gen tot de groei en het succes van de onderneming. In een boekwerkje, dat men in 1975 het licht deed zien (nu te betitelen als een destijdse momentop name) werd onder meer deze filosofie neergelegd. Anno 1978 onderschrijft men bij Albada Jeigersma deze grond gedachten nog ten volle; tegen publika- tie heeft men geen bezwaar, integen deel. Wij citeren de heer E. Albada Jei gersma: ,,Er wordt de laatste tijd veel twijfel en bezorgdheid uitgesproken over de posi tie en de toekomstkansen van de zelf standige ondernemer. Bij ons is van die twijfel en bezorgdheid geen greintje te bespeuren. Wij geloven voor de volle honderd procent in de zelfstandige win kelier. Als hij zijn vak verstaat en met zijn tijd meegaat, dan zal de zelfstandige het ook in de toekomst zeer beslist rooien. De zb-groothandei in Den Bosch De centrale computer is in Breda gevestigd. Voor de groothandelsorganisaties is daarbij de taak weggelegd datzij de on dernemers op een aantal belangrijke terreinen terzijde moeten staan. Wij hebben dat al vroeg ingezien. Onze groothandelsonderneming zoekt het al meer dan tien jaar in een steeds nauwere samenwerking met zelfstandige detail listen en ik ben ervan overtuigd dat we aan dit beleid onze zeer snelle groei van de laatste jaren te danken hebben ge had. Vanaf 1972 trekken we dat beleid zelfs zo rigoureus door dat we sindsdien stelselmatig bezig zijn geweest onze ke ten van eigen winkelvestigingen om te zetten in zelfstandige bedrijven. Deze operatie is thans bijna voltooid; van het twintigtal zaken waarover we drie jaar geleden beschikten, zijn er nog slechts vier overgebleven. De overgedragen za ken lopen bijzonder goed; zó goed dat enkele winkeliers al bezig zijn met het verkrijgen van een tweede vestiging. Dit resultaat heeft ons vertrouwen in de zelfstandige detaillist nog versterkt. Voor de toekomstige ontwikkeling van onze onderneming zullen wij volledig blijven mikken op de zelfstandige, die naar onze vaste overtuiging in de slag met het grootwinkelbedrijf de sterkste troeven in handen heeft. Zelfs in ons traditionele werkgebied in het zuiden van het land. waar de positie van de grootwinkelbe drijven historisch zo bijzonder sterk is, wordt dat de laatste jaren duidelijk merkbaar. Van groei van het grootwin kelbedrijf is hier geen sprake meer; eer der van een lichte achteruitgang. De zelfstandige ondernemer werkt voor zijn eigen nettowinst en dat is zijn grote kracht. Natuurlijk zijn er ook in de rijen van zelfstandigen heel wat zaken ver dwenen, maar wat over is gebleven staat over het algemeen sterk. Wat niet wil zeggen dat we er zijn: groothandel en detaillist zullen samen verder moeten werken aan de opbouw van een modern soort middenstand, die in een goede winstpositie verkeert. Die middenstan ders moeten tegenwoordiggoede managers zijn en gebruik maken van de modernste technieken en hulpmiddelen, willen ze het rooien. Bovendien zullen ze zich sterker moeten aaneensluiten in hechte samenwerkingsverbanden. De tijd van de winkelier die alles altijd alleen wil opknappen, is voorbij. Zowel bij het aanreiken van de moderne hulp middelen als bij het versterken van de samenwerking kan de groothandel een belangrijke rol spelen. Dat de zelfstandi ge detailhandel een toenemende be hoefte heeft aan dit soort dienstverle ning van zijn groothandel, bewijst de re cente geschiedenis van onze onderne ming. Albada Jeigersma b.v. heeft vanaf de oprichting in 1922 tot omstreeks 1963 geopereerd, zoals een groothandelsbe drijf dat toen nu eenmaal deed: we wachtten af of er ook klanten wilden ko men. In dat laatste jaar kwam daar ver andering in. Toen zijn we begonnen met het opzetten van diensten voor onze winkeliers-afnemers. Wat nog niet zo lang geleden is afgerond tot een com pleet servicepakket, afgestemd op de behoeften van de moderne ondernemer (-)■ Al geruime tijd geleden zijn we tot de overtuiging gekomen dat het noodzake lijk is ons werkterrein en onze basis te verbreden: buiten de VéGé-kring, buiten ons traditionele kleine werkgebied en ook buiten het klassieke terrein van de groothandel in kruidenierswaren. In alle drie richtingen zijn inmiddels niet onbe langrijke stappen gezet. Onze plannen gaan nog veel verder, want om de kos tenstijging bij te houden is het absoluut noodzakelijk dat de onderneming in snel tempo blijft groeien. Omdat binnen de bestaande commer ciële organisaties dé koek wel zo onge veer is verdeeld, waren we genoodzaakt over de grenzen van die organisaties heen te stappen. Dat betekende con creet: klanten zoeken buiten VéGé. Een belangrijke stap in die richting was de samenwerking die in onze regio een jaar of vijf geleden tot stand kwam met een aantal vrije" winkeliers in de in- en verkoopvereniging Top Sales Nog is het verhaal van onze filosofie en onze plannen op groothandelsgebied niet helemaal verteld. Er hoort nog een belangrijk hoofdstuk bij, dat zich tot een flink eind in de toekomst uitstrekt. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat er veel te veel groothandelsbedrijven zijn in on- Via de drie check-outs, hier in Den Bosch, vindt de eerste, snelle afhandeling plaats. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 11