bronwater frisdranken 50 Ontwikkeling bronwntermarkt 1972-1977 (jn miljoenen liters) Reële en geschatte ontwikkeling bronwatermarkt vergeleken met reële en geschatte ontwikkeling frisdrankenmarkt 1972-1982 (Index 1972=100) Deze maand is Vrumona begonnen met de introductie van Belgisch bronwater op de Nederlandse markt onder de naam PUR. Dit water is af komstig uit de Bron van Harre in de Belgische Ardennen, die sinds 1654 grote faam geniet. Waarom brengt Vrumona PUR bronwater? De Nederlandse consument vraagt in toenemende mate om eerlijke, gezonde en natuurzuivere produkten. Deze ont wikkeling heeft onder meer geleid tot een verdubbeling van de bronwatercon sumptie gedurende de afgelopen twee jaar. Het was dan ook duidelijk, dat bronwater niet kon worden gemist in het totale fris drankenpakket van Vrumona. Het zoe ken was echter naar een produkb dat kwalitatief aan de hoge Vrumona eisen kon voldoen. Dat heeft enige tijd ge duurd, maar in PUR is nu een bronwater gevonden waar Vrumona van harte achter staat. Want PUR is echt bronwa ter uit de Ardennen, afkomstig uit één van de oudste bronnen van België. Voordelen voor de handel De introductie van PUR bronwater heeft voor de handel een aantal niet geringe voordelen: Vrumona levert nu een nog completer frisdrankenpakket waar handel en consument om vragen: van PUR bronwater tot Pepsi-Cola en Seven- Up. PUR bronwater kan door de groot handel in elke gewenste hoeveelheid worden besteld, met een handzaam minimum van één pallet 60 krat ten 200 cc of 40 kratten 1.000 cc) voor koolzuurvrij geldt een minimum van 10 kratten. PUR bronwater komt, evenals de overige Vrumona produkten, in de bekende standaardflessen en -krat ten. Dat bespaart veel sorteerwerk alleen de witte en de groene flessen moeten apart worden gehouden. PUR bronwater is er in 200 cc flesjes en 1.000 cc flessen, zowel in een koolzuurhoudende als in een kool- zuurvrije versie. En uiteraard is PUR bronwater opge nomen in de Vrumona bonusrege ling. Ontwikkelingen in de bronwater- markt Al enkele jaren was er sprake van een stijgende vraag naar bronwater (zie gra fiek 1 In eerste instantie ging het om beschei den volumes. Maar plotseling schoot de vraag omhoog van circa 19 miljoen liter in 1975 naar ruim 37 miljoen in 1976. De slechte zomer van 1977 bracht ver volgens wel een terugslag, maar de ont wikkelingen op dit moment tonen aan, dat die slechts incidenteel kan worden genoemd Vergelijken wij de ontwikke ling van het bronwatersegment met die van de totale frisdrankenmarkt (zie gra fiek 2), dan blijkt overduidelijk, dat de vraag naar bronwater aanzienlijk sneller stijgt en naar verwachting zal blijven 1972 I973 1974 1975 1976 1977 1972 73 74 75 76 77 78 79 '80 '81 '82 Grafiek 1 Grafiek 2 loi De Bron van Harre, oorsprong van PUR, het nieuwe bronwater van Vrumona stijgen dan de vraag naar de overige frisdranken. Introductie-ondersteuning Vanzelfsprekend wordt ook de introduc tie van PUR bronwater krachtig onder steund. Via vakbladen worden de detail listen in zowel de horeca- als de levens middelensector geïnformeerd over het nieuwe bronwater. Voor de winkelsector is er speciaal displaymateriaal, dat wordt geplaatst door het vertegenwoordigers korps van Vrumona. En horeca-onder- nemers ontvangen bij afname van vijf kratten PUR 200 cc een aantrekkelijk pakket met zes PUR glazen, een PUR asbak en 100 PUR viltjes. Deze aanbie ding wordt door middel van een mailing en via de vakbladadvertenties onder de aandacht gebracht. Waar PUR vandaan komt PUR bronwater is afkomstig uit de Bron van Harre, één van de oudste bronnen van België. Deze ligt in het hart van de Belgische Ardennen, 40 kilometer ten 40 zuiden van Luik, temidden van uitge strekte bossen. Regen- en smeltwater baant zich hier een weg door grondla gen bestaande uit leisteen, zand en klei. Vervolgens passeert het gesteenten die rijk zijn aan mineralen zoals ijzer, mag nesium, calcium en natrium. Deze mine ralen worden in het water opgenomen. Dit water komt uiteindelijk in een onder gronds reservoir, waar het zich ver mengt met het aldaar aanwezige na tuurlijke koolzuurgas. Door de druk van

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 5