invalide mensen. Onder de zaak, via een trap vanuit de hal bereikbaar, werden twee fraaie en uiterst moderne toilet groepen aangebracht. Maar ook op ba by's is gerekend. In de baby-serviceka mer, voorzien van alle benodigde attri buten, kunnen moeders hun kroost ver schonen, wassen of de borst geven. Te recht memoreerde burgemeester mr. J. Drijber tijdens de heropeningsreceptie, dat De Toerist een zeer belangrijke plaats inneemt in het Zwolse horecawe- zen. Maar ook bij de gebruikers van de snelweg heeft het bedrijf een goede klank. Zij kunnen er terecht van 8 uur tot 22.30 uur, de keuken is echter geopend van 9 uur tot 21 uur. Sinds vorig jaar is ook de enige zoon, Henri, werkzaam in het bedrijf als assis tent van zijn vader. De taken zijn goed verdeeld, de heer Spijkerman is belast met de inkoop en administratie, terwijl Henri verantwoordelijk is voor de dage lijkse gang van zaken en de public rela tions. Onder hem ressorteren de kelners en de keukenbrigade, terwijl mevrouw G. Spijkerman-Hendriks leiding geeft aan het huishoudelijk personeel, dat zorg draagt voor een onberispelijke aanblik van het geheel. Tien jaar geleden is het bedrijf wederom geconfronteerd met een wegverlegging, toen de nieuwe snelweg naar het noor den werd voltooid. Henri daarover: „Toen hebben we echt wel even in de zorgen gezeten, omdat men de snelweg moest verlaten om de zaak te bereiken. De ANWB heeft echter voor een uitste kende wegbewijzering gezorgd en het bleek al spoedig, dat vele gasten ons trouw waren gebleven. Zij zijn het vooral geweest, die ons door hun mond-tot- mond-reclame enorm hebben geholpen in die tijd. Het bedrijf is eigenlijk steeds blijven groeien en dat is mede de ver dienste van ons personeel. Goed perso neel is van het grootste belang in de ho reca. Bij het aannemen daarvan letten we echt niet alleen op de capaciteiten, maar vooral op de persoonlijkheid; er moet een prettige sfeer van uitstralen. Een klant heeft snel door of hij in tel is, wij willen hem dat gevoel nog echt ge ven. Naast een goede prijsstelling en Interieur van het nieuwe restaurant. De babyservice kamer. assortimentskeuze is het gastheerschap een van de belangrijkste pijlers in het horecagebeuren. Het management neemt in bepaalde bedrijven dusdanige vormen aan, dat getallen en omzetten op de eerste plaats komen en dat er alleen nog maar gedacht wordt: 'Wat eten ze, wat drinken ze en wat levert het op'. Er zijn de laatste jaren veel systemen uit gevonden, maar die ontwikkeling is niet altijd in het voordeel van de klant uitge vallen. Wij trachten het juiste evenwicht te vinden tussen het management en de dienstverlening." De heer G. Kogelman, oberkelner met een twaalfjarige ervaring in binnen- en buitenland vult aan: „Dienstverlening vereist ook een grote mate van mensen kennis. leder mens verlangt eigenlijk een andere benadering. De één wil snel en correct bediend worden, terwijl de ander er eens uitgebreid voor gaat zitten om verwend te worden." De heer Spijker man vindt het een verheugend ver schijnsel dat veel mensen, die vroeger als kind met pa en ma de zaak bezoch ten, ook thans nog schreden naar De Toerist doen. „Dat geeft mij het gevoel, dat we het altijd goed hebben gedaan, door de mensen te geven waar zij recht op hebben. Natuurlijk is een goed man agement onontbeerlijk voor een goede bedrijfsvoering, maar als er geen aan dacht meer voor de klant opgebracht kan worden, gaat het vroeg of laat toch mooi fout. Gelukkig hebben wij een uit stekend team van medewerkers die goed op elkaar zijn ingespeeld." Dat kan eigenlijk ook niet anders, want onder het personeel is maar heel weinig verloop. Henri: „Een dienstverband van zeven a acht jaar is geen uitzondering en de kelners J. van de Kolk en J. van Kils- donk zijn respectievelijk al zeventien en vijftien jaar aan het bedrijf verbonden. Bepalend daarbij is, dat je voor het per soneel een prettige sfeer weet te schep pen. Zij hebben uiteraard hun eigen verantwoordelijkheid, maar wij persen hen niet in een keurslijf. Zij kunnen bij de benadering van een klant hun eigen persoonlijkheid hanteren en we staan open voor hun ideeën. Personeel dat mag meedenken is ook beter gemoti veerd. Je moet het toch allemaal met el kaar doen en het is aanzienlijk moeilijker om een goed lopend bedrijf in stand te houden dan op te bouwen. Je moet je dan ook steeds blijven oriënteren buiten het eigen bedrijf en ogen en oren goed open houden, want doe je dat niet dan raak je onherroepelijk achterop. Zo kunnen onze gasten niet alleen een keuze maken uit een rijkelijk voorziene spijskaart, maar ook de wijnkaart met betaalbare prijzen is zeer in trek. Een redelijk in de prijs liggende wijn neemt de drempelvrees weg, zo is onze erva ring." Momenteel is men druk bezig de vol gende bouwfase, een nieuwe bedrijfs- keuken, te voltooien. Het wordt een van de meest moderne bedrijfskeukens in Nederland. Keuken, vriescellen en ma gazijn zullen dan een oppervlakte van 120 m2 beslaan. Chef-kok J. Benjamins: „De keuken wordt daarmee twee-en-een- half maal zo groot met een minima le routing voor het personeel en met twee uitgifteloketten, één voor de plate- service, het andere voor de a la carte maaltijden, hetgeen de serviceverlening ten goede komt. Bovendien wordt er in de keuken een afscheiding gemaakt Kijkje in het café, met linksachter het dran kenbuffet. tussen het warme gedeelte, het koude gedeelte en de spoelkeuken. Er kan dan op de vierkante meter gewerkt worden." Na ingebruikneming van de nieuwe keu ken gaat de heer Spijkerman zich ook meer toeleggen op warme maaltijden en koude buffetten buiten de deur. Hoewel nog niet vastomlijnd, zijn er al weer plannen voor de toekomst. Henri daarover: „Ja, wij willen er nog een zaal aan toevoegen met een capaciteit van 50 mensen. Momenteel moeten we te veel aanvragen voor partijen overhevelen naar onze collega's omdat we het niet aankunnen." Een gegeven waaruit blijkt, dat het wel goed zit met dit bijna tachtigjarige fami liebedrijf. De uit natuurstenen opgetrokken hal, met te lefooncellen en aan invaliden aangepast toi let.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 65