Verbouwing Iedere exploitatie wordt regelmatig on der de loep genomen. Zo bleek na enige jaren dat de voormalige Ribroom-bar en de Patio-lounge niet aan de verwachtin gen van het publiek en de directie vol deden. Hoewel de ruimten, voor wat betreft ar chitectuur, paste in de sfeer van het ho tel, besloot de Sonesta directie midden 1977 toch te verbouwen. De voornaamste redenen hiervoor wa ren, dat de bar volkomen gescheiden was van de lounge, met als gevolg dat de bartenders vanuit de bar geen enkel zicht hadden op de gasten in de lounge. Deze opstelling vereiste te veel arbeid en contact met de gasten was bijna niet mogelijk. Tevens was behoefte ontstaan aan een ruimte waar de gasten werkelijk comfor tabel van hun drankje konden genieten en zakenmensen in een ontspannen sfeer in staat gesteld werden hun za kenrelaties te ontvangen. Heineken Bouwbureau In samenwerking met Sonesta's hoofd kantoor in Boston werd gezocht naar een ontwerper voor de verbouwing van de Ribroom-bar. Deze werd na verscheidene besprekin gen gevonden in het Heineken Bouwbu reau. In overleg met de Sonesta directie ontstond een ontwerp voor een ruimte met een eigen karakter binnen het totaal van het hotel. De bar werd verplaatst naar de Patio-lounge waardoor welis waar enkele zitplaatsen verloren gingen, maar waar aan vrijwel alle verlangens kon worden voldaan. Voor het ontwerp van de binnengevel werd gebruik gemaakt van het straatidee van de bestaande gangen en hallen. De ruimte is gelegen aan de gang tussen lobby en restaurant, waaraan ook enkele shops grenzen. Om de nieuwe bar-lounge zijn eigen buitenkant" te geven, werd de regel maat van de veertien meter lange be staande rechte gevel op drie plaatsen onderbroken door hem onder 45 graden een aantal malen te laten inspringen. Op deze manier kreeg de ontstane „winkelstraat" ook een gezelliger aan blik. Behalve van een gedeeltelijk nieuwe ge vel, werd de bar-lounge voorzien van nieuwe, beter zichtbare ingangen aan de zijde van de lobby en het restaurant. De toegepaste materialen en kleuren voor de gevel sluiten aan bij de in het gehele hotel doorgevoerde eenheid van materiaalkeuze. Het interieur van de nieuwe bar-lounge kreeg echter een to taal eigen gezicht. De lijn van 45 graden speelt in de vorm geving een grote rol. Dit is terug te vin den in de vorm van de bar en het zitge deelte. Dit zitgedeelte is 30 cm verhoogd om het verschil in zithoogte ten opzichte van de bar niet te grootte maken. Warme kleuren zijn gebruikt; voornamelijk don kernoten gebeitste betimmering en meubilair, bruin leer, beige, brons en gedekt oranje in de wollen vloerbedek king. Door bar, meubilair, stoffering en ver lichting zoveel mogelijk op elkaar af te ld THIS ininsat! c «trii tor Plattegrond Gezicht vanuit de bar in de lounge. stemmen is een rustige intieme sfeer ontstaan. De met zorg uitgekozen, comfortabele en stijlvolle fauteuils verzekeren een ontspannen zit. Positieve reacties De gehele verbouwing is in zes weken gerealiseerd, terwijl de bestaande bar kon blijven doordraaien. De directie van het Amsterdam Sonesta Hotel verklaarde: „De hele filosofie achter deze verbouwing was: onze gas ten een optimale sfeer en service te ge ven. De vele positieve reacties die wij inmiddels van onze gasten hebben mo gen ontvangen hebben ons doen vast stellen dat wij in samenwerking met het Heineken Bouwbureau hierin ongetwij feld geslaagd zijn. Ook getuige het feit dat het aantal gasten dat nu gebruik maakt van de nieuwe Patio-bar aanzien lijk is toegenomen." De bruin-leren fauteuils verzekeren een comfortabele zit.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 63