vwarte bessen mhti nlimonok S/'/iaasappe I iruchtenliraemk cassis bessen vruchtenlim(Mrte bessen /CdSSii jpt a «sou whtenlimonade laasappel mrmmappel vruchtenlimftenlim OW In het vorige nummer van Tap en Schap is een eerste schets gegeven van de vruchtenlimonademarkt. Daarin werd tevens ingegaan op de sterke horecapositie van het merk Sisi. Dit keer wordt de ontwikkeling van vruchtenlimonades in de sector thuisverbruik en Sisi's positie in dit segment beschreven. Ontwikkeling frisdrankenmarkt vergele ken met ontwikkeling vruchtenlimona desegment 1973-1977 (Index 1973 100) van de merkartikelen in dit segment is verzwakt Ontwikkelingen in de sector thuis verbruik Ook in de sector thuisverbruik is sprake van een absolute terugval, zo blijkt uit de Nielsen cijfers. Deze verloopt echter iets trager dan die van de totaalmarkt, zoals onderstaande indexcijfers aantonen vruchtenlimonades frisdranken Ontwikkelingen in de totaalmarkt Uit de grafiek blijkt, dat het aandeel van vruchtenlimonades (VLM's) in de vrijwel niet meer groeiende frisdrankenmarkt afneemt. Die daling is dus niet alleen re latief, maar ook absoluut van onge veer 423 miljoen liter in 1973 tot circa 278 miljoen liter in 1977. Door deze daling van de VLM-consump- tie is een sterke neerwaartse druk op de prijzen ontstaan, terwijl tevens de positie VLM-consumptie 1976 totaal thuisverbruik (Nielsen) Index 1975 100 Ook het aandeel van de bekende merk artikelen in deze sector is in de loop van de afgelopen jaren gedaald: dat van de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 18