ff8!
Drie Russen op het huldigingsplatform
en nog eens drie landgenoten bij de
eerste acht: een duidelijker bewijs van
hegemonie van de Sowjet-Unie bij de op
4 en 5 maart op de kunstijsbaan Drenthe
te Assen gehouden wereldkampioen
schappen ijsspeedway is haast niet mo
gelijk. En toch hebben de in totaal
35.000 toeschouwers zowel op de zater
dagavond als op de zondagmiddag sen
sationele gevechten gezien, waarbij het
op voorhand niet steeds vaststond wie
de winnaar zou worden. Immers, bij ijs-
speedway is het publiek al gauw geneigd
partij te kiezen voor de outsider, de un
derdog, om deze met opzwepende
spreekkoren over de baan te jagen. Elke
heatnederlaag aan een Rus toege
bracht, werd dan ook luid bejubeld. En
de vijfde plaats in het totaalklassement
voor de Westduitser Hans Siegl en de
zesde voor de Zweed Samuelsson deden
in handgeklap niet onder voor het vierde
wereldkampioenschap in successie van
de Rus Sergey Tarabanko.
ijsspeedwayzz::
FINISH
Heineken liet zich, in wat gerust een
„volle bak" genoemd mocht worden,
niet onbetuigd. De met strobalen be
schermde omheining van de baan liet er
geen twijfel over bestaan wie als sponsor
nummer één en twee voor de WK teken
den: Heineken bier en Seven-Up. En ook
op vele andere plaatsen kwam men de
signatuur van beide merken tegen. Rij
ders en reclame kwamen ruimschoots
„in beeld", zeker als we de televisie-uit
zendingen op zaterdagavond door de
AVRO en op zondagmiddag door de
NOS erbij betrekken, terwijl vele zoge
heten „heats" ook op beeldband voor
uitzending in onder meer de Verenigde
Staten, Canada en Zweden werden
vastgelegd.
Assen, met de jaarlijkse TT al het mekka
van de motorsport, heeft met het in huis
halen van de ijsspeedway wel voor een
spektakel gezorgd. En dat ondanks het
feit dat de plaatselijke favoriet en enige
Nederlander die in de internationale ijs
speedway mee kan komen, de Assenaar
Roelof Thijs, al op zaterdag in zijn twee
de heat zó ongelukkig ten val kwam dat
hij, als enige overigens van het toernooi,
voor korte tijd in het ziekenhuis moest
worden opgenomen.
Hoewel de rijders meer dan eens, bij het
al te voortvarend nemen van de bochten,
op de gladde ijsvloer onderuit gingen, is
ijsspeedway niet een buitensporig ge
vaarlijke sport. Immers wordt een rijder
door motorpech of door een valpartij
uitgeschakeld, dan wordt de wedstrijd
onmiddellijk afgevlagd en starten de
overgebleven coureurs in een volgende
heat nogmaals. Voor hun eigen veilig
heid en uiteraard die van hun collega's
en het publiek hebben de rijders voorts
een koordje om de pols dat is bevestigd
aan de ontsteking, zodat de motor bij
een valpartij direct afslaat. En verder is
de linkerschoen van de ijsspeedwayrij-
der (het parcours gaat linksom) voorzien
van een stalen neus en is de linkerknie,
die in de bochten als de rijders nage
noeg horizontaal over het ijs schuiven,
veelal het ijs raakt, beschermd door een
stuk autoband.
Maar angstaanjagend zijn niettemin de
stalen spikes van ongeveer drie centi
meter lengte, waarmee de banden van
de ijsspeedwaymachines zijn uitgerust.
Negentig stuks in het voorwiel en twee
honderd stuks in het achterwiel. En dat
allemaal om zoveel mogelijk „grip" op
het ijs te hebben. In de bochten is daar
door een snelheid van tegen de honderd
km per uur te bereiken en op de rechte
stukken de baan is in totaal 400 m lang
wordt gemakkelijk een snelheid van
125 km gehaald. Dit geweld trekt een
grote wissel op het kunstijs, dat normaal
voor schaatswedstrijden zo'n zeven
centimeter dik is, maar voor speedway
moet worden „opgebouwd" tot een
vloer van een dikke twintig cm. In de
nacht van zaterdag op zondag moest er
in Assen dan ook met man en macht ge
werkt worden om het totaal versplinterde
oppervlak weer zo goed mogelijk in
conditie te brengen.
Omdat het opbouwen van een goede
ijsvloer voor ijsspeedway in Nederland
een moeizame en ook dure aangelegen
heid is, is deze sport hier ook alleen maar
aan het einde van het seizoen mogelijk.
In Assen werd de kunstijsbaan na de WK
dan ook gesloten voor het schaatsenrij
dend publiek. Door het ontbreken van
een echte speedwaybaan is het de Ne
derlandse rijders ook niet gegeven om in
eigen land veel trainingsuren te maken.
Het is daarom niet verwonderlijk dat de
Russen, die veel op natuurijs terecht
kunnen, zeker ten opzichte van de Ne
derlanders voor de eerste plaatsen bij
een WK veruit favoriet zijn. Al heeft het
publiek, dat in het met Heineken en
Seven Up uitingen opgefleurde Drentse
ijsstadion schouder aan schouder zat,
zich ook of juist met het optreden van
de mindere goden best geamuseerd