Nog steeds Nieuwe In 1977 consumeerden wij Nederlanders met z'n allen ruim 200 miljoen liter vruchtensappen en -dranken. Dat is bijna 18 procent meer dan in 1976 en zelfs meer dan drie maal zoveel als in 1973! Hier is dus duidelijk sprake van een explosief groeisegment. Vandaar dat het goed is het eens aan een nadere beschouwing te onderwerpen, waarbij dan tevens wordt ingegaan op de plaats van B3 hierin. Algemene markt ontwikkelingen Een goed produkt vraagt een goede ondersteuning De terugkeer van het B3 spellenblik Voorstel voor een nieuwe aanpak... Uit de grafiek hieronder blijkt, hoe snel de sappenmarkt zich in de afgelopen ja ren heeft ontwikkeld. Het gemiddelde jaarlijkse groeipercentage over de afge lopen vijf jaar bedraagt zelfs ruim 30 procent! (Voor de frisdrankenmarkt is dat percentage nog geen 2 procent.) Zo'n groeimarkt trekt uiteraard nieuwe aanbieders. En in de sappenmarkt is dat proces wel bijzonder snel verlopen. Met als gevolg, dat die markt steeds over voerd dreigde te raken met allerlei nieu we merken. Dat leidde weer tot een voortdurende druk op de prijzen. Met als gevolg dat „echte" vruchtensappen binnen het be reik van steeds meer consumenten kwa men. Opvallend in het kader van deze ontwik keling was tot voor kort ook de soms spectaculaire opkomst en soms weer geruisloze ondergang van veel sappen- merken. Al met al is het duidelijk en begrijpelijk dat vooral de goedkope sappen de stoot tot deze indrukwekkende ontwik keling hebben gegeven. Met name de voordelige tetra-bric ver pakking is in de sector thuisverbruik snel populair geworden. Het is voorts logisch, dat de duurdere kwaliteitssappen als B3 minder specta culair meegroeien. Maar er is desondanks nog wel degelijk sprake van groei, zeker voor B3! Dit merk is voor wat betreft de sector thuisver bruik veruit marktleider in het ,,dure" sappensegment. En daar waar kwaliteit zwaar telt, name lijk in de horeca, is B3 zelfs de absolute koploper. Vrumona is dan ook overtuigd van de toekomstmogelijkheden van B3. Immers: 0 er is een groep consumenten die goedkope sappen per definitie wan trouwt en die graag wat meer betaalt voor vertrouwde kwaliteit; er blijft een markt voor dure kwali teitssappen die worden dan vaak bij wat meer bijzondere gelegenhe den geconsumeerd; 0 in elk winkelassortiment dat compleet wil heten hoort óók een kwaliteits merk als B3 daarmee verhoogt de winkelier het vertrouwen van zijn klanten in zijn zaak; naarmate er meer consumenten vruchtensappen gaan drinken,zullen er ook meer geneigd zijn de duurdere kwaliteitssappen te gaan proberen. Het heeft weinig zin een kwaliteitssap te brengen zonder dat ook optimaal bij de consument onder de aandacht te bren gen. Daarom is B3 ook regelmatig te zien en te horen op televisie en radio. Het thema „Beter fruit, betere smaak, beter voor 'n mens. 't Is beter om B3 te drinken," klinkt inmiddels al miljoenen Nederlanders vertrouwd in de oren. Maar ook een succesvolle promotie draagt bij tot de bekendheid van het merk B3. Daarom zal er ook dit jaar weer zo'n promotie worden gehouden. De belangstelling voor het B3 spellenblik met z'n acht complete spellen „voor thuis en op reis" was vorig jaar zo groot, dat besloten is dit aantrekkelijke artikel opnieuw te brengen. De consument hoeft slechts twee B3 achteretiketten op te sturen en ƒ16.95 over te maken om het thuis gestuurd te krijgen. Deze actie zal lopen tot 31 december 1978 dus in totaal zeven maanden.Zij wordt aangekondigd door middel van advertenties in „Welzijn" (oplage 4,5 miljoen exemplaren) en in een speciale kleurenbijlage van „De Telegraaf" (op lage 750.000 exemplaren). Ook zal gedurende de zomermaanden radioreclame via de Hilversumse zen ders voor dit aanbod worden gemaakt. En op de achteretiketten van de B3- flessen staat precies, wat er moet wor den gedaan om het blik thuisgestuurd te krijgen Van 1 juni t/m 31 december 1978 wordt het succesvolle B3 spellenblik weer tegen aan trekkelijke voorwaarden aangeboden aan de consument. Al eerder is gesteld, dat een winkelier die een compleet assortiment wil bieden ook een kwaliteitssap als B3 in huis moet hebben. Maar uiteraard moet hij bij de samenstelling van zijn sappenassorti ment ook rekening houden met vol doende variatie qua prijs. Daarom adviseert B3 de „Gouden Sap- penregel". De formule hiervoor is simpelweg 40, 30, 20, 10. Hetgeen betekent dat een optimaal win kelassortiment er bij voorkeur als volgt uit zou dienen te zien: 40% Riedel 30% eigen merk 20% B3 kwaliteitssappen 10% Betuwe tweedranken. Met zo'n assortiment kan aan vrijwel alle consumentenwensen worden voldaan. Het leidt tot een optimale benutting van de beschikbare schapruimte. groei t.o.v. jaar daarvoor 9,8%|21,4%|22,1%| 44,6%451 jl7.8% groei t.o v 1970 19,1 |44,7%|76,6% |155,3%l 270% 1336% Ontwikkeling vruchtensappen en -dranken- markt 1970-1977 (in miljoenen liters). 1977 1976 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 56