al optimistische om- zetverwachtingen voor 1978 ver over troffen. Alweer blijkt, dat er in de fris- drankenmarkt wel degelijk ruimte is voor een nieuw produkt, mits dat maar wer kelijk „anders" is (en lekker smaakt, ui teraard). Het succes van Royal Club Shandy heeft een voor de handel bijzonder aantrek kelijk bij-effect: het stimuleert mede de vraag naar andere frisdranken in kleine flessen. Daarom alleen al is het zinvol nog eens in te gaan op de spectaculaire ontwikke ling van Vrumona's succesvolle nieuw komer. 500 491 Index omzetontwikkeling index distributie 204 130 130 130 134 113 400 300 - 200 100 JJ AS ON DJ FM AM JJ '77 '78 Omzetontwikkeling Royal Club Shandy van juni/juli '77 t/m juni/juli '78 (Bron: Nielsen. Index JJ '77 100) Bovenstaande grafiek spreekt voor zich. Opvallend is, dat de groei van Royal Club Shandy nauwelijks wordt beïnvloed in perioden waarin de totale frisdranken- omzet per traditie sterk terugloopt. De zeer geringe omzetdaling in februa ri/maart '78 is dan ook nauwelijks rele vant te noemen. Vergelijken wij de ontwikkeling van de omzet met die van de gewogen distribu tie, dan mag tevens worden geconclu deerd dat ook de omzet per verhande lende winkel zich uiterst positief ontwik kelt. In tal van winkels wordt Royal Club Shandy inmiddels bij kratten tegelijk verkocht. En dat is voor de detaillist extra aantrekkelijk, omdat hij hierdoor minder geld in emballage vast heeft liggen. Maar ook als het niet per krat tegelijk wordt verkocht, is Royal Club Shandy voor de winkelier een interessant pro dukt. Immers, de marge op kleine flessen is op zich al hoger dan die op literfles sen. En omdat een consument gewoon- *°VAl ClUB SHANOV i -Sir: i. lijk meer kleine flessen tegelijk koopt, is de totale winst per gemiddelde trans actie vrijwel altijd hoger dan die op een literfles. De toekomst van Royal Club Shandy Niemand kan uiteraard voorspellen, hoelang Royal Club Shandy in het huidi ge tempo zal doorgroeien. Toch zijn de perspectieven voor dit produkt gunstig. Het is nu bijna 2Vï jaar op de markt. Honderdduizenden consumenten heb ben er al kennis mee gemaakt. Maar zoals dat meestal met een nieuw produkt gaat het merendeel van de consu menten moet het nog steeds leren ken nen. Er is dus nog een fors potentieel. En als we dan uit smaaktests weten, dat Royal Club Shandy hoog scoort op het punt van smaakwaardering, is het niet irreëel te veronderstellen, dat dit produkt in de niet al te verre toekomst in de fris- drankenmarkt een aandeel van beteke nis zal halen. Hoe steeds meer consumenten Royal Club Shandy leren kennen Als een nieuw produkt in een winkel komt te staan, zijn er altijd wel een paar „avontuurlijke" consumenten die het willen proberen. En als die dat produkt dan goed vinden, zal het via mond-tot- mond-reclame zijn weg naar een groep consumenten wel vinden. Maar voor een veelbelovende nieuwko mer als Royal Club Shandy is dat niet voldoende. Daarom is dit produkt vanaf het begin intensief ondersteund met reclame in eerste instantie via dag bladen en tijdschriften; nu ook op televi sie en radio. Al die inspanningen zijn de moeite waard gebleken. In aanvulling hierop wordt Royal Club Shandy actief verkocht op grote consu mentenbeurzen. Ook dat werpt zijn vruchten af het heeft tienduizenden consumenten over de eerste aankoop drempel heen geholpen. Maar als iemand op een beurs Royal Club Shandy heeft leren kennen, is het van belang, dat hij het in de winkel te rugvindt. Daarom wordt vóór elke beurs een speciale detaillistenactie gevoerd in en om de plaats waar de beurs wordt gehouden. Royal Club Shandy krijgt dus van Vru- mona alle steun die het verdient. Groot- en kleinhandel kunnen daar hun voor deel mee doen door dit succesprodukt alle aandacht te geven. Stimulans voor de kleine flessen- omzet De literfles heeft zo'n overheersende positie op het frisdrankenschap, dat de kleine fles waar zij nog staat daarbij feitelijk in het niet valt. Tóch is de kleine fles voor de handel een interessant artikel, omdat zij een hoge marge oplevert. En... er is wel degelijk vraag naar kleine flessen. Omdat er in vrijwel elk gezin wel iemand is die af en 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 48