amtrrl Hajjjjerotii masgofö ^rhmuusjifl (Sntzpttarhip teliers het centrum van Brielle doorkruist (het is mooi weer, de straten zijn overvol met Briellenaren in kostuums van vroe ger en met toeristen) zie je in de nauwe straatjes met wapperend wasgoed aan lijnen dwars over straat gespannen en stro op de grond, werkelijk de sfeer van 1572 terug. Overal staan kraampjes, midden op straat worden oude ambach ten, zoals spinnen, weven en potten bakken gedemonstreerd, in de Geuzen- straat zie je bij de provoost achter de tralies een oude miserabel uitziende ge vangene, die later wanneer je hem op straat tegenkomt, onder al die vermom- heen in het water kunt kijken. De voort stuwing geschiedt door middel van een kleine buitenboordmotor die, onzicht baar voor het publiek, onder het dek tussen de tanks is opgehangen en die het schip met een kalm gangetje doet varen. De navigatie gebeurt door vanaf de brug met handgebaren en 's avonds tijdens de met fakkels versierde vaart, met een zaklantaarn signalen te geven om harder, zachter of van bakboord naar stuurboord te manoeuvreren. De man aan de buitenboordmotor zit, net als vroeger de kettinggangers, onder in het donkere ruim. Een kijkje in de Geuzenstraat. Rens van Adrighem is naast grimeur van de Geuzen, schrijver van het toneelstuk ,,De zee en de wind, voor vijand en vrind" dat op 31 maart, in twee avond voorstellingen en voorafgaande aan de 1 april festiviteiten, in het oude kerkje van Brielle wordt opgevoerd. Het stuk heeft als onderwerp de moedige daad van stadstimmerman Rochus Meeuwsz, die enige dagen na de inname van Den Briel de Nieuwelandsesluis in de stadsgracht van Den Briel stuksloeg, zo een deel van de stad onder water zette en hiermee de vanuit Zwartewaal oprukkende Span jaarden op de vlucht joeg. Alle voor het toneelstuk nodige werkzaamheden, Pottenbakker Ruud Bergkotte aan zijn schopschijf. zoals verlichting, decors, kostuums en de geluidstechniek worden door het groepje zelf verricht; voorwaar een hele prestatie, die dan ook resulteerde in een tijdens de twee avondvoorstellingen uit verkochte zaal en een enthousiast pu bliek dat genoten heeft van de voorstel lingen. Frans Verhoef speelt in het stuk de zoon van Rochus Meeuwsz en uit (ook daarbuiten) met grote verve de zin ,,De wind staat Noord-West, dat zie ik ook wel, dat betekent nog meer ellende voor Den Briel, dan stroomt een deel van de stad juist onder". Wanneer je in het voetspoor van de bot- Edwin Verhoef, Bottelier in wording. Wanneer je buiten beschouwing laat dat het een ietwat vreemd gezicht is een zeilschip van deze grootte zonder gehe sen zeilen te zien varen, valt het op dat het best lukt de toch vrij nauwe haven van Brielle in en uit te varen en zonder aanvaringen zelfs te keren. De vervaarlijk uitziende Geuzen aan boord in hun kleurige kledij, de wappe rende vlaggen, al die boten in de haven, het maakt alles tot een bijzonder aan trekkelijk schouwspel. Langzaam maar zeker begint het publiek zich uit de bin nenstad naar de poort te begeven, het Geuzenschip vaart de haven uit om zijn ming, een jonge man blijkt te verbergen. Zeker eventjes vrijgelaten. Heel veel ne ringdoenden in Brielle, voor de gele genheid gestoken in de kostuums van toen, doen goede zaken en laten zich geduldig vanuit verschillende gezichts hoeken fotograferen en filmen. In de haven ligt het Geuzenschip nog verlaten. In 1972 gebouwd, bedoeld om een jaar te varen, wordt het dit jaar voor de laatste maal gebruikt. Deze winter wordt een nieuw schip gemaakt, met te weinig geld en in de vrije uurtjes. Het schip ziet er bedrieglijk echt uit, maar een inspectie aan boord laat zien dat het is opgebouwd uit dunne houten platen op drijvende tanks endat je door het dek Oude ambachten herleven. De Botteliers op weg naar de taveernes 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 45