K/IPER MPER ze branche in Nederland. Er is nog een krachtige sanering en schaalvergroting noodzakelijk en onvermijdelijk De ban den die de meeste groothandelsbedrij ven hebben met commerciële organisa ties of andere groeperingen vormen daarbij echter nog wel eens een belem mering. Traditionele verbanden zullen zich in de toekomst dan ook veel opener moeten opstellen. Wat ons betreft maakt het geen enkel verschil in welke hoek een groothandelsbedrijf zit: wij staan volle dig open voor alle vormen van samen werking. En wat meer is, als degelijk fa miliebedrijf beschikken we over de no dige achtergrond om deze plannen ook te realiseren. We kunnen elke gewenste nieuwe activiteit aanpakken en staan open voor elke interessante samenwer king." In deze eenheid worden de gegevens van de check-outs razendsnel verwerkt en naar de centrale kassa doorgeseind Computer-gestuurd Op het gebied van de zelfbedienings groothandel ziet men bij Albada Jel- gersma eens te meer mogelijkheden voor goed geleide, computer-gestuurde bedrijven. En dan spreekt men uit eigen ervaring, een ervaring die geleid heeft tot een uiterst moderne opzet bij de drie Kaper-vestigingen. Kort samengevat, een systeem waarbij met behulp van de computer alle gegevens omtrent bij voorbeeld omzet per artikel in geld en in aantal, bestellingen bij leveranciers en afleveringen aan klanten aan de hand van overzichten en statistieken op ieder gewenst moment zichtbaar gemaakt worden In het kader van dit artikel moeten wij ons beperken tot de hoofdzaken, zoals: calculatieafdeling (in Breda) waar alle mutaties op terminals worden aange maakt. artikelstatistiek, elk artikel is hierin opgenomen met een omschrijving van in- en verkoopprijs, brutomarge, voorraad en minimum-bestelhoe- veelheid. omzetstatistiek, waarbij het gaat om 99 artikelgroepen, omvattende zeven hoofdgroepen, te weten food, non food, vleeswaren, emballage, diver- sengroep, agf en actie-artikelen; in dit overzicht is tevens zichtbaar het aantal klanten per dag, alsmede het totale omzetbedrag (inclusief BTW). Overzicht van de non-foodafdeling van Kaper Den Bosch. 0 voorraadbeheersing (sinds 1 januari 1978 per vestiging) en bestellingen: dagelijks wordt 1/5 van het artikel bestand uitgedraaid, dus in één week het totale artikelbestand: zichtbaar worden de omzet van de afgelopen week, de cumulatieve omzet van de artikelen per jaar, alsook hoeveel exact de minimumvoorraad moet zijn; de bedrijfsleiders van de vestigingen werken met deze gegevens en geven hun bestellingen op, die in Breda, centraal verwerkt worden. persoonlijk contact: dagelijks gaat vanuit Breda een contactman de drie vestigingen langs; hij is betrokken bij en volledig op de hoogte van het computergebeuren; in de nabije toe komst zullen telefonische verbindin gen met de centrale computer deze koeriersdienst overbodig maken klantenstatistiek, een belangrijk on derdeel: hierbij kunnen gegevens omtrent afnemers in verschillende rubrieken uitgedraaid worden, zoals de klanten per nummer, per adres, per branche en dergelijke. verwerking aan check-outs: de op de meeste artikelen geplakte etiketten, waarop in OCR/A-schrift het artikel nummer en de prijs zijn vermeld, worden hier met behulp van een leesstift in een snelle beweging afge tast (gelezen); de check-out is ver bonden met een computer, die aan de hand van het artikelnummer alle gewenste gegevens opzoekt" en deze linea recta doorseint naar de centrale kassa, waar de printer (een soort schrijfmachine) in een ogenblik een volledige factuur afdrukt. service aan de afnemer: deze ont vangt een complete factuur, dat wil zeggen een volledige specificatie van alle goederen, de prijzen (in vele ge vallen ook de adviesprijs) inclusief BTW hoog/laag enzovoort; deze fac tuur kan door de winkelier direct in zijn administratie ingeboekt worden. De centrale kassa, via welke de afnemer een complete factuur ontvangt. Voordelen De voordelen van dit systeem zijn vele. Kortheidshalve geven we ook deze voordelen puntsgewijze weer: 0 duidelijke factuur voor de afnemer voorraadbeheersing bij de groothan del centraal bestellen snelle controle mogelijkheid tot flexibel calculeren 0 analyseren (screenen) van het assor timent indeling in het magazijn kan snel aangepast worden 0 besturen vanuit bruto-winstmarge Het werken met dit systeem wordt gede centraliseerde centralisatie genoemd. Tot slot een kleine rectificatie. In alle bescheidenheid, maar terecht, laat men bij Albada Jelgersma weten destijds de primeur voor het hiervoor omschreven systeem in Nederland gehad te hebben. (In Tap en Schap van oktober 1977 werd de primeur abusievelijk aan een andere onderneming „toegekend"). Voor het overige, wie meer wil weten is welkom, de spreekwoordelijke Brabant se gastvrijheid is nog steeds een daad werkelijke. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 12